6. generace stíhacích letadel se blíží, americká firma RTX finalizuje adaptivní pohon

6. generace stíhacích letadel se blíží, americká firma RTX finalizuje adaptivní pohon
Autor fotografie: RTX / Public domain|Popisek: vizualizace letounu 6. generace
16 / 02 / 2024, 06:00

Snahu vyvinout 6. generaci vojenských letadel primárně projevují Japonsko, Rusko a pochopitelně Spojené státy, které jsou nepochybně nejdále. Společnost Pratt & Whitney optimalizuje pohonnou jednotku.

Pratt & Whitney je součástí největší světové společnosti v oblasti letectví a obrany RTX. Mezi jejich divize patří i Collins Aerospace a v oblasti vojenství asi nejznámější Raytheon. Zabývá se rozvojem letectví, konstrukcí integrovaných obranných systémů a různými inovativními technologickými řešeními. Zaměstnává více než 185 000 lidí a v roce 2023 měla tržby ve výši 68,9 miliardy dolarů. 

V těchto dnech RTX dokončila kritické hodnocení adaptivního pohonu nové generace (NGAP) pro americké letectvo. Tímto krokem se přiblížil termín podrobného přezkoumání návrhu armádou a zároveň jeden z klíčových faktorů vývoje letounu 6. generace. Prototyp označený jako XA103 podstoupí pozemní testování, které by mělo proběhnout koncem tohoto desetiletí. 

vizualizace letounu 6. generace

Technologie letounů 6. generace je podle slov Jill Albertelli, prezidentky divize vojenských motorů Pratt & Whitney, klíčová pro udržení vzdušné převahy USAF. Veškeré testy probíhaly doposud na vysoce sofistikované digitální bázi, která zcela mění samotný vývoj letadel. Motor má zvýšit výkon letadel, zajistit pokročilou odolnost proti stárnutí, úsporu paliva a umožnit robustní řízení výkonu.

RTX také definovala šest klíčových prvků pro stíhače šesté generace. Vše by měl řídit jeden systém, ten nahradí multisystémová složení současných letadel. Radar, zaměřovací systémy, elektronický boj, radio, to vše v jednom k ulehčení práce pilotů a v nanosekundách. Ze stíhaček se stanou létající datová centra. Tento vývoj lze již zcela jasně spatřit na víceúčelovém F-35. S tím úzce souvisí nezbytnost využití umělé inteligence. 

Letadla budou schopná plně autonomního režimu. To znamená, že třeba sama přistanou i na palubě letadlové lodi. Součástí je i digitální inženýrství, které by mělo napomoci při diagnostice potíží stroje. Celým letadlem by mělo procházet jednotné datové vlákno se schopností analýzy. Posledním bodem je snadná vyměnitelnost systému, i to se již dnes praktikuje na F-35

Přesto je otazníkem, zda od vývoje investované sumy budou mít skutečnou návratnost. Válka na Ukrajině jasně ukazuje, že UAV přebírají ve vzduchu alespoň prozatím rozhodující roli. Jednoduše proto, že jsou levná a jejich ztráta příliš nebolí. Letadlo, které stojí desítky milionů dolarů je trochu rozdíl a to se nepočítají výcvikové hodiny, zázemí, spotřeba paliva a další faktory. 


 

Tagy článku