50 let starý F-15 Eagle ve své nejnovější variantě překonává F-35 v zásadním parametru

50 let starý F-15 Eagle ve své nejnovější variantě překonává F-35 v zásadním parametru
Autor: Boeing Media Site|Popisek: F-15EX
24 / 03 / 2022, 11:00

F-15EX je totiž patrně nejlepší stíhačkou NATO schopnou okamžitého nasazení v případě válečného konfliktu. A to se aktuálně ve světle ruské agrese ukazuje jako významné plus.

V rámci budoucího rozpočtu Pentagon snížil plány na akvizice neviditelných stíhaček Lockheed Martin F-35 o 35 % z 94 na 61 letadel, čímž přesměroval finanční prostředky na další nákupy legendárních stíhaček F-15 Eagle, jmenovitě nejnovějších varianty F-15EX.

Posun v nákupech byl odhalen v poslední zprávě o vybraných akvizicích a očekává se, že vyvolá otázky týkající se závazku americké armády k programu F-35, který je často předmětem kritiky a sporů. Prudké snížení objednávek přichází jako zásadní odklon od trendu z předchozích let, kdy se nákupy postupně zvyšovaly a následuje po zprávách z roku 2021, kdy se vážně uvažovalo o velkých škrtech v akvizicích F-35 z dříve plánovaných 1 763 letadel na pouhých 1 050 či dokonce méně. Poslední F-15 byly objednány v roce 2002, takže obnovení objednávek Boeing zcela jistě potěšilo, protože během posledních let dodával pouze do Kataru nebo Saúdské Arábie či Jižní Koreje.

F-35 je jedním z pouhých dvou stíhaček páté generace nasazených na úrovni letky a zároveň aktuálně sériově vyráběných. Tím druhým strojem je čínský J-20. F-35 byla navržena jako cenově dostupný stroj, tedy F-16 pro 21. století. F-15 byl navržen jako vysokovýkonný těžký stíhač, který reagoval na sovětský MiG-25 a poprvé vzlétl před 50 lety v roce 1972. Je to tak nejstarší stíhačka, která se dodnes vyrábí. Samozřejmě podobně se můžeme dívat na ruské varianty strojů MiG-29 nebo Su-27, které se objevily na trhu s lehce pozměněným označením jako MiG-35, Su-30 atd.

Původní rozhodnutí o restartu nákupů F-15 přišlo v roce 2018, kdy projekt F-35 čelili problémům a zdržením. Platí, že F-35 má větší potenciál, co se týče rozvoje a budoucí modernizace, ale F-15EX má tu obrovskou výhodu, že svými dětskými nemocemi si tento stroj prošel už dávno a oproti F-35 disponuje špičkovými letovými výkony, schopností supercruise , mnohem vyšší nosností a v neposlední řadě také avionikou a sensory jako F-35.

A protože F-35 není na boj připraven, F-22 se přestal vyrábět, je F-15EX pravděpodobně tím nejlepším strojem, kterým může NATO nebo USA okamžitě nasadit, kdyby došlo k válce.

Těžce ozbrojený F-15EX dosahuje maximální rychlosti až 3 000 km/h, disponuje posílenou strukturou trupu a křídel. F-15EX je vybaven „skleněným“ kokpitem, systémem pro zobrazování důležitých informací na displeji připevněném na helmu, novým počítačem pro řízení letu, vylepšenými rádiovými a satelitními komunikačními systémy, novým varovným systémem pro ozáření nepřátelským radarem a odpálení. Disponuje 12 závěsnými body na rakety vzduch-vzduch a 15 na rakety vzduch-země, stroj ponese subsonické i hypersonické zbraně jako AGM-158. F-15EX je tak jedním z nejvíce vyzbrojených a nejrychlejších letounů na světě.

Podle aktuálních informací z Indie se má F-15EX zúčastnit MFRA tendru na 114 letadel pro indické letectvo, což by znamenalo, že Boeing stáhne F/A 18 a nabídne svůj „rodinný šperk“, nikdy neporaženou F-15.

Mimo to chce velitelství PACAF amerického letectva F-15EX i do Indo-pacifického regionu pro spolupráci s bezpilotními prostředky a dokonce i Egypt o tuto legendu projevil zájem.

Zdroj: Defense News, Military Watch Magazine, Defence Insight

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace