Autor fotografie: RTX / Public domain|Popisek: vizualizace letounu 6. generace
Snahu vyvinout 6. generaci vojenských letadel primárně projevují Japonsko, Rusko a pochopitelně Spojené státy, které jsou nepochybně nejdále. Společnost Pratt & Whitney optimalizuje pohonnou jednotku.
V poslední době se opět rozvířily diskuze na téma letounu šesté generace a nákladnosti jeho vývoje. Webový protál Forbes uvedl, že celkové náklady na F-35 činí dva biliony dolarů. Z toho je osmdesát procent na jeho údržbu. Částka 1,6 bilionu je doslova astronomická. Bylo by velmi zajímavé vědět, zda takto kalkulovalo Ministerstvo obrany při koupi amerických víceúčelových letadel. Celková cena za pořízení F-35 bude nepochybně zatěžovat rozpočet AČR velmi dlouhou dobu.
RTX a UAV
Forbes informuje, že když byl letos americký náčelník štábu letectva generál David Allvin dotázán na budoucnost programu NGAD, jeho odpověď zněla takto: „Jednání stále probíhají, zatím nebylo učiněno žádné rozhodnutí. Díváme se na spoustu velmi obtížných možností, které musíme zvážit." Toto vyjádření samo o sobě charakterizuje velký význam úvah Američanů o smysluplnosti vývoje další generace letadel. Stroje se musí výrazně odlišit od F-35 a měly by být velmi univerzální. Otázka však zní, zda bude drak letadla schopen přijímat nejnovější technologie. Otázníků je stále víc a prvním z nich jsou UAV.
Drony na Ukrajině změnily tradiční způsob válčení. Dnes strategie dynamického vývoje směřuje k rojům UAV v čele s královnou. Miniaturizace vede ke stále větším možnostem integrace systémů do malých bezpilotních prostředků. Ty mají výrazně nižší náklady na vývoj, nepotřebují cvičit piloty a disponují také nízkými náklady na logistiku. Je jen otázkou času, kdy většina důležitých systémů z letadel bude součástí UAV, včetně velkých přehledových radarů a zaměřovacích systémů. Budoucnost letounu NGAD je proto ve hvězdách, ale RTX neztrácí čas.
Pratt & Whitney je součástí největší světové společnosti v oblasti letectví a obrany, firmy RTX. Mezi jejich divize patří i Collins Aerospace a v oblasti vojenství asi nejznámější Raytheon. Společnost se zabývá rozvojem letectví, konstrukcí integrovaných obranných systémů a různými inovativními technologickými řešeními. Zaměstnává více než 185 000 lidí a v roce 2023 měla tržby ve výši 68,9 miliard dolarů. V těchto dnech RTX dokončila kritické hodnocení adaptivního pohonu nové generace (NGAP) pro americké letectvo. Tímto krokem se přiblížil termín podrobného přezkoumání návrhu armádou a zároveň jeden z klíčových faktorů vývoje letounu 6. generace. Prototyp označený jako XA103 podstoupí pozemní testování, které by mělo proběhnout koncem tohoto desetiletí.
Technologie letounů 6. generace je podle slov Jill Albertelli, prezidentky divize vojenských motorů Pratt & Whitney, klíčová pro udržení vzdušné převahy USAF. Veškeré testy probíhaly doposud na vysoce sofistikované digitální bázi, která zcela mění samotný vývoj letadel. Motor má zvýšit výkon letadel, zajistit pokročilou odolnost proti stárnutí a úsporu paliva a umožnit robustní řízení výkonu.
RTX také definovala šest klíčových prvků pro stíhače šesté generace. Vše by měl řídit jeden systém, který nahradí multisystémová složení současných letadel. Radar, zaměřovací systémy, elektronický boj, rádio, to vše v jednom k ulehčení práce pilotů a v nanosekundách. Ze stíhaček se stanou létající datová centra. Tento vývoj lze již zcela jasně spatřit na víceúčelovém F-35. S tím úzce souvisí nezbytnost využití umělé inteligence.
Letadla budou schopná plně autonomního režimu. To znamená, že třeba sama přistanou i na palubě letadlové lodi. Součástí je i digitální inženýrství, které by mělo napomoci při diagnostice potíží stroje. Celým letadlem by mělo procházet jednotné datové vlákno se schopností analýzy. Posledním bodem je snadná vyměnitelnost systému, i to se již dnes praktikuje na F-35.
Přesto je otazníkem, zda od vývoje investované sumy budou mít skutečnou návratnost. Válka na Ukrajině jasně ukazuje, že UAV přebírají ve vzduchu alespoň prozatím rozhodující roli. Jednoduše proto, že jsou levná a jejich ztráta příliš nebolí. Letadlo, které stojí desítky milionů dolarů je trochu rozdíl a to se nepočítají výcvikové hodiny, zázemí, spotřeba paliva a další faktory.