Aero Vodochody významně participuje na výrobě C-390, jehož akvizici řeší Ministerstvo obrany

Aero Vodochody významně participuje na výrobě C-390, jehož akvizici řeší Ministerstvo obrany
Autor fotografie: Matti Blume / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: C-390 Millennium
18 / 10 / 2023, 11:15

C-390 Millennium je transportní letoun brazilské společnosti Embraer. MO tvrdí, že splňuje aktuální požadavky armády a v leteckém parku podobný stroj chybí.

Po důkladné analýze trhu a technických specifikací ministerstvo vstoupilo do jednání o nákupu C-390, jež má vyplnit prázdné místo ve flotile transportních letounů. Dle MO se jedná o ideální řešení, které nahradí používání letounů našich spojenců v přepravě materiálu a techniky. AČR v současnosti nedisponuje letadlem pro přepravu na velké a střední vzdálenosti s dobou doletu minimálně 12 hodin.

Dle prohlášení ministerstva je i dalším důležitým faktorem schopnost vzletu a přistání na nezpevněných plochách. MO argumentuje tím, že bychom získali letadlo pro zdravotnický odsun MEDEVAC a má schopnost zasahovat při rozsáhlých požárech. Millennium je schopné provádět vzdušné výsadky a shazovat padákem náklad. Dle tvrzení ministerstva má systémy vlastní ochtany, které zajistí bezpečnost při operacích v krizových oblastech. Tyto vlastnosti ovšem MO nespecifikuje. 

C-390

MO uvádí, že letouny používá Brazílie a Portugalsko a probíhá akviziční proces v Maďarsku, Nizozemsku a startuje v Rakousku. Jana Černochová v bulletinu uvádí, že na výrobě komponentů se podílí česká společnost AERO Vodochody AEROSPACE a v rámci jednání bylo dosaženo co nejnižší ceny a brzkého dodání. V souvislosti s tím dodala, že se MO dlouhodobě snaží o podporu tuzemského průmyslu a participaci českých firem na armádních zakázkách.

AERO Vodochody na svých stránkách uvádí, že se společností Embraer podepsalo aktuálně upřesnění smlouvy z června 2022 o zvýšení hodnoty stávající spolupráce a součinnosti při plnění požadavků MO ohledně akvizice C-390. Firma uvádí, že části transportního letadla vyvíjela a certifikovala. Jedná se o náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu letounu. Firma tvrdí, že se tímto potvrdí její značný význam ohledně dodávek do brazilské firmy a navíc hodnotu zakázky převýší hodnota samotné spolupráce pro český průmysl.

Původní označení letadla brazilské firmy je KC-390. Jedná se o středně těžký, víceúčelový letoun a největší a nejkomplikovanější stroj, jaký kdy Embraer vyrobili. Na vývoji a výrobě se podílí americký Boeing od roku 2012. Jedná se o dvoumotorový letoun, každý motor váží 2 400 kilogramů a vyvinula ho International Aero Engines. Maximální výška letu je 10 973 metrů, maximální rychlost téměř tisíc kilometrů za hodinu a dolet od 2 590 do 6 130 kilometrů. Přesný dolet avizovaného Millennia MO neuvádí. 

C-390

V rámci vlastní ochrany (SPS) je instalována detekce a protiopatření v podobě radarového výstražného přijímače (RWR), systému varování před letící raketou (MAWS), laserový výstražný systém (LWS), vylepšený systém vidění (EVS) a směrová infračervená protiopatření. Letadlo je vybaveno balistickou protipancéřovou ochranou proti střelám ráže 7,62 mm. Letadlo váží přibližně 23 600 kg a vzletová hmotnost je 74 400 kilogramů.

Ministerstvo znovu nakupuje bez vypsání tendru. Je celkem nepochybné, že se jedná o moderní letadlo s velmi dobrými parametry a asi se nebude opakovat katastrofa jménem Casa C-295. Z jedné strany dokázala Jana Černochová konečně rozhýbat nákup potřebné vojenské techniky, z druhé strany jsou zakázky naprosto neprůhledné a netransparentní. 


Zdroj: MO, Aero Vodochody, Airforce Technology

 

Tagy článku