Aero L-29 Delfín - první proudový letoun vyráběný v Československu

Aero L-29 Delfín - první proudový letoun vyráběný v Československu
foto: flickr.com (public domain)/Aero L-29 Delfín

Československo přišlo na konci 50. let s koncepcí prvního proudového letounu, který byl pojmenován Aero L-29 Delfín. Stroj, který byl dlouhou dobu ,,stálicí" na nebi, se stal cvičným proudovým letounem států Varšavské smlouvy vyjma Polska.

Před několika dny měl světovou premiéru nový proudový letoun L-39NG z dílny české zbrojovky Aero Vodochody. Nebude od věci při této příležitosti si připomenout cvičný proudový letoun L-29 Delfín, který se zapsal nesmazatelným písmem do historie československého letectva.

Dvoumístný cvičný letoun Aero L-29 Delfín byl úspěšným ,,zářezem" československých konstruktérů na přelomu 50. a 60. let. Ti hledali v této době vhodný stroj, který by v rámci sovětského bloku nahradil cvičné letouny vybavené pístovým motorem.

Tohoto úkolu se zhostila společnost Aero, která navrhla nejprve prototyp letounu s názvem XL-29, jenž byl navržen konstruktéry Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem. Zajímavostí bylo, že letoun, který poprvé vzlétl 5. května 1959, poháněl britský motor Bristol Siddeley Viper. Motor z československé produkce Motorlet M-701 byl pro budoucí L-29 připraven až o rok později.

Sověty práce československých ,,ručiček" přesvědčila a L-29, který následně sklidil úspěch na Mezinárodním strojírenském veletrhu v roce 1964, se začal sériově vyrábět, a to až do roku 1974. Celkem bylo vyrobeno 3 500 kusů L-29. Vzniklo několik verzí tohoto spolehlivého letounu - L-129, L-229, L-29R, L-29RS, L-29A (L-429), což byla akrobatická verze.

Posádku letounu tvořili dva lidé - instruktor a žák. 11metrové letadlo mělo rozpětí 10,29 m, výšku 3,13 m, hmotnost činila 3,3 tun. Jak už jsme uvedli, pohonnou jednotku tvořil jeden proudový motor československé produkce Motorlet M-701C. L-29 byl schopen vyvinout rychlost 655 km/h, jeho dolet činil 900 km, dostup 11 500 m a stoupavost 14 m/s.

I když byl letoun koncipován jako cvičný stroj, tak byl i bojově nasazen. Bojové nasazení absolvovaly stroje například v Čečensku, v Jomkipurské válce, v občanské válce v Nigérii a dalších destinacích. V Československu pak měly hrát důležitou úlohu zejména při stíhání ,,narušitelů" hranic, řečeno dobovou terminologií.

L-29 provozovalo kromě Československa a států Varšavské smlouvy vyjma Polska také Egypt, Angola, Afghánistán, Irák či Indonésie. Jeho hlavními výhodami byly zejména snadná ovladatelnost, nízké náklady a údržba, a proto se L-29 stal na dlouhá léta spolehlivým cvičným strojem, který byl navíc prvním proudovým letounem vyráběným v Československu.

 

 

 

 

Tagy