První let zapomenutého konkurenta F-16, stroje F-20 Tigershark se udál před 35 roky

První let zapomenutého konkurenta F-16, stroje F-20 Tigershark se udál před 35 roky
Autor: Autor: U.S. Air Force – National Museum of the USAFhttp://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=2291http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060810-F-1234S-028.jpg, Volné dílo|Popisek: F-20 odpaluje střelu AGM-65 Maverick
13 / 09 / 2017, 18:30

F-20 Tigershark vznikal jako soukromý projekt americké firmy Northrop od roku 1975 a měl se stát konkurencí moderním strojům tehdejší doby jako byl F-16. To se sice nepovedlo, ale i tak jedno prvenství tenhle stroj získal - stal se nejdražším soukromě financovaným bojovým letadlem všech dob.

První letadlo Northrop F-5G Tigershark, brzy přejmenované na F-20, se vzneslo poprvé do vzduchu 13. září 1982. Během letu ze základny Edwards AFB v Kalifornii dosáhl F-20 rychlosti 1,04 Mach a ve vzduchu strávil 40 minut. Program lehkých stíhaček byl jedinečný v tom, že jeho vývoj byl zcela financován společností Northrop a jejími dodavateli, přičemž společnost odpisovala náklady čtvrtletně. 

Lehký jednomotorový stíhací letoun zpočátku označovaný jako F-5G, vycházel z původního stroje F-5E Tiger II, získal ale nový motor, který výrazně vylepšil letové schopnosti, moderní avioniku a výkonný radar. Ve srovnání s F-5E byl mnohem rychlejší a získal schopnost vést boj mimo vizuální rozsah. Byl schopen nést na svých závěsech prakticky všechny tehdejší střely jako třeba Sidewinder nebo Maverick.

Velká část vývoje vznikala pod projektem amerického ministerstva obrany, nazvaným "FX". Ten měl za cíl vyvinout letoun schopný boje s nejnovějšími stroji SSSR, ale bez špičkových technologií, které by měly jen stíhačky amerického letectva. Administrativa prezidenta Cartera tak chtěla poskytnout špičkový letoun cizím státům, ale bez obav, že by padla tajná technologie do rukou Sovětů.

Aircraft_Fighter_Jet_F-5E_Tiger_II_Family_F-20_Tigershark_1

Konkurenční výhodou měla být cena, ale i přes 1,2 miliardy dolarů, které firma Northrop soukromě investovala do jeho vývoje, se nepodařilo prodat US Air Force jediný kus tohoto stroje. Posledním hřebíčkem do rakve tohoto projektu bylo zvolení prezidenta Reagana a rozhodnutí amerického letectva raději modifikovat nejstarší F-16, než koupit 270 nových Tigersharků.

Tigershark má přesto jedno prvenství - jedná se o nejdražší soukromě financovaný vývoj bojového letadla všech dob. Byly postaveny 3 prototypy a čtvrtý byl rozestavěn.

Technické údaje F-20
Posádka: 1
Rozpětí: 8,53 m (8,13 m bez střel na koncích)
Délka: 14,4 m
Výška: 4,20 m
Nosná plocha křídel: 18,6 m2
Hmotnost prázdného stroje: 5 964 kg
Vzletová hmotnost: 7 021 kg
Maximální vzletová hmotnost: 12 474 kg
Pohonná jednotka: 1× dvouproudový motor General Electric F404-GE-100 o tahu 76 kN

Výkony
Maximální rychlost: Mach 2
Akční rádius: 556 km
Přeletový dolet: 2759 km
Dostup: 16 800 m
Stoupavost: 255 m/s
Plošné zatížení: 395 kg/m2
Poměr tah/hmotnost: 1,1

Výzbroj
2× 20mm kanón M39A2 s 280 náboji
Závěsy: Pět vnějších závěsů na 3 600 kg pum, střel, raket a přídavných nádrží
Rakety: 2× závěsy na CRV7 nebo 2 × LAU-10 se 4 × Zuni 5 ráže 127 mm nebo 2 × Matra s 18× SNEB 68 mm
Střely: 2× AIM-9 Sidewinder na konci křídel (podobné F-16 a F/A-18) AGM-65 Maverick pod křídly
Pumy: Různé, např. Mark 80, CBU-24/49/52/58, M129

Zdroj: The New York Times, Aviationweek

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: