Autor fotografie: 270862 / Flickr|Popisek: FV105 Sultan
APC FV105 Sultan je britské velitelské a řídící vozidlo vycházející z platformy CVR(T). Londýn obrněnec již dávno vyřadil, ale na Ukrajině zjevně nachází své využití.
Řídící systémy jsou aktuálně alfou a omegou moderních armád. Rychlost přenosu informací, včasná detekce, propojení všech jednotek na bojišti v rámci operací: to jsou záležitosti, ke kterým směřují moderní armády. Snaží se i Rusové, ale ti jsou aktuálně limitováni tím, že na poli elektronických inovací dlouhodobě ztrácí. Pád začal v podstatě v dobách Sovětského svazu a limit spočívá i v západních sankcích. Dnes je již celkem jasné, že Moskva má velký problém s moderními systémy řízení palby a termovizí. Snaha nahradit západní komponenty zatím vyznívá vniveč. A přestože jejich moderni zbraně jako třeba Ka-52 Alligator nebo třeba MLRS Tornado-S vykazují na papíře propojení na bojišti, otázka zní, jak to vypadá teď.
Řídící systémy alfou a omegou
USA, Francie a Velká Británie již před nějakou dobou nastoupily cestu síťového propojení svých jednotek, ale jedná se o extrémně drahou záležitost. USA celý proces provádějí kvůli obrovské náročnosti po jednotlivých plucích. Navíc se k tomu aktuálně připletly dva problémy v podobě moderních ATGM a UAV. Vše vyžaduje špičkové radary, vysoký výpočetní výkon, velmi kvalitní munici a schopnost včasné reakce. Izraelský APS Trophy zatím v žádném případě neřeší vše, byť jeho výpočetní parametry jsou velmi vysoké a Tel Aviv vyvíjí verzi, která dokáže zasahovat proti ATGM i UAV zároveň. Přirozeně je systém napojen na řídící jednotky a je dokonce schopen ovládat i jiné spřátelené systémy. Zjednodušeně řečeno, jen aktivní ochrana Trophy je sama o sobě řídícím systémem.
Ovšem právě centrální řídící systémy vyžadují obrovskou prostupnost dat, protože ta jsou jim odesílána ze všech zařízení na bojišti. Nutností je jejich bleskové zpracování, vyhodnocení a reakce. Třeba antibateriový radar ve spolupráci s řídící jednotkou dokáže zařídit odvetnou palbu na dělostřelectvo, případně obrněnec, do tří minut. Opravdu krátká doba k vyklizení pozic. Koneckonců námi kupované F-35 jsou také samy o sobě řídícími systémy. Snaha konstruovat velitelská vozidla je již od první poloviny 20. století. Za druhé světové války již byly samozřejmostí. Patří mezi ně i APC FV105 Sultan z konce sedmdesátých let, pochopitelně se s moderními prostředky nemůže rovnat, ale Ukrajinci ho využívají.
Zastaralý APC FV105 Sultan
FV105 Sultan má vyšší střechu než ostatní varianty CVR(T). Jednoznačně proto, aby osazenstvo velitelského vozidla, které může tvořit až šest mužů, mělo dostatečný komfort. Podle Military Factory APC váží 8 400 kilogramů a dosahuje rychlosti až 80 kilometrů za hodinu s dojezdem 450 kilometrů. Dieselový motor má výkon 142 kW. Uvnitř se nachází velká tabule pro mapy se stolem a sedadla pro tři osoby sedící proti ní. Radista disponuje čtyřmi vysílačkami a zároveň je schopen obsluhovat kulomet, kterým je podle RTR 7,62 mm L37A1 GPMG, v případě potřeby. Zadní část vozidla je konstruována tak, aby bylo možné rychle rozložit napojený stan pro větší porady. Vozidlo má ochranu proti následkům dopadu ZHN.
Sultan byl dodán podle Military Factory do Belgie, Holandska, Hondurasu a Lotyšska. Lotyši nakoupili použité Sultany až v září 2014. U FV105 se pochopitelně nikdy nepředpokládalo, že by se dostal do boje a pokud ano, měl být chráněn doprovodnými vozidly. Otázka samozřejmě zní, v jakém stavu bylo vozidlo Ukrajincům dodáno. Pokud jen s výše zmíněným vybavením, v zásadě se jedná o druhoválečnou záležitost, která najde uplatnění jen u malých jednotek.
Vozidlo na výše vloženém videu ze sítě X v ukrajinských službách má minimálně odpalovače kouřových granátů. Je navíc osazeno slatem na ochranu proti ATGM a UAV. Zbytek přikrývá kamufláž. Dá se předpokládat, že minimálně byly na vozidlo instalovány modernější komunikační systémy, avšak nejspíš ne přehledové radary. Vozidlo by je nezvládlo a modernizace by si vyžádala příliš velké náklady. V každém případě je jasné, že v ukrajinské armádě Sultan nachází využití.