Velitelské oko na nebi ASC 890. Švédsko dočasně oslabí obranu a předá Ukrajině svůj AWACS

Velitelské oko na nebi ASC 890. Švédsko dočasně oslabí obranu a předá Ukrajině svůj AWACS
foto: Gnolam / Wikimedia Commons / CC BY SA/ASC 890

Informace byla vždy jedním z klíčových faktorů války. A s informací úzce souvisí i přehled o situaci v místě, kde probíhají boje. To je hlavní účel letadel včasné výstrahy AWACS.

Podle portálu Novinky.cz se Stockholm rozhodl Kyjevu předat v rámci svého šestnáctého a zároveň největšího balíku pomoci Ukrajině švédský letoun včasné výstrahy ASC 890 označovaný také jako Saab 340 AEW&C. Schválený balík pomoci v hodnotě téměř třiceti miliard korun jen dokládá skutečnost, že Švédsko patří mezi největší donátory Kyjeva. Součástí dodávky budou také vozidla CV90, které za pár měsíců na Ukrajině získaly punc spolehlivé bojobé technologie a již si je objednala AČR. V minulosti byly mimo jiné na Ukrajinu poslány také švédské verze Leopardu 2A5 Stridsvagn 122, které patří mezi nejlepší modernizace německých tanků vůbec. Mezi dodanou technikou však rozhodně dominují samohybné houfnice Archer, jež patří ve svém segmentu mezi vůbec nejlepší stroje na světě. 

 

ACS 890 jako nedocenněný AWACS

 

AWACSy jsou jedny z nejméně doceněných letadel včasné výstrahy vůbec. Nejznámější jsou americké Boeing E3 Sentry, které prakticky od začátku konfliktu na Ukrajině operují v Evropě a nepochybně poskytují Ukrajině nesmírně cenné zpravodajské informace. Letoun Sentry je oproti ASC 890 výrazně větší a je charakteristický velkým radarem talířovitého typu, který se otáčí. Systémy AWACS jsou však defakto řídící jednotky. Jejich přehledové radary mají dosah stovky kilometrů. Dokáží sledovat desítky cílů najednou a vzhledem k obrovské datové prostupnosti také řídit vlastní letecké i pozemní jednotky.

Principy fungování letadla jsou poměrně jednoduché. Pokud AWACS jako řídící centrum zachytí ve svém dosahu nepřítele, dokáže vyhodnotit o jaké zařízení se jedná. Následně nastávají dvě skutečnosti. Zpráva o nepřátelském letounu je předána řídícímu středisku na zemi, které rozhodne o použití protivzdušné nebo pozemní obrany. V současné době je však informace předána nejspíše všem systémům okolo a rozhoduje se, které velící středisko vydá povel k palbě. Systémy si dokáží vyhodnotit nejvhodnější zbraň ke zničení protivníka, zadají souřadnice a jsou rovnou schopny vydat povel ke střelbě. Jen tak mimochodem, F-35 má úplně stejné dovednosti, jen v omezenějším rozsahu.    

 

Multioperativní ACS 890

 

ASC 890 má nepohyblivý radar PS-890 AESA, tedy již moderní záležitost s fázovým elektronicky sledovaným polem. U radaru se však vyskytuje mrtvá zóna před a za letadlem, což je oproti Sentry, které působí v 360 stupních, velká nevýhoda stroje. Švédský letoun je schopen sledovat lodě, letadla a rakety do vzdálenosti 400 kilometrů, zatímco americký E3 disponuje možností detekce objektů do 600 kilometrů v tomto segmentu a oproti Saabu ještě navíc do 400 kilometrů i v případě pozemních jednotek. Celkem jich bylo pro švédské letectvo vyrobeno šest a radar AESA mají čtyři z nich. Dva ASC 890 byly v roce 2009 modernizovány, avšak není zcela jasné, kolik jich Ukrajina dostane. 

BOEING E-3A Sentry AWACS

Mezi operátory letounu ASC 890 se řadí Thajsko, jenž od roku 2012 vlastní dva kusy, a Polsko, které zakoupilo dvě letadla. První z objednaných letounů byl dodán již v září 2023. V minulosti však letadla provozovaly také Řecko a Spojené arabské emiráty. Posádku tvoří 6 operátorů. Prázdná hmotnost bez paliva je deset tisíc kilogramů, tedy podobně jako třeba A-10 Thunderbolt. Rozpětí činí 21,5 metrů a délka 21,5 metrů. Letoun ve vzduchu vydrží více jak pět hodin a jeho dostup může být až do výšky 7 620 metrů. Dvoumotorové letadlo je podle The Aviationist schopno díky režimu S-band operovat v řadě povětrnostních podmínek. 

Stroj ASC 890 by měl být účinný především proti ruským Kh-101, hypersonickým Kinžalům a dalším střelám. Systém by měl být schopen spolupráce s Patrioty, německým IRIS-T nebo dánským NASAMS, tedy velmi moderními prostředky protivzdušné obrany, které působí na Ukrajině. V současnosti, kromě Sentry, poskytují Ukrajině radarové zajištění ve vzduchu americké UAV MQ-9 PredatorRQ-4 Global Hawk. ASC 890 bude proto pro Kyjev velkým posílením a zásadně znesnadní situaci Rusům, kteří i tak mají zřejmě s řadou raket potíže, protože nesplňují avizované parametry a mají poruchovost. Ukrajincům se navíc od počátku pravděpodobně podařilo zneškodnit nejméně dvě ruské AWACS A-50, což by znamenalo, že Rusům zbývá jen okolo 5 kusů těchto velmi vzácných a drahých letounů. 

  

 

Tagy