10 způsobů, jak by Írán mohl zaútočit na ropné tankery v reakci na zabití generála Sulejmáního

10 způsobů, jak by Írán mohl zaútočit na ropné tankery v reakci na zabití generála Sulejmáního
Autor fotografie: YouTube|Popisek: Ilustrační obrázek
05 / 01 / 2020, 10:00

Po smrti íránského generála Sulejmáního je velkou otázkou, jak zareaguje Írán. Jednou z vojenských reakcí by mohlo být úsilí o zamezení přepravy ropy z Perského zálivu. To by zasáhlo íránské protivníky finančně, cena strategické suroviny by se zvýšila.

Írán má strategickou výhodu, díky své poloze u Hormuzského průlivu. Írán si je toho velice dobře vědom a opakovaně hrozil, že v době zvýšeného napětí úžinu uzavře. To by mohlo ohrozit i provoz tankerů v Rudém moři, Arabském moři a samotném Perském zálivu.

A co může Irán nasadit?

1. Malé ponorky

Írán má jednu z největších ponorkových flotil na světě, ale většinou jde o relativně malé trpasličí ponorky. Odhaduje se, že 14 ponorek třídy Ghadir, které jsou založeny na severokorejském designu, je doplněno ponorkami třídy Nahang navrženými Íránem.

Trpasličí ponorka třídy Ghadir

Trpasličí ponorka by se pravděpodobně skrývala na povrchu mezi rybářskými plavidly a pak by se ponořila, aby provedla útok. Jejich rakety Jask-2 jsou malé, ale mohly by zastavit tanker a jejich torpéda s těžkou hlavicí by měla šanci tanker potopit.

2. Výbušné lodě

Íránští spojenci Hútíové v Jemenu používají výbušné lodě velmi úspěšně proti svým saúdským protivníkům. Írán samotný již léta ovládá tuto technologii a podobné útoky demonstroval na mockupu letadlové lodě amerického námořnictva.

V íránském arzenálu budou jak pilotované, tak dálkově řízené verze.

3. Roje malých lodí

Jednou z oblíbených taktik íránského námořnictva islámských revolučních gard je použití velkých rojů malých lodí. Ty mohou být vybaveny kulomety a raketami, které jsou schopné zaútočit na proplouvající tankery. Mohou klást miny na lodní trasy.

4. Magnetické či přísavné miny

Írán je všeobecně považován za strůjce útoků na tankery v Perském zálivu v květnu a červnu loňského roku. Írán má několik jednotek speciálních potápěčů vybavených podvodními plavidly schopnými dopravit potápěče s minami k tankerům.

5. Minová pole

Často přehlížené námořní miny stále představují obrovské nebezpečí pro lodní dopravu. Írán má miny vlastní výroby a mohl by do mezinárodních lodních tras nasadit obrovská minová pole.

6. Konvenční ponorky

Írán má tři ruské ponorky třídy Kilo a jednu lokálně navrženou ponorku třídy Fateh.

Íránská ponorka třídy Kilo

Ty jsou samozřejmě mnohem smrtelnější než výše zmiňované trpasličí ponorky a mohou nést více torpéd, případně klást vysoce sofistikované čínské miny EM-52, které číhají na dně a vlastní silou se pak přemístí k cíli proplouvajícímu nad nimi.

7. Protilodní rakety vypuštěné z pobřeží

Tankery mohly čelit obrovskému arzenálu různých typů raket namontovaných na nákladních vozech. Mnoho z nich má svůj původ v čínských vzorech a jsou zhruba analogy k americkým raketám Harpoon či francouzským Exocetům. Ostatní jsou menší, což znamená, že mají kratší dosah a způsobují menší poškození. Nicméně jakákoli protilodní raketa je pro tanker naplněný ropou špatnou zprávou, ať už je malá či velká.

8. Íránské válečné lodě

Íránské námořnictvo má skromnou flotilu raketových lehkých fregat a raketových lodí, ty jsou ale prakticky bez ochrany proti leteckému útoku. To bylo prokázáno v dubnu 1988, kdy íránské námořnictvo utrpělo těžké ztráty během střetu s US Navy. Tehdy byly zlikvidovány 2 fregaty Íránu během operace Praying Mantis. Ani po 30 letech se stav námořnictva nezměnil.

9. Zajetí tankeru

Írán prokázal schopnost zajmout zahraniční tankery, pokud je jejich doprovod příliš daleko. To by mohlo Íráncům nabídnout možnost akce s nižším rizikem, protože by mohla být vykreslena jako policejní akce, civilní oběti jsou méně pravděpodobné a posádka se navíc stane rukojmím.

10. Blokáda pomocí potopených lodí

Podobně jako ruské akce v Azovském moři v listopadu 2018, by mohl Írán umístit velké lodě přímo přes mezinárodní námořní koridory. Velké ropné tankery potopené v mělčích částech úžiny mohou představovat riziko kolize pro plně naložené super tankery přepravující životně důležitou ropu.

 

Zdroj: H I Sutton

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace