Aero L-29 Delfín - první proudový letoun vyráběný v Československu

Aero L-29 Delfín - první proudový letoun vyráběný v Československu
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: Aero L-29 Delfín
12 / 09 / 2019, 10:00

Československo přišlo na konci 50. let s koncepcí prvního proudového letounu, který byl pojmenován Aero L-29 Delfín. Stroj, který byl dlouhou dobu ,,stálicí" na nebi, se stal cvičným proudovým letounem států Varšavské smlouvy vyjma Polska.

Před několika dny měl světovou premiéru nový proudový letoun L-39NG z dílny české zbrojovky Aero Vodochody. Nebude od věci při této příležitosti si připomenout cvičný proudový letoun L-29 Delfín, který se zapsal nesmazatelným písmem do historie československého letectva.

Dvoumístný cvičný letoun Aero L-29 Delfín byl úspěšným ,,zářezem" československých konstruktérů na přelomu 50. a 60. let. Ti hledali v této době vhodný stroj, který by v rámci sovětského bloku nahradil cvičné letouny vybavené pístovým motorem.

Tohoto úkolu se zhostila společnost Aero, která navrhla nejprve prototyp letounu s názvem XL-29, jenž byl navržen konstruktéry Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem. Zajímavostí bylo, že letoun, který poprvé vzlétl 5. května 1959, poháněl britský motor Bristol Siddeley Viper. Motor z československé produkce Motorlet M-701 byl pro budoucí L-29 připraven až o rok později.

Sověty práce československých ,,ručiček" přesvědčila a L-29, který následně sklidil úspěch na Mezinárodním strojírenském veletrhu v roce 1964, se začal sériově vyrábět, a to až do roku 1974. Celkem bylo vyrobeno 3 500 kusů L-29. Vzniklo několik verzí tohoto spolehlivého letounu - L-129, L-229, L-29R, L-29RS, L-29A (L-429), což byla akrobatická verze.

Posádku letounu tvořili dva lidé - instruktor a žák. 11metrové letadlo mělo rozpětí 10,29 m, výšku 3,13 m, hmotnost činila 3,3 tun. Jak už jsme uvedli, pohonnou jednotku tvořil jeden proudový motor československé produkce Motorlet M-701C. L-29 byl schopen vyvinout rychlost 655 km/h, jeho dolet činil 900 km, dostup 11 500 m a stoupavost 14 m/s.

I když byl letoun koncipován jako cvičný stroj, tak byl i bojově nasazen. Bojové nasazení absolvovaly stroje například v Čečensku, v Jomkipurské válce, v občanské válce v Nigérii a dalších destinacích. V Československu pak měly hrát důležitou úlohu zejména při stíhání ,,narušitelů" hranic, řečeno dobovou terminologií.

L-29 provozovalo kromě Československa a států Varšavské smlouvy vyjma Polska také Egypt, Angola, Afghánistán, Irák či Indonésie. Jeho hlavními výhodami byly zejména snadná ovladatelnost, nízké náklady a údržba, a proto se L-29 stal na dlouhá léta spolehlivým cvičným strojem, který byl navíc prvním proudovým letounem vyráběným v Československu.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace