Autor fotografie: Sevmash / Public domain |Popisek: Admirál Nachimov v aktuální podobě
Slušné pochybnosti budí návrat bitevního křižníku Admirál Nachimov. Obrovská loď třídy Kirov stála 26 let v docích a její technický stav je velkým otazníkem. Jenže bratr Petr Veliký je v katastrofálním stavu a čeká na vystřídání.
Rozpadající se flotila velkých hladinových lodí ruského válečného námořnictva zaznamenala alespoň malinké světlo na konci tunelu. Ruský Reporter uvedl, že dlouhodobá modernizace křižníku Admirál Nachimov vstupuje do závěrečné fáze a plavidlo zahájilo námořní zkoušky. Křižník projde takzvanou demagnetizací kvůli minimalizaci radarové a tepelné signatury Nachimova. Podle agentury TASS bude následovat testovací program, který zahrnuje kontrolu specifikací parametrů a režimů provozu zařízení, hlavní elektrárny, kormidelního zařízení, navigace, hydroakustiky a radiokomunikace.
Onyxy, Zirkony a Kalibry na palubě plavidla Admirál Nachimov
Hlavní změnou na plavidle je zvýšení jeho úderné síly. Měl by nést 10 odpalovacích zařízení pro střely s plochou dráhou letu Kalibr-NK nebo Onyx po osmi šachtách. Podle Naval News by v budoucnu měly být instalovány i hypersonické Zirkony. Admirál Nachimov měl dostat systémy protivzdušné obrany Fort-M a Pancir-M. Ano, námořní verze mobilních Pancir-S1, které mají velké potíže se zachytáváním ukrajinských UAV, především malých FPV dronů. Modernizace těchto systémů na verzi Pancir-SMD-E se lodě třídy Kirov jistě ani nedotkla. Jen pro zajímavost, Fort-M je v kódu NATO SA-N-6 Grumble a opět se jedná o verzi pozemních systémů PVO, tentokráte S-300. A tím pádem značné potíže s americkými balistickými ATACMS.
Třída Kirov, do které Admirál Nachimov patří, je tak trochu labutí písní velkého sovětského a ruského hladinového loďstva. Lodí o plném výtlaku 28 000 tun, mělo být postaveno pět, nakonec byly dokončeny čtyři, poslední v roce 1998 již v Ruské federaci. První z nich Kirov, později Admirál Ušakov, byla dokončena v roce 1980. Při druhé velké plavbě, ve Středozemním moři, v roce 1990 byl zásadně poškozen reaktor a plavidlo bylo posláno do zálohy kvůli nedostatku finančních prostředků na opravu. Nastala klasická situace v ruském námořnictvu ohledně velkých hladinových lodí. Putin chtěl Ušakova v roce 1999 opravit, ale stejně bylo v roce 2003 oznámeno jeho sešrotování. Totéž se opakovalo v roce 2010. Nakonec Kreml pochopil, že Admirál Ušakov a jeho bratr Admirál Lazarev jsou neopravitelní a došlo k jejich definitivnímu vyřazení.
Poslední dokončený byl Petr Veliký, původně Jurij Andropov, a to v roce 1998. Právě tato loď byla cílem známé ponorky Kursk, která se během cvičení potopila. Již v roce 2004 byl Petr Veliký prohlášen za neschopného služby kvůli technickým problémům. Potíže byly se systémem řízení a bylo nutné v suchém doku nalakovat spodní strany trupu. V následujících letech se plavidlo zúčastnilo celé řady cvičení a intervence v Sýrii. Jenže technický stav lodi se vytrvale zhoršoval a aktuálně se čeká jen na to, až se do služby vrátí Admirál Nachimov a Petr Veliký půjde k sešrotování.
Poslední titán třídy Kirov, Petr Veliký končí
Je to symptomatické pro celou třídu. Problémy s pohonem, nestabilní konstrukcí a plavidla naprosto neskutečným způsobem reznou. Rusové rychle pochopili, že náklady na údržbu jsou astronomické a dvě lodě vyřadili velmi brzy. Přesto se s prestižních důvodů rozhodli udržet při životě alespoň Admirála Nachimova. K reaktivci bitevních lodí třídy Iowa právě přispělo objevení prvního Kirova. Celá situace ovšem naznačuje konec ruských ambicí ohledně budování velkých hladinových lodí. Kreml by chtěl a obyčejní Rusové také, ale zjevně již chybí americké know how postavené na téměř stoleté tradici konstrukcí velkých útočných letadlových lodí. Jediný ruský nosič letadel, Admirál Kuzněcov, by mohl vyprávět.
Nasazení Admirála Nachimova k testům naznačuje velký spěch Rusů a to zřejmě již kvůli zcela tragickému stavu Petra Velikého, který už vůbec nevyplouvá z přístavu. Otázka zní, jak si ruští inženýři poradili s jaderným pohonem a bleskovým reznutím lodi. Loď má vynikající rychlost 32 uzlů na svou velikost a velikost nástaveb. Nutno podotknout, že třída Kirov jsou vizuálně nádherná plavidla a velikostně prakticky nemají konkurenci. Pokud vynecháme americké letadlové lodě a některá čínská a západní výsadková plavidla.