Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: AH-1Z Viper
Modernizace vzdušných sil Armády České republiky je v plném proudu. Vojáci provedli první ostré střelby se zakoupenými vrtulníky, které mají nahradit zastaralé stroje sovětské provenience.
Bell AH-1Z Viper mají v Armádě České republiky nahradit velmi staré sovětské Mi-24. Jedná se o zcela zásadní přechod, kdy Česká republika zakoupila v roce 2019 čtyři tyto vrtulníky. V roce 2022 oznámila Jana Černochová převod dalších šesti strojů zdarma s tím, že platit se bude pouze modernizace a transfer. Nutno podotknout, že modernizace bude zřejmě spočívat v tom, že vrtulníky dostanou zcela nové systémy, protože již zřejmě nic nemají. Vzhledem k tomu, že Mi-24 působí v AČR jako transportní i bitevní vrtulník zároveň, jsou i Bell UH-1Y Venom náhradou za sovětské stroje. Původně jich bylo osm, dostaneme další dva za stejných podmínek jako Vipery.
AH-1Z Viper a UH-1Y Venom jako dvojčata
U avizovaných F-35 se doposud vůbec neřešila munice a stojí tak mimo cenu strojů. Podle serveru Novinky armáda nakoupí do vrtulníků munici za 3,74 miliardy korun. Bude se jednat pouze o neřízené rakety a náboje pro 20mm kanón, takže zatím bez řízených střel nebo munice do kulometů. Dodavatelem bude STV Group, která je v České republice výhradním zástupcem výrobce munice, tedy společnosti General Dynamics Ordnance and Tactical Systems. Jana Černochová okomentovala zakázku s tím, že dostatečné zásoby munice jsou nezbytné pro bezpečnost země a alianční závazky. Dopad událostí na Ukrajině je zřejmý.
Bitevní vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom (Yankee) jsou oba od firmy Bell a mají 85 procent stejných komponentů. Jsou si podobné natolik, že výcvik probíhá na stejných trenažérech. Jedná se o obrovskou změnu oproti Mi-24, které byly zařazeny do služby v roce 1972. Jen zkráceně, stejné jsou čtyřlistý rotor, celá zadní ocasní část, turbohřídelové motory, převodovka, vyrovnávací rotor, ovládací prvky, elektronika a avionika. Jeden z důvodů pořízení těchto strojů je výrazné usnadnění logistiky a servisu. Vše zajišťuje jen jeden tým techniků.
Podle výrobce Bell je nový čtyřlistý kompozitní rotor unikátem, který obsahuje o 75 % méně dílů než běžné rotory a odolá zásahu z 23mm protiletadlového kanonu. Měl by zvyšovat manévrovatelnost, ovladatelnost a rychlost vrtulníku. AH-1Z Viper by měl mít rychlost 370 kilometrů za hodinu, zatímco UH-1Y Venom 314 km/h. Příčiny jsou jednoduché, Viper je bitevní vrtulník, zatímco Venom je víceúčelový a má o 125 procent vyšší užitečné zatížení a o polovinu větší dosah. Oba vrtulníky mají kvůli případnému poškození redundantní hydraulickou soustavu, tedy zdvojení některých komponentů. To je činí vysoce odolnými. Původně byly vrtulníky námořní, takže jsou vysoce odolné vůči korozi a vodě.
Špičková avionika Viper a Venom
Vipery i Venomy mají digitální kokpit s LCD panely a intergrovanou satelitní a inerciální navigací (GPS/INS). Navíc je instalován automatický letový kontrolní systém (AFCS), který umožňuje bezpilotní let stroje. Ve Viperu jsou zaměnitelné pozice pilotů. Piloti mají helmy Optimized TopOwl od Thalesu, která je u Viperu spárována se senzorem AAQ-30 Target Sight System (TSS) a u vrtulníku Venom se senzorem Brite Star Targeting System. Senzory mají infračervenou elektrooptiku FLIR (Forward-Looking InfraRed), digitální barevnou kameru a laserový značkovač.
Viper je schopen používat legendární střely AGM-144 Hellfire s dosahem 8 000 metrů, Venom ne. Oba vrtulníky jsou na cíle schopné navádět i přátelskou techniku a v podstatě jsou samy v intencích moderních požadavků řídící systémy. Takže jejich výpočetní technika informace přijímá i odesílá a mají vysokou datovou propustnost. Očekává se, že začnou používat i nové střely Sidewinder. Viper má 750 střel do svého 20mm kanónu, to je slušná zásoba. Zjednodušeně řečeno se pro AČR jedná o skok z pravěku do moderní doby, jak dokazuje i výše přiložené video ze sítě X.