AgustaWestland AW139M – víceúčelový vrtulník vhodný pro AČR?

AgustaWestland AW139M – víceúčelový vrtulník vhodný pro AČR?
30 / 04 / 2019, 11:00

Polské ministerstvo obrany podepsalo v pátek s italskou společností Leonardo kontrakt v hodnotě 380 milionů eur na dodávku čtyř víceúčelových námořních vrtulníků AgustaWestland AW101 určených pro protiponorkovou, pátrací a záchrannou službu. Armáda České republiky bude pořizovat náhradou za dosluhující Mi-35 víceúčelových vrtulníků dvanáct, a společnost Leonardo nabízí stroje AgustaWestland AW139. Náměstek ministra obrany Jakub Landovský již dvakrát prezentoval jako hotovou a dohodnutou věc americké řešení v podobě vrtulníků Bell UH-1 nebo Lockheed Martin UH-60. Podívejme se přesto na stroje AW139, které mohou požadavkům AČR vyhovět po technické, taktické i ekonomické stránce velmi dobře.

AgustaWestland AW139 je střední dvoumotorový víceúčelový vrtulník s pětilistým hlavním a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Společnost AgustaWestland patřící italskému koncernu Leonardo je v civilních i vojenských variantách vyrábí v Itálii a Spojených státech, a prostřednictvím společnosti HeliVert také v Rusku. AW139 má americké kořeny. Byl vyvíjen od roku 1997 společně Augustou a společností Bell Helicopters pod původním označením AB-139 v rámci programu, jehož cílem bylo vyvinout náhradu za vrtulníky Huey vyráběné ve velkých počtech společností Bell Helicopters a licenčně Augustou. Bell ze společného projektu později ustoupil. První sériový stroj AW139 vzlétl 24. června 2002, a v roce 2011 byla představena vojenská verze vrtulníku označená jako AW139M.

Jako první pořídilo vrtulníky AW139 pro své letectvo Irsko, které dostalo první ze šesti objednaných kusů v srpnu 2006. Následvaly Spojené arabské emiráty a Katar. A prvním zákazníkem pro čistě vojenskou variantu AW139M bylo italské letectvo, kde tyto vrtulníky létají pod označením HH-139A především bojové pátrací a záchranné operace (Combat Search and Rescue, CSAR). AW139 pořídilo Thajsko nebo Japonská pobřežní stráž, Malajsie, Pakistán, Malta a řada dalších. V září roku 2018 oznámilo Letectvo Spojených států, že varianta označená jako MH-139 nahradí vrtulníky UH-1N, a první z 84 kusů mají být dodány v roce 2021.

AČR požaduje od nových víceúčelových vrtulníků mj. schopnost palebné podpory pozemních sil, schopnost doprovodu vojsk i doprovodu transportních vrtulníků, podpory operací speciálních sil, schopnost napadat pomalu a nízko letící vzdušné cíle. Za tím účelem mají být vrtulníky vyzbrojeny kanónem nebo kulometem ovládaným pilotem, kulometem ovládaným střelcem, protizemními řízenými střelami, neřízenými raketami a laserem naváděnými raketami.

AW139M nabízí ve své kategorii mimořádně prostornou a adaptabilní kabinu, a s užitečnou nosností 3050 kg lze výše popsané úkoly s různou kombinací výzboje plnit. Podle prohlášení společnosti Leonardo vrtulník AW139M operační požadavky stanovené českým ministerstvem obrany splňuje. AW139M bude schopen pojmout na své palubě minimálně 8 vybavených vojáků, bude mít dosah 550 km, maximální rychlost 260 km/h a dostup 4 000 m.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.