74 rokov od námornej bitky pri North Cape, prinášeme priebeh bitky minútu po minúte

74 rokov od námornej bitky pri North Cape, prinášeme priebeh bitky minútu po minúte
Autor: Bundesarchiv, DVM 10 Bild-23-63-07 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5372014|Popisek: Scharnhorst.
26 / 12 / 2016, 14:00

Dnes je to presne 74 rokov od námornej bitky o North Cape, počas ktorej bola potopená nemecká bojová loď Scharnhorst.

Bojová loď Scharnhorst s ďalšími piatimi plavidla, opustila svoju základňu v Altenfjord, v severnom Nórsku na Štedrý deň 1943.

Bitka pri North Cape sa odohrala 26.decembra 1943, ako súčasť Arktickej kampane. Nemecká bojová loď Scharnhorst mala útočiť na arktické konvoje západných spojencov, ktoré prepravovali potraviny a bojový materiál do Sovietskeho zväzu.

Písali sme: 

Scharnhorst bola potopená bojovou loďou HMS Duke of York a torpédoborcami- HMS Jamaica,, HMS Belfast. Britské víťazstvo potvrdilo obrovskú strategickú výhodu Britov.

Briti o plánoch Nemcov vedeli, takže podobný útok na konvoje nemohol byť prekvapením. Scharnhorst čakali dve silné skupiny lodí, pripravené k útoku.

Schéma Scharnhorstu, (údaje sú v stopách a yardoch).

Ernest Reeds bol na palube ťažkého krížnika HMS Belfast, počas tejto bitky zapisoval podrobnosti o celej operácii.

(14:27) Videli sme na obzore "Scharnhorst" a zahájili sme paľbu. Zmenila smer, a skoro sa dostala preč. Podarilo sa nám ju zasiahnuť, spomalili sme ju na rýchlosť 24 uzlov.

(18:15) "Scharnhorst" je približne 15 míľ pred nami. "Duke" a "Jamaica'' sú na našom pravoboku.

(18:50) Naša rýchlosť je cez 32 uzlov.

(19:05) "Scharnhorst" na našom pravoboku a my strieľať znovu na veľmi dlhú vzdialenosť.

(19:16) "Duke of York" a "Scharnhorst" spustili proti sebe paľbu.

(20:00) Rýchlosť "Scharnhorst" sa znížila na 21 uzlov.

(20:05) "Scharnhorst" a "Duke" medzi sebou stále vymieňajú salvy.

(20:50) "Scharnhorst" páli zblízka, jeden z našich torpédoborcov dostal priami zásah, 20 mužov zomrelo.

(21:06) ''Duke of York'' opätuje palbu, a dáva prikazy, aby ''Jamaica'' zaútočila torpédami.

(21:15) "Scharnhorst" je v plameňoch a je takmer na mŕtvom bode

(21:40) "Scharnhorst" začína klesať zadkom.

(21:48) C v C signály hovoria, že to bola loď "Belfast", ktorá vypálila osudné torpédo, ktoré ju poslal ku dnu.

(21:50) "Scharnhorst" práve išla dole, silný zápach horiaceho oleja a veľký oblak dymu.

(21:52) Obraciame naše svetlomety smerom k preživším. Prežilo len 50 námorníkov z 1600 členov posádky.

 

Informácie o lodi "Scharnhorst"

Objednaná: 25. 1. 1934
Zahájenie stavby: 15. 6. 1935
Spustená na vodu: 3. 10. 1936
Zaradený do stavu: 7. 1. 1939
Štandardný výtlak: 34 850 t (približne ako 32 877 osobných áut)
Výtlak s plnou nádržou, muníciou, ... : 38 900 t (približne ako 37 047 osobných áut)
Dĺžka/Šírka/Ponor: 234,9 m/30 m/ 10,5 m
Pancierovanie stien/paluby: max. 350 mm/max. 100mm - boky: 170-320 mm, horná paluba: 48 mm, spodná paluba: 150 mm, delové veže - čelo: 358 mm, delové veže - boky: 191 mm, veliteľská veža: 218 mm
Hnacia jednotka: tri parné turbíny s výkonom 160 000 hp (117 760 kW) (približne ako 1472 priemerných osobných áut - s výkonom 80 kW)
Maximálna rýchlosť: 31,5 uzlov – 58,3 km/h
Akčný rádius: 10 000 nm – 18 520 km pri rýchlosti 15 uzlov – 27,78 km/h

Zdroje: Wikipedia, WW2 TODAY

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace