Indie může vydat na nákup nových stíhaček až 12 miliard dolarů

Indie může vydat na nákup nových stíhaček až 12 miliard dolarů
Autor: Lockheed Martin|Popisek: Ilustrační obrázek F-16
26 / 10 / 201612:45

Indie potřebuje nové stíhačky a přední světoví výrobci jen čekají, aby je mohli poskytnout.

Indická vláda již zaslala několika firmám poptávku na novou flotilu vojenských letadel, které mají být vyrobeny společně s místními firmami. Potenciální dohoda by podle odborníků mohla mít hodnotu až 12 miliard dolarů.

"Indie chce zaplatit 65 až 80 miliónů dolarů za letadlo a celkem jich chce 150," říká Ben Moores, obranný a letecký analytik serveru IHS Jane´s. Země čelí zvýšené ceně za stíhače, protože vládní předpisy vyžadují, aby se většina výroby odehrávala v Indii.

Tento požadavek, který je součástí iniciativy premiéra Narendra Modi "Udělej to v Indii", byl patrně největší překážkou dohody s Francií na nejnovější vojenská letadla. Původně měla francouzská společnost Dassault dodat indickému vojenskému letectvu 126 stíhaček Rafale, zdlouhavá jednání se protahovala kvůli neshodám s klauzulí o místní produkci. Nakonec bude dodáno pouhých 36 strojů Rafale.

Další společnosti jsou ale více než ochotné vyplnit vzniklou mezeru - americký výrobce Lockheed Martin a švédský Saab jsou hlavními kandidáty na obrovský obchod.

"Jsme připraveni poskytnout řešení v rámci programu Udělej to v Indii, "uvedl mluvčí Saabu Sebastian Carlsson, který potvrdil, že společnost obdržela dopis od indické vlády.

Carlsson nabízel dohodu podobnou, jakou uzavřel Sab s Brazílií na Gripeny. Saab přenese technologie pro místní podniky jako součást dohody, a dokonce i vyškolí brazilské inženýry.
To je "příkladem toho, jak chceme podnikat," řekl Carlsson. Dodal, že Saab chystá oficiální odpověď na indický dopis.

Lockheed Martin ( LMT ) šel ještě o krok dále, nabízí Indii, aby se stala jediným globálním výrobním hubeb pro stroje F-16, pokud dojde k dohodě.

"Exkluzivní produkce F-16 by Indie učinila domovem pro jediný výrobní závod F-16 na světě," říká Abhay Paranjape, zástupce Lockheedu pro rozvoj podnikání v Indii. "Žádný z našich konkurentů to nemůže nabídnout."

A je to poměrně jednoduché - výroba F-16 v USA se chýlí ke konci a Lockheed musí veškeré své aktivity přesměrovat na výrobu F-35 a případnou sérii obnovených F-22. (pozn.redakce). 

Paranjape řekl, že Lockheed, který obdržel a odpověděl na vládní dopis, předpokládá "joint venture model s indickým průmyslem jako primárním vlastníkem."

Indie tedy opět zahájila proces, který se ukazuje dle posledních zkušebností jako velmi zdlouhavý a bolestivý, a to jak pro případného dodavatele, či stát samotný. 12 miliard dolarů ale za trochu námahy společnostem rozhodně stojí.

Zdroj: CNN, IHS Jane´s

Podobné články

Tagy článku

Newsletter

Dostávejte naše nejlepší články na email
Váš e-mail:
   

Anketa

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: