Almirante Grau, poslední klasický dělový křižník v aktivní službě končí

Almirante Grau, poslední klasický dělový křižník v aktivní službě končí
Autor: Autor: Lswarte – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12098910|Popisek: BAP Almirante Grau (CLM-81)
29 / 09 / 2017, 16:00

A doufejme, že bývalý nizozemský křižník De Ruyter třídy De Zeven Provinciën neskončí ve šrotu. Loď původem z roku 1939, byla roku 1973 koupena státem Peru a do 26.9. sloužila jako vlajková loď peruánského námořnictva.

Almirante Grau je první ze dvou nizozemských lehkých křižníků třídy De Zeven Provinciën, jejichž stavba začala roku 1939. Obě rozestavěné lodě padly do rukou Třetí říše, ale Němci do konce války nestihli lodě dokončit, přestože právě na pozdějším De Ruyterovi aplikovali tzv. "atlantickou příď" a loď získala označení KH2. Po válce se Holanďani rozhodli obě lodě předělat na základě zkušeností z průběhu 2. světové války.

Práce na křižníku De Ruyter začaly v roce 1947 a do služby vstoupil 18. listopadu 1953 s hlavní dělovou osmi 152mm kanónů ve čtyřech dělových věžích. Dále osm 57mm kanónů v dvoudělových věžích a osm 40mm kanónů v jednohlavňových postaveních. 

Mezi lety 1962 až 1964 prošlo dvojče De Ruyteru, křižník De Zeven Provinciën (C-802) revitalizací, která zahrnovala demontáž dvou zadních 6" věžiček a 57 mm, a naopak instalaci systému RIM-2 Terrier SAM s příslušnými radary pro řízení raket, kontejner pro 40 střel a 3-D radar pro vyhledávání ve vzduchu. Nedostatek finančních prostředků zabránil tomu, aby se stejné úpravy provedly i na De Ruyteru , který byl odstaven v roce 1973. Její dvojče následovalo v roce 1976, křižníky byly nahrazeny dvěma fregatami třídy Tromp.

1976 06 00 - SLIDE_1778 - Callao, Peru - INDEPENDENCIA cruise - BAP ALMIRANTE GRAU

Peruánské námořnictvo koupilo křižník De Ruyter 7. března 1973 a do služby byl tento mohykán zařazen 23. května 1973. V letech 1985 až 1987 byl křižník rozsáhle modernizován a na lodi se objevila raketová výzbroj tvořená osmi italskými protilodními střelami Otomat a jedním osminásobným vypouštěcím kontejnerem Albatros pro protiletadlové řízené střely Selenia Aspide. 

26. září 2017 ale došlo i na tento poslední aktivní dělový křižník světa, a loď byla během ceremoniálu z aktivní služby vyřazena. Doufejme, že neskončí ve šrotu, ale jako muzeum. 

Zdroj: Naval Analyses

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace