Mají za sebou 40 % životnosti, přesto je Ukrajina nedostane

Mají za sebou 40 % životnosti, přesto je Ukrajina nedostane
foto: GoodFon / Public domain/RAF Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon je společný projekt společností Airbus, BAE Systems a Leonardo. RAF odepisuje třicet kusů Tranche 1, ale Ukrajina je nedostane, i když mají za sebou jen 40 % životnosti, jsou snadno modernizovatelné a zřejmě lepší než dodané F-16.

Víceúčelový stíhací letoun Eurofighter Typhoon je již podle názvu evropské letadlo. Na vývoji se podílela tři velká konsorcia. Francouzský Airbus, britský BAE Systems a italské Leonardo. Pokud se podíváme na další evropská vojenská letadla, dostaneme se ke švédskému JAS-39 Gripen, který není exportně příliš úspěšný, čistě francouzským Dassault RafaleMirage 2000, který ale postupně odchází do důchodu a znovu nadnárodní projekt Panavia Tornado, ty už jsou ovšem také prakticky mimo hru. Z hlediska sériové výroby přichází v úvahu už pouze Eurofighter Typhoon, Rafale a JAS-39 Gripen. 

Kyjev neodstane jen ze 40 % opotřebované Typhoony z RAF

 

Podle polského WPtech se již od roku 2023 řeší v RAF vyřazení třiceti stíhacích letounů Tranche 1 Eurofighter Typhoon a v souvislosti s tím jejich případné přesunutí na Ukrajinu. Podle Defence Mirror je definitivně rozhodnuto, že Kyjev letadla nedostane. Britská administrativa se odkazuje na to, že bude podporovat dodávky F-16. Zajímavé je, že Paříž to neřešila a poskytla své Mirage 2000-5F. Ještě zajímavější je fakt, že v souvislosti s politikou Donalda Trumpa Evropa aktuálně řeší projekt Sky Shield, který by měl chránit vzdušný prostor Ukrajiny při potřebě až 160 letadel. 

BAE Systems, Airbus a Leonardo by Typhoony snadno modernizovaly

 

Aby toho nebylo málo, tato letadla byla zavedena do výzbroje RAF teprve v roce 2003. Tranche 1 má za sebou teprve 40 % životnosti. Jednak to jasné hovoří o tom, kam se britská armáda skutečně dostala v rámci podfinancování, protože se s nimi prostě nelétalo a hlavně tento Eurofighter Typhoon je jednoznačně v lepším stavu než F-16 dodané na Ukrajinu. Ty podstoupily na přelomu milénia modernizaci a jedním z jejích hlavních cílů bylo prodloužit životnost draku. Tranche 1 je sice nemodernizovaná verze Eurofighter Typhoon, ale dá se předpokládat, že úroveň avioniky bude podobná a z hlediska možností výzbroje je na tom Typhoon jednoznačně lépe. A BAE Systems, Airbus a Leonardo by je dokázaly snadno modernizovat. 

Eurofighter Typhoon má supercrusie

 

A ještě tedy navíc odborníci upozorňují, že modernizace těchto letadel by byla možná s relativně malým úsilím. A ve finální fázi Airbus upozorňuje, že Eurofighter potřebuje nové zákazníky. Lepší reklamu než na Ukrajině by letadlo nemohlo dostat. Doposud jich podle anglické Wikipedie bylo vyrobeno sériově 609 kusů plus sedm prototypů. Podle Eurofighter Typhoon má letadlo maximální rychlost 2 Mach a podle Airforce Technology má technologii supercruise. Tedy schopnost nadzvukového letu bez přídavného spalování.  Od roku 2019 bylo prodáno více než 550 letadel Typhoon do Velké Británie, Itálie, Španělska, Německa, Rakouska, Ománu a Saúdské Arábie.

RAF Eurofighter Typhoon

Pestřejší zbraňové vybavení Eurofighter Typhoon než u F-16

 

Letadlo je konstruováno z kompozitu s uhlíkovými vlákny, plastu vyztuženého sklem, lithia, titanu a hliníkových slitin. Mezi vlastnosti technologie stealth patří nízký čelní radarový průřez, pasivní senzory a schopnost supercruise. Kokpit má tři multifunkční barevné head-down displeje (MHDD), které zobrazují taktickou situaci, stav systémů a digitální mapy EADS. Zatímco F-16 na Ukrajině mohou primárně používat jen AIM-120 AMRAAMAIM-9X Sidewinder, Typhoon má daleko širší paletu střel včetně zmíněných dvou. Jedná se o evropské střely MBDA Meteor a IRIS-T z hlediska střel vzduch vzduch. 

Ukrajinské F-16 nebudou silnější než Eurofighter Typhoon Tranche 1 od RAF

 

Eurofighter Typhoon je ovšem schopen používat i střely vzduch země jako SCALP-EG, AGM-98 HARM a německé Taurusy. Řízené pumy jsou samozřejmost. Letadlo má AESA radar se schopností elektronického boje. Jednoznačně se dokáže vyrovnat F-16 zaslaným na Ukrajinu. O jeho kvalitách svědčí, že Forbes píše o zájmu Turecka a dokonce i Saúdské Arábie. O rozšíření flotily těchto dvoumotorových letadel uvažuje podle The National Interest i Španělsko a Itálie. Proto je v podstatě záhadou, proč je chce Velká Británie odepsat a neposkytne je aspoň Ukrajině. A to je třeba říci, že Londýn patří mezi významné podporovatele Kyjeva. 


 

Tagy