NI: Jednoduchý důvod, proč jsou americké letadlové lodě tak silné

NI: Jednoduchý důvod, proč jsou americké letadlové lodě tak silné
Popisek: USS Dwight D. Eisenhower
22 / 06 / 2017, 11:00

Dave Majumdar z The National Interest shrnuje důvody síly amerických letadlových lodí. Je to jednoduché, americké námořnictvo se poučilo ze svých chyb, které ho ale stály stovky životů a obrovské materiální škody.

Máme 75 a více let zkušeností s námořním letectvím. Existuje velké množství záruk a procesů k minimalizaci chyb a zajištění úspěšného přistání,“ řekl americký námořní letec. „Rozhodně hodně opatrnosti.“

Námořní letectví je neodmyslitelně nebezpečná záležitost, ale v průběhu více než 75 let, a to prostřednictvím robustních postupů, tvrdého tréninku a nepřetržité praxe americké námořnictvo vypilovalo své operace z palub letadlových lodí v dobře promazaný stroj. Nehody se stávají, ale námořnictvo neustále pracuje na zlepšení bezpečnosti na přistávacích plochách letadlových lodí. Pokaždé, když se stane nehoda, je zkoumána tak, aby mohly být zdokonaleny postupy, které zabrání jejímu opakování.

Tyto lekce ale často stojí životy, zranění a finanční náklady. Stovky lidí byly zabity nebo zraněny při nehodách na palubách letadlových lodí. na moři na palubě nosiče. Jak řekl jeden námořní pilot v důchodu s pouze mírnou nadsázkou: „Každý řádek v manuálu NATOPS je psán krví.“

A Douglas A-4 "Skyhawk" launches from the USS ORISKANY (CVA-34) operating in the Pacific Ocean.

Americké námořnictvo se naučilo mnohé z bolestivých lekcí během války ve Vietnamu, při sérii požárů na palubě tří letadlových lodí. Dne 26. října 1966 způsobila hořčíková světlice hořčík požár na palubě USS Oriskany (CVA-34), který vyústil ve smrt 44 námořníků a způsobil zranění 156 dalších. Tři letouny byly zcela zničeny a tři další byly poškozeny.

VF-74 F-4J Phantom II BuNo 153777, AA-201

Během druhého incidentu 29. července 1967, masivní požár poničil USS Forrestal (CV-59) během bojových operací v Tonkinském zálivu, zemřelo 134 námořníků a dalších 161 bylo zraněno. Navíc, 21 letadel bylo zničeno po omylem odpálené neřízené raketě Zuni, která spustila řetězovou reakci. Požár ochromil letadlovou loď, která pak strávila měsíce v opravě.

428-GX-USN-1181007

Během třetího incidentu 14. ledna 1969, opět díky raketě Zuni podvěšené na palubním letounu Phantom F-4, byla požárem zpustošena USS Enterprise (CVN-65). Zahynulo dalších 28 námořníků a zraněno jich bylo 314. Zničeno bylo i 15 letadel. Během řetězové reakce Enterprise utrpěla 18 explozí a hašení trvalo více než 3 hodiny.

428-GX-USN-1140815

V důsledku těchto požárů námořnictvo zavedlo významné změny ve svých postupech při manipulaci a kontrole zbraní. Námořnictvo také modifikovalo svoje letadlové lodě takzvaným „wash-down“ systémem s cílem zabránit opakování těchto incidentů. Tato lekce stála US Navy stovky životů, desítky letadel a poničení tří lodí. Všechny tyto katastrofy z doby války ve Vietnamu měly za důsledek výrazné změny v postupech, praxi a v neposlední řadě i na letadlových lodích samotných. Nicméně i přes maximální úsilí se v takto komplexním prostředí nehody budou nevyhnutelně stávat i v budoucnu.

Další seniorní námořní pilot uvedl, že námořnictvo se naučilo mít „nadbytek opatrnosti“ prostřednictvím déle než 75 let trvající služby,  když vysvětloval, proč se na amerických lodích málo kdy vidí typ problémů, kterému čelili Rusové v poslední době na palubě jejich jediné letadlové lodě Admiral Kuzněcov.

Zdroj: The National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: