Největší a nejtěžší stíhač světa: Tu-128

Největší a nejtěžší stíhač světa: Tu-128
Autor: Alan Wilson (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Tu-128
13 / 08 / 2017, 11:30

Tupolev Tu-128 (NATO kód Fiddler) byl sovětský stíhací letoun dlouhého doletu, vyráběný v 60. letech minulého století v SSSR.

V 50. letech se Sovětský svaz obával amerických strategických bombardérů s možností nést nukleární zbraně, které mohly narušit jeho dlouhé hranice, kdy současné stroje byly schopné pokrýt stovky kilometrů, nově vyvinuté rakety země – vzduch ještě méně. Najít nějaký ekonomický model tedy bylo obtížné.

TU-128 04

TU-128 05

TU-128 09

V roce 1955 tedy bylo rozhodnuto o vývoji stroje s dlouhým doletem a výkonným radarem. Práce začaly v roce 1958 a vycházelo se z neúspěšného prototypu supersonického bombardéru Tu-98. První prototyp poprvé vzlétl 18. března 1961 (posádka M. V. Kozlov a K. I. Malchasjan) a o šest dní později překonal rychlost zvuku výkonem 1,06 M. Dva stroje byly poprvé předvedeny veřejnosti v červnu 1961 na leteckém dnu v Tušinu. V tomtéž roce začala sériová výroba, i když zkoušky nebyly řádně ukončeny. Ty začaly probíhat až v březnu roku následujícího. Letoun byl oficiálně zařazen do výzbroje 8. července 1965, přičemž prvotní označení nového stíhače bylo Tu-28, ale v roce 1963 bylo změněno na Tu-128. Stroje byly primárně rozmístěny na základnách dálného východu a severu SSSR.

Tupolev TU-128

Mezi roky 1961 -1971 bylo vyrobeno 188 kusů pro potřeby letectva SSSR. Stroj se nikdy nevyvážel, během let jeho služby probíhala modernizace, kdy byly vyměněny radary za novou verzi RP-SM Smršť M, instalovány nové radiostanice a zesíleny závěsníky raket.

Tu-128_11

Pro upgradované stroje Tu-128M byly vyvinuty i vylepšené rakety R-4RM a R-4TM o větším doletu. Zajímavostí je, že takto velký stroj o délce přes 30 metrů nenesl žádnou hlavňovou výzbroj.

Jediná oficiálně zveřejněná vojenská akce stroje byla likvidace špionážních balónů NATO.

Tu-128 zůstal ve službě až do roku 1992, ale už během 80. let byl nahrazován stroji Mig-31.

Technická data inovované verze Tupolev Tu-128 M

Délka: 30,06 m
Rozpětí: 17,53 m
Výška: 7,07 m
Nosná plocha: 96,94 m2
Hmotnost prázdného letounu: 25 850 kg
Max. vzletová hmotnost: 43 620 kg
Pohonná jednotka
2× proudový motor Ljulka AL-7F-2 Tah motoru: 67 kN
Tah motoru s přídavným spalováním: 99 kN
Měrná spotřeba paliva: 0,94 kg/kN/h S přídavným spalováním: 2,2 kg/kN/h
Výkony
Maximální rychlost ve výšce 10 000 m: 1 910 km/h
Maximální rychlost ve výšce 10 000 m s výzbrojí 4× R4: 1 665 km/h
Dostup 15 600 m
Dolet: 2 565 km
Délka vzletu: 1 350 m
Dojezd po dosednutí: 1 050 m
Výzbroj
2× řízená střela Bisnovat R-4RM
2× řízená střela Bisnovat R-4TM
Hmotnost jedné rakety: 512 kg

Zdroj: War History Online

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: