Aero Vodochody mění majitele - prodej Omnipolu a maďarskému investorovi s vazbou na Rusko řeší ÚOHS

Aero Vodochody mění majitele - prodej Omnipolu a maďarskému investorovi s vazbou na Rusko řeší ÚOHS
Autor: Karel Šubrt, CC BY-SA 4.0|Popisek: L-39NG
26 / 07 / 2021, 17:00

Podle informací, které nedávno zveřejnily Hospodářské noviny, vstoupil po více než roce od prvních zpráv do finální fáze prodej společnosti Aero Vodochody, dosud vlastněnou skupinou PENTA, do rukou skupiny OMNIPOL Richarda Hávy jako nového menšinového vlastníka a do rukou maďarského investora jako vlastníka většinového. Do letošního jara měl tímto investorem být András Tombor. Poté došlo k rošádě a spolumajitelem významné firmy českého obranného průmyslu se má stát Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Prodej nyní posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. U obou zmíněných investorů média zmiňují úzké vazby na maďarského premiéra Orbána a Rusko.

Penta se rozhodla společnost Aero Vodochody prodat s vyjádřením, že tato společnost nepatří mezi firmy, které chce skupina dlouhodobě rozvíjet. Původním záměrem Penty bylo zřídit ve Vodochodech nízkonákladové letiště pro nízkonákladové letecké společnosti, což se nepodařilo. Informace o prodeji pak přišla v době první vlny čínského koronaviru, která měla v důsledku opatření jednotlivých vlád velmi negativní dopady na provoz, a tím i odbyt produktů leteckého průmyslu. Ve ztrátě bylo Aero Vodochody přitom ještě před pandemií.

V oblasti vojenského letectví se měl a má do budoucna vlajkovým produktem Aera Vodochody stát cvičný proudový letoun L-39 NG, na jehož vývoji, který podle médií dosud vyšel na přibližně dvě miliardy korun, se podílela od začátku také skupina OMNIPOL. Nabídku čtyř strojů určených pro Centrum leteckého výcviku v Pardubicích vláda v lednu 2019 odmítla a otázka jejich pořízení z prostředků Ministerstva obrany jako důležitá domácí referenční zakázka je dosud nevyřešena. Podobně jako ohlášený prodej letounu do Senegalu, Vietnamu, zájem nabídnout jej Slovensku, a především Maďarsku.

Vstup maďarského investora je obecně vysvětlován jako snaha prosadit prodej L-39 NG Maďarsku. Sázka na kartu Andráse Tombora se zřejmě přes jeho dobré vztahy s premiérem Orbánem ukázala jako lichá, a ve hře se náhle objevil jiný maďarský finančník, Kristóf Szalay-Bobrovniczky, jehož vazby na maďarského premiéra jsou zřejmější. Podpořil Orbána v roce 2010 a následně se stal velvyslancem ve Velké Británii. Je také manželem mluvčí Orbánovy vlády. Současně má však s Tomborem společnou také další věc: vazby do Ruska - s ruskou společností Transmashholding, největším výrobcem železniční techniky v Rusku, jehož hlavním odběratelem jsou ruské státní dráhy, dodává železniční vagóny do Egypta.

Do Aera Vodochody má podle Hospodářských novin Szalay-Bobrovniczky vstupovat přes nově založenou společnost Magyar Aerojet Befektetési Vagyonkezelő Zrt. Podobně i dříve Tombor měl do českého strategického podniku, který zaměstnává asi 1800 lidí, vstoupit přes nově vzniklou a v podstatě schránkovou firmu AERO Investments Partners Zrt. Prodej Aera Vodochody do rukou Omnipolu a Szalay-Bobrovniczkyho má nyní na stole Úřad pro hospodářskou soutěž, a pokud transakci posvětí, změní Aero po čtrnácti letech majitele.

Szalay-Bobrovniczkym a Omnipolem společně ovládaná firma HSC Aerojet Zrt. „má získat možnost výlučně kontrolovat společnost Vodochody Holdings HU Korlátolt Felelösségü Társaság, se sídlem Maďarská republika, Budapešť, Bem József utca 9, která má na trhu působit zejména prostřednictvím společností Letiště Vodochody a.s. a AERO Vodochody AEROSPACE a.s. K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v oblastech letecké výroby, tj. v oblasti vývoje, výroby a servisu cvičných a lehkých bojových letadel, subdodavatelských dodávek dílů draků letadel jiným výrobcům letadel a provozování letiště Vodochody,“ uvádí ve svém oznámení ÚOHS.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace