A je to tady: Metnar poprvé připustil, že se nákup BVP nestihne. Ministr Havlíček žádá větší podíl pro český průmysl

A je to tady: Metnar poprvé připustil, že se nákup BVP nestihne. Ministr Havlíček žádá větší podíl pro český průmysl
Autor: Foto: Ministerstvo obrany ČR; koláž: redakce|Popisek: Ministr obrany Lubomír Metnar
21 / 04 / 2021, 12:00

Sledovaný tendr na nová pásová BVP pro Armádu České republiky v předpokládané hodnotě 52 miliard dostává pravděpodobně další ránu, a to z nečekané strany a v nečekané chvíli. Tendr byl zahájený oficiálně na jaře roku 2019, a o dva roky později, dlouho po původním předpokládaném termínu ukončení, ministr průmyslu s obchodu Karel Havlíček vznáší námitku, že zapojení domácího obranného průmyslu do zakázky by mělo být vyšší než od začátku minimálně požadovaných 40 %. S tímto požadavkem přichází měsíc poté, kdy Ministerstvo obrany představilo poslancům harmonogram finalizace této akvizice, a kdy by již uchazeči měli zpracovávat finální nabídky. Ministr Metnar poprvé otevřeně připustil, že o výsledku rozhodne až nová vláda po říjnových volbách.

Akvizici pásových BVP, která je podle všech dosavadních prohlášení zástupců jak MO, tak AČR klíčovou prioritou modernizace ozbrojených sil, provázejí dlouhodobě problémy, průtahy a odklady. Dva roky po vyhlášení oficiálních požadavků a dlouho po původním předpokládaném termínu rozhodnutí tendru, do jehož průběhu zasáhla mj. vládní protiepidemická opatření, "dokončuje" Ministerstvo obrany připomínkové řízení a očekává vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu.

Proč nezazněly připomínky MPO k nastavení požadavků před jejich vyhlášením a oficiálním spuštění celého procesu, není snadné říci. Nyní, více než měsíc poté, kdy byli poslanci Výboru pro obranu seznámeni s harmonogramem finalizace nákupu sestaveným Ministerstvem obrany, a kdy s ním také vyjádřili nesouhlas, přichází další komplikace. Ministr Havlíček požaduje větší zapojení společností českého obranného průmyslu do zakázky, resp. přímo výrobu vozidel v České republice.

Celý harmonogram byl již bez tohoto sporného bodu mezi MO a MPO napjatý a na první pohled nerealistický. Prostým sečtením minimálních lhůt bylo zřejmé, že smlouvu s vybraným dodavatelem by ministr obrany podepisoval v období sněmovních voleb, možná již jako ministr v demisi. Právě to se nelíbilo Výboru pro obranu.

S odkazem na vládní protiepidemická opatření byly rovněž odloženy zkoušky vozidel, které mají proběhnout od konce dubna do začátku června, a následně budou vyhodnoceny. Mezitím obdrží Ministerstvo obrany finální nabídky. Je přitom otázka, zda tyto vlastně mohou reagovat na novou situaci, pokud nastane, a bude formálně změněn požadavek zapojení českého průmyslu na více než 40 %. Tento cíl beztak uchazeči podle svých dřívějších vyjádření hodlají překročit. Otázkou zůstává, zda dostatečně, resp. na čem se nově ministři obrany a průmyslu s obchodu domluví a jak k problému přistoupí vláda jako celek.

Ministr obrany Metnar poprvé otevřeně připustil, že se nepodaří akvizici do konce funkčního období stávající vlády uzavřít. Tím ovšem roste riziko, že bez zásadní změny přístupu se celý projekt protáhne o měsíce, což ohrozí termín 1. ledna 2026, do kdy se Česká republika zavázala pro potřeby aliančních sil dát k dispozici moderně vyzbrojené úkolové brigádní uskupení tzv. těžkého typu, opřené o prapory mechanizované pěchoty na moderních pásových BVP.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace