foto: Boeing Media Site/F-15EX
F-15EX je totiž patrně nejlepší stíhačkou NATO schopnou okamžitého nasazení v případě válečného konfliktu. A to se aktuálně ve světle ruské agrese ukazuje jako významné plus.
V rámci budoucího rozpočtu Pentagon snížil plány na akvizice neviditelných stíhaček Lockheed Martin F-35 o 35 % z 94 na 61 letadel, čímž přesměroval finanční prostředky na další nákupy legendárních stíhaček F-15 Eagle, jmenovitě nejnovějších varianty F-15EX.
Posun v nákupech byl odhalen v poslední zprávě o vybraných akvizicích a očekává se, že vyvolá otázky týkající se závazku americké armády k programu F-35, který je často předmětem kritiky a sporů. Prudké snížení objednávek přichází jako zásadní odklon od trendu z předchozích let, kdy se nákupy postupně zvyšovaly a následuje po zprávách z roku 2021, kdy se vážně uvažovalo o velkých škrtech v akvizicích F-35 z dříve plánovaných 1 763 letadel na pouhých 1 050 či dokonce méně. Poslední F-15 byly objednány v roce 2002, takže obnovení objednávek Boeing zcela jistě potěšilo, protože během posledních let dodával pouze do Kataru nebo Saúdské Arábie či Jižní Koreje.
Psali jsme
Server Defense News informoval, že Indonésie nakonec nebude pořizovat ruské stíhače Su-35 a bude volit mezi dvěma náhradními řešeními - americkým...
F-35 je jedním z pouhých dvou stíhaček páté generace nasazených na úrovni letky a zároveň aktuálně sériově vyráběných. Tím druhým strojem je čínský J-20. F-35 byla navržena jako cenově dostupný stroj, tedy F-16 pro 21. století. F-15 byl navržen jako vysokovýkonný těžký stíhač, který reagoval na sovětský MiG-25 a poprvé vzlétl před 50 lety v roce 1972. Je to tak nejstarší stíhačka, která se dodnes vyrábí. Samozřejmě podobně se můžeme dívat na ruské varianty strojů MiG-29 nebo Su-27, které se objevily na trhu s lehce pozměněným označením jako MiG-35, Su-30 atd.
Původní rozhodnutí o restartu nákupů F-15 přišlo v roce 2018, kdy projekt F-35 čelili problémům a zdržením. Platí, že F-35 má větší potenciál, co se týče rozvoje a budoucí modernizace, ale F-15EX má tu obrovskou výhodu, že svými dětskými nemocemi si tento stroj prošel už dávno a oproti F-35 disponuje špičkovými letovými výkony, schopností supercruise , mnohem vyšší nosností a v neposlední řadě také avionikou a sensory jako F-35.
A protože F-35 není na boj připraven, F-22 se přestal vyrábět, je F-15EX pravděpodobně tím nejlepším strojem, kterým může NATO nebo USA okamžitě nasadit, kdyby došlo k válce.
Těžce ozbrojený F-15EX dosahuje maximální rychlosti až 3 000 km/h, disponuje posílenou strukturou trupu a křídel. F-15EX je vybaven „skleněným“ kokpitem, systémem pro zobrazování důležitých informací na displeji připevněném na helmu, novým počítačem pro řízení letu, vylepšenými rádiovými a satelitními komunikačními systémy, novým varovným systémem pro ozáření nepřátelským radarem a odpálení. Disponuje 12 závěsnými body na rakety vzduch-vzduch a 15 na rakety vzduch-země, stroj ponese subsonické i hypersonické zbraně jako AGM-158. F-15EX je tak jedním z nejvíce vyzbrojených a nejrychlejších letounů na světě.
Podle aktuálních informací z Indie se má F-15EX zúčastnit MFRA tendru na 114 letadel pro indické letectvo, což by znamenalo, že Boeing stáhne F/A 18 a nabídne svůj „rodinný šperk“, nikdy neporaženou F-15.
Mimo to chce velitelství PACAF amerického letectva F-15EX i do Indo-pacifického regionu pro spolupráci s bezpilotními prostředky a dokonce i Egypt o tuto legendu projevil zájem.
Zdroj: Defense News, Military Watch Magazine, Defence Insight
Tagy