19. května 1941 vyplul Bismarck na operaci Rheinübung

19. května 1941 vyplul Bismarck na operaci Rheinübung
Popisek: Bismarck
19 / 05 / 2017, 16:00

Vlajková loď německé Kriegsmarine byla v době svého vzniku největší a nejmodernější bitevní lodí světa. Chráněna pancířem z chromniklové oceli pojmenované po starogermánském bohu války Wotanovi během pouhých 9 dnů zaměstnala značnou část lodí britské Royal Navy a způsobila nejen obrovské lidské ztráty.

Ztráta pýchy britského námořnictva, bitevního křižníku HMS Hood během bitvy v Dánském průlivu způsobila Britům obrovský šok. Podle některých se jednalo o nejhorší okamžik celé 2. světové války.

Psali jsme: Video: Bismarck, Scharnhorst, Graf Spee na barevných záběrech

Ale bitva v Dánském průlivu se teprve blíží, takže zpět do obsazeného polského přístavu Gdyně. 19. května se roztočily mohutné lodní šrouby a 45 000 tun nejmodernější německé bitevní lodi se dalo do pohybu. Na stěžni vlaje vlála čtvercová bílá zástava s černým křížem, vlajka německého admirála Güntera Lütjense.

Bismarck vyfotografovaný z Prinze Eugena

Původně měly gigantické bitevní lodi dělat během operace Rheinübung doprovod německé bitevní křižníky Scharnhorst a Gneisenau, ale shodou okolností měla první loď problém s turbínami a Gneisenau byla poškozena v Brestu torpédem. Dubnový termín začátku operace se tedy nestihl a na útok proti spojeneckým námořním spojům je tedy Bismarck doprovázen pouze těžkým křižníkem Prinz Eugen, vyzbrojeným pouhými osmi děly ráže 203 mm.

Psali jsme: Svědectví po letech: "Pane, Bismarck se vzdává,“ hlásil námořník důstojníkovi. Jeho ignorace zabila 2 000 lidí

Lütjens proti vyslání Bismarcku v takto oslabené sestavě protestoval u samotného velkoadmirála Raedera, ale neuspěl. Na Brity bylo nutné udeřit rychle, opravy obou bitevních křižníků měly trvat další dva měsíce.

Hitler na inspekci Bismarcku 5.5. 1941

Vyplutí pýchy svého loďstva s 2 400 muži na palubě si nenechal ujít ani Adolf Hitler, a k posádkám obou lodí osobně promluvil.

Operace Rheinübung mohla začít.

Zdroj: Miloš Hubáček, Moře v plamenech

Tagy článku

Podobné články

VIDEO: Takto sa menila mapa sveta, počas druhej svetovej vojny

VIDEO: Takto sa menila mapa sveta, počas druhej svetovej vojny

22 / 05 / 2017, 11:30Historie
V Košickom múzeu predstavili zrekonštruovanú legendárnu stíhačku Messerschmitt Bf 109

V Košickom múzeu predstavili zrekonštruovanú legendárnu stíhačku Messerschmitt Bf 109

20 / 05 / 2017, 07:00Defence
19. května 1943 Churchill a Roosevelt stanovili datum pro Den D

19. května 1943 Churchill a Roosevelt stanovili datum pro Den D

19 / 05 / 2017, 06:30Historie
Poštovní aršík připomíná 75. výročí operace Anthropoid

Poštovní aršík připomíná 75. výročí operace Anthropoid

17 / 05 / 2017, 16:30Historie
Hitlerův bojovník: Těžký křižník Admiral Hipper

Hitlerův bojovník: Těžký křižník Admiral Hipper

14 / 05 / 2017, 11:30Historie

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: