Aero HC-2 Heli Baby - jediný československý sériově vyráběný vrtulník

Aero HC-2 Heli Baby - jediný československý sériově vyráběný vrtulník
Autor: (CC BY 3.0 DE)|Popisek: Aero HC-2 Heli Baby
11 / 04 / 2019, 10:00

Československo vyvinulo v padesátých letech vlastní lehký cvičný vrtulník, který byl jako jediný vyráběný sériově. Byl jím Aero HC-2 Heli Baby.

Jediný československý sériově vyráběný vrtulník, to byl Aero HC-2 Heli Baby, jehož konstruktérem byl legendární Jaroslav Šlechta. Vývoj vrtulníků se po druhé světové válce a po převzetí moci komunisty v únoru 1948 potýkal s řadou problémů. Chyběly zdroje a komunisté neměli o konstrukci těchto strojů přílišný zájem, stejně jako Sovětský svaz. Jak známo, mnoho letadel či tanků a další výzbroje muselo Československo ,,povinně" vyrábět licenčně. Je nutno si uvědomit, v jakých podmínkách nový vrtulník vznikal, v atmosféře vyhrocené studené války, kdy bylo Československo a další země sovětského bloku orientovány na vývoj především bojových strojů.

Přesto na konci čtyřicátých let vznikl v geniální hlavě konstruktéra Šlechty zajímavý projekt na lehký cvičný vrtulník s unikátním designem. Vývoj vrtulníku probíhal v továrně Aero a práce na prototypu začaly v roce 1951. První let stroje se pak uskutečnil v prosinci 1954 a diváci mohli nový vrtulník vidět o rok později na Brněnském veletrhu.

Délka vrtulníku činila 10,46 m, výška 2,3 m, vzletová hmotnost činila 580 kg. Maximální rychlost stroje byla 126 km/h, cestovní rychlost pak 100 km/h. Dolet činil 150 km, dostup 3 030 m. Pohonnou jednotku HC-2 tvořil motor Praga DH o skromném výkonu 62 kW. Jako problematický se ukázal být při vývoji právě motor Praga, proto se sériová výroba vrtulníku rozběhla až v roce 1958 v Moravanu Otrokovice, a ne o rok dříve, jak bylo plánováno. Sériová výroba pak pokračovala až do roku 1962. Celkem se vyrobilo 23 kusů vrtulníku. Za zmínku stojí také varianta HC-102 se silnějším motorem, která spatřila světlo světa v roce 1961. Ta byla vybavena motorem M-110 H o výkonu 81 kW, součástí stroje mohla být také radiostanice a interkom.

Stroje HC-2 byly v šedesátých letech přestavovány na typ HC-102. V roce 1963 mělo dojít k další modernizaci, kdy měl vzniknout typ HC-202 s ještě silnějším motorem o výkonu 103 kW, nicméně nakonec modernizace nebyla dokončena. ČSLA totiž začala používat sovětské vrtulníky Mil Mi-1, Mil Mi-2 a Mil Mi-4. Vrtulníky HC-2 byly výlučně používány vzhledem k jejich nižší vojenské důležitosti pro cvičné, ale i sportovní účely. ,,Zahrály" si i v řadě filmů.

Aero HC-2 Heli Baby si v dějinách československého letectva zaslouží čestné místo. Vrtulník si ho vydobyl zejména pro svůj unikátní design a fakt, že byl jediným československým sériově vyráběným vrtulníkem .

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace