foto: Orbital ATK
US Navy oznámila, že letoun F/A-18E Super Hornet nesl poprvé prototyp pokročilé protiradiolokační raketové řízené střely AARGM-ER. Nová raketa bude mít význam do budoucna, kdy se počítá s tím, že výrazně zvýší americké námořní kapacity.
Letoun F/A-18E Super Hornet nesl poprvé prototyp pokročilé protiradiolokační raketové řízené střely AARGM-ER na testovací střelnici v Marylandu, oznámilo ve svém prohlášení americké námořnictvo. Při demonstraci ještě raketa nebyla schopná odpalu, chybělo jí naváděcí zařízení a hlavice. Ukázka měla především poskytnout příslušná data, jak si letoun Super Hornet ve vzduchu vede s novou raketou pod křídlem.
Psali jsme
V polovině května americké námořnictvo oznámilo žádostí o informace RFI (Request for Information) základní požadavky na nový proudový letoun...
Prohlášení má na druhé straně poměrně velký význam, protože nová raketa, odvozená od střely AGM-88 HARM, použitá poprvé již ve válce v Perském zálivu, má výrazným způsobem zvýšit americké námořní kapacity. Novou raketou mají být vybaveny již zmíněný F/A-18E Super Hornet, specializovaná verze pro elektronický boj Boeing EA-18G Growler a letoun F-35. Střela má schopnost samostatně vyhledávat cíle v dané oblasti díky inerciálnímu navigačnímu systému se satelitní podporou.
Prototyp protiradiolokační raketové řízené střely AARGM-ER pak má mít především větší dosah než ,,stará" raketa AGM-88 HARM. Původně si objednalo vývoj nové verze rakety AGM-88E italské letectvo. Vzhledem k tomu, že testy dopadly úspěšně, Američané proto neváhali a raketu si objednali také. Před několika lety pak proběhly testy rakety a posléze práce na vývoji nové varianty s názvem AARGM-ER, výrazně zvyšující dosah střely.
Psali jsme
4. června se uskutečnil první let testovacího letounu Boeing F/A-18E/F v nejnovějším standardu Block III v St. Louis v Missouri. ...
I když US Navy zatím nespecifikovala údaje o nové verzi rakety, má být také podstatně rychlejší než její předchůdce. Až nyní pak proběhla první demonstrace se zavěšenou střelou AARGM-ER pod křídlem a další zkušební lety či testy pak budou následovat.
Podle harmonogramu má raketa dosáhnout počáteční operační schopnosti mezi lety 2022-2023. Vzhledem k tomu, že vývoj střely zatím probíhá podle plánů, počítá se s tím, že raketa začne být vyráběna sériově.
Je zajímavé, že testy neprobíhají rovnou na F-22 případně F-35, jež má být páteřním letounem amerických vzdušných sil v námořní oblasti, tedy USAF, USMC, US Navy, případně US Coast Guard and National Guard. Testování proběhlo na F-18 Super Hornet, což může indikovat vyšší spolehlivost tohoto letounu, jeho ponechání ve službě déle než bylo plánováno a tím indikovat jisté problémy s F-35. Aktivní činnost rakety v radiolokočním módu ji činí zranitelnou, pokud to skutečně nebude kompenzováno dostatečnou rychlostí a manévrovací schopností a odolností proti EW.
Zdroj: thedrive.com
Tagy