Potopený křižník mizí před očima. Slavný vrak lodi plení ,,mořští nájezdníci"

Potopený křižník mizí před očima. Slavný vrak lodi plení ,,mořští nájezdníci&quote;
Autor: flickr.com (CC BY 2.0) |Popisek: HMAS Perth
14 / 11 / 2017, 17:00

Z lehkého křižníku HMAS Perth zbývá již pouze 40%.

Podle expertů zbývá z potopené lodi HMAS Perth už pouze 40%. Lehký křižník, který se potopil v roce 1944 s 353 námořníky na palubě, dlouho a systematicky devastují ,,mořští lupiči", kteří z lodi odcizují kov a jiné materiály, jež pak zpeněží. Některé části lodi pak už úplně chybí.

psali jsme: Vrak německé ponorky potopené "mořskou příšerou" nalezen u pobřeží Skotska

Tuto znepokojivou skutečnost zjistil společný australsko-indonéský tým, který se k vraku lodi potopil. ,,S hlubokým zármutkem musíme oznámit, že náš společný námořní tým zjistil, že některé části Perthu úplně chybí. Prozatimní zprávy ukazují, že pouze přibližně 40% plavidla zůstalo ," řekl ředitel australského národního námořního muzea Kevin Sumpton.

Podle něho výzkumný tým našel důkazy o aktivitách, které svědčí o dlouhodobém odcizování materiálů a věcí z vraku lodi. Ponoření k vraku lodi společným australsko-indonéským archeologickým týmem bylo prvním od roku 2013, kdy potápěči zjistili, že loď díky systematickému plenění přichází o své jednotlivé části, až z ní nakonec nezbyde nic.

psali jsme: HMS Agincourt: Nejdelší bitevní loď Jejího veličenstva za Velké války

Komerční plenění válečných lodí na dně moří je trnem v oku zejména válečným veteránům, historikům a jednotlivým vládám, jež chtějí zachovat poslední místo odpočinku námořníků, kteří zahynuli na těchto lodích.

HMAS Perth byl lehký křižník australského námořnictva třídy Leander. V březnu 1941 Perth a jeho sesterské lodě Ajax, Orion a Sydney bojovaly v bitvě u Matapanu, největší námořní bitvě ve Středozemním moři během druhé světové války. Perth byl později přesunut do Pacifiku. Po vypuknutí války s Japonskem byl součástí bojových sil ABDA ( vrchní velení všech spojeneckých sil v oblasti jihovýchodní Asie), nejprve bojoval v bitvě v Jávském moři a následně byl potopen během bitvy v Sundském průlivu počátkem roku 1942.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Defence - Tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: theguardian.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: