Aleš Výborný – ředitel BAE Systems pro ČR a Pobaltí o obrněném vozidle CV90 (Future Forces Forum)

Aleš Výborný – ředitel BAE Systems pro ČR a Pobaltí o obrněném vozidle CV90 (Future Forces Forum)
18 / 10 / 2018, 11:00

Během veletrhu Future Forces Forum 2018 poskytl Security Magazínu exkluzivní rozhovor také Aleš Výborný, ředitel společnosti BAE Systems pro Českou republiku a Pobaltí. Hovořili jsme především o bojovém vozidle pěchoty CV90, které patří mezi čtyři Ministerstvem obrany a Armádou České republiky zvažovaná jako náhrada za dosluhující BVP-2. Aleš Výborný představil hlavní výhody vozidla CV90 Mk.IV a mj. prvek umělé inteligence, který pomůže vojákům koncentrovat se na konkrétní bojový úkol.

Psali jsme: BAE Systems rozšiřuje českou průmyslovou spolupráci. Do týmu CV90 přibyla plzeňská AM-CME

  • Podle vyjádření Ministerstva obrany je BAE Systems jednou z firem, která jde do tendru na bojová vozidla pěchoty. S čím do tohoto tendru jdete?

Naše firma BAE Systems nabízí vozidlo páté generace model CV90 Mk.IV. Jde o nejnovější technologický pokrok naší společné švédsko-britsko-americké koncepce, který uplatňuje mnohé nové systémy, jež doposud nikdo nikdy neintegroval.

  • Přesto se zeptám, CV90 je model známý, ten již funguje dlouhou řadu let, v čem je tento nový model lepší, inteligentnější?

Odpovím velice krátce. Vezměte si vozidlo Porsche 911, které je zavedeno od 60. let, a každý jistě uzná, že je velký rozdíl mezi Porsche 911 z roku 1990 a Porsche 911 z roku 2018. Vozidlo CV90, pátá generace, využívá nových elektronických poznatků, využívá počítačové schopnosti o teraflopové kapacitě, což umožňuje zavedení systémů umělé inteligence, robotizace. Je tam nový zesílený motor od firmy Scania o výkonu 1000k. Je tam aktivní odpružení. Zcela nová ergonomická koncepce věže. Původní koncepce vozidla byla nadčasová, a je doplněná o nové technologické prvky, s nimiž se musí počítat.

  • Umělá inteligence v operačních podmínkách, v podmínkách české armády, není to tak trochu science fiction?

Může to tak znít, ale není tomu tak. Vezměte si, jaký velký rozvoj v počítačových technologiích, v kapacitě různých procesorů, v civilním průmyslu je dnes běžný. A dříve to bylo tak, že vojenský průmysl byl ten, který vlastně předcházel tomu civilnímu průmyslu, ale dnes se můžeme v mnohém od toho civilního učit. Co se týče umělé inteligence, tak ten systém může posilovat kognitivní schopnosti vojáka, systém se může sám učit. Systém umělé inteligence může vojákovi, který je zahlcen desítkami a stovkami různých informací, zjednodušit operační činnost tak, aby se skutečně mohl zaměřit jen na konkrétní úkol, a nemusel dělat nějaké nadbytečné věci, které v minulosti dělat musel. To je jedna z výhod umělé inteligence.

Psali jsme: Přichází pátá generace legendárního bojového vozidla pěchoty! Společnost BAE Systems představila novou řadu CV90 MkIV.

  • Pojďme zpátky do současnosti. Ve kterých zemích výrobky BAE Systems, resp. CV90 fungují a používají se?

CV90 je nasazeno v sedmi evropských armádách. Já je vyjmenuji, je to: švédská armáda jako původní, dále finská, norská, dánská, holandská, švýcarská a estonská. Je to sedm zemí, a celkový počet vozidel je 1280 u těchto sedmi uživatelů.

  • Byla CV90 nasazena někdy v bojových podmínkách?

Ano, byla nasazena jak v Afghánistánu tak v Libérii. V Afghánistánu byla nasazena při bojových operacích armádami Dánska, Norska a Švédska. A Švédská armáda je měla na mírových operacích v Libérii.

  • Jsme na Future Forces Foru. Proč tu jako BAE Systems jste?

Future Forces je zavedená akce, my ji sledujeme dlouhodobě a participovali jsme zde již několikrát. Navíc se nám blíží 100. výročí založení Československa, blíží se nám také oslovení nebo tendr na nová bojová vozidla pěchoty. Takže považujeme za čest, že tady můžeme být a můžeme prezentovat svou techniku.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
Response.Write(uiC.dfpBanner(pageType, "endofpage"))