foto: Ville Miettinen / Wikimedia commons / CC-BY/Ledoborec Polar Star
Spojené státy, Kanada a Finsko chtějí iniciativou Icebreaker Collaboration Effort zpomalit rozšiřování ruského vlivu na Arktidě. Je však otázkou, zda se dá propast za Ruskem ještě přemostit. Kremlu navíc brzy přibyde další jaderný ledoborec Ivan Papanin.
Arktida nezačala být předmětem strategického zájmu států poprvé až v období studenoválečného konfliktu, ale různé země začaly oblast využívat k přepadům na své nepřátele již o několik století dříve. Ledové pláně Arktidy, které jsou téměř nepřístupné, ale současně představují nejkratší severní spojnici mezi kontinenty. V některých místech se od sebe Severní Amerika a Eurasie vzdalují pouze několik stovek kilometrů a v Beringově průlivu, v oblasti Diomédových ostrovů, je od sebe ruská a americká pevnina Aljašky vzdálená pouze těsně přes 80 km.
Na území Arktidy se nacházejí dvě strategické obchodní stezky, Severovýchodní (Eurasie) a Severozápadní (Severní Amerika) cesta, které v případě dobrého počasí umožňují zkrátit obchodní trasy mezi kontinenty o dny a tisíce kilometrů. Právě lodě schopné obchodním plavidlům prorážet cestu, ledoborci, jsou velmi důležitou a strategicky významnou komoditou, jejíž potenciál však byl ze strany Západu dosud poněkud podceňován. Kdo si však situaci nadmíru uvědomuje je i přes tragickou situaci svého námořnictva Rusko. To totiž drží ve svých rukou oproti zbytku světa jednu obrovskou výhodu.

Americká, kanadská a finská iniciativa Icebreaker Collaboration
Webový portál The War Zone koncem minulého týdne informoval o americké, kanadské a finské inicivativě Icebreaker Collaboration Effort (ICE Pact), která se, zdá se, se alespoň z části snaží reagovat na dlouhodobý problém, se kterým se NATO země v oblasti Arktidy potýkají. Tímto ožehavým problémem je právě nedostatek ledoborců, tedy lodí, které by byly schopné operovat v oblasti velmi složitých přírodních podmínek Arktidy. Icebreaker Collaboration má totiž za cíl vytvořit mezi třemi zeměmi co nejvhodnější podmínky pro nejrychlejší dokončení stavby nejméně 90 nových ledoborců.
Stavba tohoto velmi vysokého počtu ledoborců se má uskutečnit v příštím desetiletí a na záklalě výměny mezi státy má dojít k co nejefektivnější, nejlevnější, ale především také nejrychlejší výrobě strategicky důležitých plavidel. Zrychlený proces má fungovat především na základě sdílení potřebných informací a pracovní síly. Finsko, USA a Kanada také ve výzvě adresují další státy a zvou je k nákupu nově postavených strategicky velice významných lodí. Iniciativa byla oznámena na základě summitu NATO uskutečněného mezi 9. a 11. červencem 2024 v americkém Washingtonu a má být jasnou odpovědí Rusku a Číně v jejich rostoucích ambicích v oblasti Arktidy.
Západu teče s ledoborci na Arktidě led do bot
Pro srovnání je totiž nutné brát v potaz informaci, že ani společně nemají USA, Finsko a Kanada tolik ledoborců, jako samotné Rusko. To má totiž podle údajů americké agentury CIA k dispozici nejméně 52 různých druhů ledoborců, zatímco Amerika používá pouze pět kusů tohoto specifického plavidla, Kanada dvanáct a Finsko jen 9 ledoborců. Již několik let trvající strategií vysoké priority amerického námořnictva je proto právě dohnání tohoto hrubého nedostatku a společná iniciativa s Finskem i Kanadou by také jim měla pomoci situaci jejich arzenálu vylepšit.
Rusko však nemá k dispozici pouze dieselové ledoborce, ale především také stroje poháněné atmovými reaktory, jaderné ledoborce. Kreml je navíc v tomto ohledu jedinečný, protože žádná jiná země na světě nedisponuje právě jadernými ledoborci, kteří nejsou v hledisku paliva omezováni. Nevyžadují totiž jeho doplňování. V několika příštích letech navíc Rusko plánuje dokončení nejméně čtyř lodí třídy Ivan Papanin, také označované jako Project 23550, které mají na své palubě nést nejnovější ruské zbraňové systémy.

Dvě plavidla mají být určena pro ruskou pohraniční službu a zbylé dvě přímo pro účely ruského námořnictva. To se však nyní, kvůli stále se prodlužující opravě silně poškozené jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov a velkým ztrátám v důsledku války na Ukrajině, umocněným potopením křižníku Moskva, nevyskytuje v příliš dobré kondici. Situaci by však mohly změnit právě dokončované ledoborce třídy Ivan Papanin, které by mohly alespoň na čas Rusku v oblasti Arktidy pomoci k dominanci.
Ledoborce třídy Ivan Papanin procházejí testováním
Ruský informační portál Tass na konci června 2024 informoval o zahájení námořních zkoušek prvního ledoborce Ivan Papanin z třídy Projekt 23550. Po završení testování veškerých funkcí a schopností lodi, včetně jejích zbraňových systémů, by se mělo plavidlo brzy zařadit do ruské flotily v Severním moři. Právě tato zpráva mohla být pro NATO země při jejich rozhodování o přisroupení k iniciativě zásadní. Ledoborec Ivan Papanin by měl být schopen prorážet ledový povrch až do tloušťky 1,7 metrů a na jeho palubě by měl být stále přítomný blíže nespecifikovaný bojový vrtulník. Nejspíše by se mělo jednat o modernizované modely Kamov Ka-27.
Kromě kanónu AK-176MA ráže 76 mm by měl mít ledoborec k dispozici také dvě odpalovací zařízení pro nejméně 8 řízených střel s plochou dráhou letu Kalibr. Právě tímto typem raket jsou běžně vybaveny ruské ponorky třídy Jaseň nebo torpédoborci třídy Kirov. Ledoborec Ivan Papanin proto zdaleka nebude nepřipraveným pravidlem a pravděpodobně se rychle zařadí do velkého množství dalších ruských ledoborců. Rusko se k oblasti Arktidy historicky nikdy nechovalo příliš dobře a v současné době především dvě jaderné ponorky K-27 a K-159 potopené na dně Barentského moře kvůli riziku úniku radioaktivního odpadu představují nemalé bezpečnostní riziko.
Tagy