14 tanků Leopard 2A4 míří do ČR. Jaké nároky klade zprovoznění dlouhodobě uložených tanků?

14 tanků Leopard 2A4 míří do ČR. Jaké nároky klade zprovoznění dlouhodobě uložených tanků?
Autor fotografie: flickr (CC BY-ND 2.0)|Popisek: Leopard 2A4
30 / 09 / 2022, 13:00

Podle zveřejněných informací poskytne německá vláda darem 14 použitých tanků Leopard 2A4 a jeden vyprošťovací tank BPz 3 Büffel též na podvozku Leopard 2. Jedná se o dar za poskytnutí techniky sovětské provenience ze zásob AČR Ukrajině. Podle všeho zprovoznění a dodávku tanků, zřejmě i sady náhradních dílů, prvotní výcvik tankistů i mechaniků bude hradit německá vláda.

Pro Rheinmetall se to jeví jako vynikající obchod. Mělo by se jednat o tanky z jeho licenční produkce, které zpětně jako použité odkoupil z Bundeswehru a Švýcarska. Následně byly zakonzervovány a uloženy pro další možnou příležitost. A nebyly od té doby modernizovány.

Tak, jak ČR poznala při natáčení filmu „Tankový prapor“ (tehdy ČSFR), kdy byly využity uložené T-34/85 ze Slovenska, nebo později při snaze chránit „Rádio Svobodná Evropa“ v centru Prahy pomocí OT-64. Největší slabinou jsou gumová těsnění a „gufera“ (gumové těsnící kroužky na hřídelích), kdy těsnění mohla ztvrdnout a gufera ve svislé poloze podlehnout „studenému toku“, tedy se natáhnout a přestat těsnit,  a po nich kontakty elektroinstalace ve vozidle, které mohly zaoxidovat, a i izolace kabeláže mohla podlehnout degradaci. Samozřejmě i akumulátory zestárly, a navíc byly používány, takže jejich kapacita může být na hranici nebo i pod.

Jak již bylo řečeno, jedná se o použitá vozidla, takže úkolem Rheinmetall bude v podstatě vozidla kompletně rozebrat, posoudit opotřebení včetně výzbroje, vyměnit veškeré náplně jako je hydraulická kapalina, oleje nebo chladící kapalina, o naftě nemluvě. Dále to zahrnuje třeba i rentgenovou kontrolu, zda někde v korbě nejsou mikropraskliny, odstranit praskliny, poskytnout konzervaci a nové nátěry. Pak je zapotřebí celý tank znovu poskládat zpět, provézt rektifikaci zbraní a zaměřovačů, nastřelení a udělat kontrolní jízdu, že výkon je, jak má být a vše těsní dle požadavků.

Po tomto budou vozidla připravena k opětovnému uvedení do provozu, otázkou je, zda, v procesu zprovoznění dojde i k určité systémové modernizaci. S vysokou pravděpodobností dojde i k obměně vysílacích stanic, kdy Německo využívá domácí Rhode & Schwartz, kdežto AČR preferuje Harris. Též obsahem daru není ani simulátor, ani výcvikové vozidlo pro řízení ani mostní tank. Je otázkou, zda mobilní mosty na podvozku Tatra nebo T-72 mají dostatečnou nosnost. U pontonových by neměl být problém, zřejmě bude nutno jen snížit počet projíždějících vozidel.

MO/AČR plánuje nakoupit další tanky, ale byla zahájena diskuze, zda to budou Leopard 2A7+, kdy agresivní marketingovou politikou se tlačí Jižní Korea s tankem K-2 Black Panther. Nákup Leopard 2A7+ by měl jasnou logiku a bylo by to v kontextu výzbroje okolních států, krom Polska, které kupuje Abramsy i K-2, používá Leopard 2A4 PL, PT-91 Twardy i T-72.

Plánem je po nákupu Leopard 2A7+ zmodernizovat i tyto darované tanky na tuto verzi. Náklady na nákup i modernizaci budou plně financovány ČR. A zde je jistý problém, protože nyní dodané tanky jsou z dílny Rheinmetall, kdežto Leopard 2A7+ jsou z dílny KMW pouze. A podle KMW je interiér tanků obou společností zásadně rozdílný. Toto bude vyžadovat přeškolení osádek i mechaniků. Navíc u verze A4 je optika vyvedena v přední části věže, kdežto u A7+ v horní a vpředu je upravena balistická ochrana. A též je na zvážení, zda dojde k výměně kanonu.

K tomu přísluší samozřejmě i jiné náhradní díly pro některé systémy, motory a převodovky, stejně jako munice jsou identické. U A7+ je vyšší výkon, ale stále je to motor MTU a převodovka Renk. Přezbrojení ze sovětské/ruské techniky muselo přijít, je ale zapotřebí vnímat, co se za ním v komplexu skrývá. Že to není tank za tank, ale komplexní technické a logistické zabezpečení a výcvik, a zřejmě i vyšší provozní náklady.

Samozřejmě jedná se o rozhodnutí na dalších možná 20 let, ale vstupní cena je vysoká. Tu však nejde hodnotit dnešní optikou, ale až po vyřazení techniky z provozu a zhodnocení celkové výše pořizovací ceny a nákladů na životní cyklus. To je jeden úhel pohledu. Druhý úhel pohledu je zhodnocení zvýšení obranyschopnosti země a ochrany zdraví a života osádek tanků. A zde se „mince“ přepočítávají obtížně. Obranyschopnost je vždy drahá.

 

Zdroj: Rheinmetall, KMW, Tagesschau.de, zdf.de

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace