foto: Radia / Public domain/Vizualizace letounu WindRunner
Energetická společnost Radia přišla v nedávné době s prohlášením o vývoji letounu WindRunner, které by se mělo stát nejdelším letadlem na světě. Vývoj obrovského letounu určeného pro převážení listů turbín pro větrné elektrárny by se měl svého dokončení dočkat do několika let.
S hrozbou klimatické krize a zvyšováním obsahu skleníkových plynů v atmosféře roste také důraz kladený na způsoby, jak získat energii z obnovitelných zdrojů. Vedle vodních a slunečních elektráren jsou jasnou alternativou také často kritizované větrné turbíny přeměňující kinetickou energii větru na elektrickou energii. Ty fungují na principu proudění větru, který roztáčí listy napojené na hřídel turbíny větrné elektrárny, která následně pohání energetický generátor posílající elektřinu dále do elektrické sítě. Při jejich činnosti však dochází k zabíjení ptactva a vytváření obrovského hluku.
Veškeré větrné elektrárny postavené v prostoru logicky fungují na principu, že čím větší plochu zabírá list, tím více je turbína efektivnější, protože zachytává větší množství vzduchu a tím pádem vyrábí větší množství energie. Délka těchto listů se však již nyní pohybuje okolo 70 m, ale podle výrobců letadla, společnosti Radia, by v brzké budoucnosti měly dosahovat nejméně 100 m. Tyto významné součástky větrných elektráren jsou však nerozložitelné a je možné je převážet pouze v jednotném stavu, čímž vzniká obrovský logistický problém s jejich přepravou.
#News WindRunner – the world’s largest aircraft: A U.S.-based energy startup, Radia, has unveiled plans to build the world’s largest cargo aircraft, WindRunner. The aircraft will deliver giant blades directly to land-based wind farms.#WindRunner #Boeing… //t.co/j9HdXZT5h1 pic.twitter.com/KXoVDUcvIj
— Graphic News (@GNgraphicnews) March 25, 2024
Nákladní automobily na přepravu těchto nákladů přestávají stačit a navíc nejsou schopné listy dopravit i do velmi vzdálených oblastí s těžkou dostupností. Tento problém má podle společnosti Radia vyřešit právě letoun WindRunner, který by měl být schopen doručit náklad listu turbíny přímo na místo větrné elektrárny. Celý stroj je však nyní vyvíjen s cílem umět přistát na velmi krátkých ranvejích, které navíc nemusí ani disponovat kvalitním povrchem. Podle tvrzení výrobce by tak letoun WindRunner měl být schopen přistát i na dráze v celkové délce 1 800 m.
Letoun by měl být podle informací výrobce schopen pojmout náklad až do váhy 72,5 tun, délky 105 m, šířky 7,3 m a výšky 7,3 m. Celý kolos, který bude představovat nové letadlo WindRunner, se tak se svými 108 m stane nejdelším letounem na světě. Podle údajů společnosti Radia se bude předpokládaná rychlost letounu pohybovat okolo Mach 0,6 (asi 735 km/h) a jeho maximální dolet na jednu nádrž bude přibližně 2000 km.

Letoun WindRunner bude proto při svém dokončení hned za dopravními letadly Boeing 747-8 a Antonov An-124 Ruslan nejdelším letadlem na světě s největší vnitřní kapacitou nákladního prostoru. Se svým objemem 8,200 m³ tak sedmi násobně převýší schopnosti letounu Antonov An-124 a dokonce až více než 13 násobně kapacitu Boeingu 747-8. Svou délkou letadlo předčí také někdější nejdelší a nejtěžší sovětské letadlo Antonov An-225, které bylo v únoru 2022 zničeno při ruské invazi na Ukrajinu.
Obrovský prostor WindRunneru nabízí potenciál
Americká společnost Radia dlouhodobě věří v nutnost snižování produkce oxidu uhličitého a nalézání alternativních cest pro výrobu elektrické energie vycházejících z obnovitelných zdrojů. Ve svém projektu vývoje nového letounu proto spolupracuje s výrobci technologie i energetickými společnosti, aby se projekt po svém dokončení dočkal co nejširšího využití a společně s obrovskými turbínami bylo možné postavit nové větrné elektrárny na různých často těžko dostupných místech po celém světě.
Společnost Radia zatím podle informací webového portálu autoevolution získala 100 milionů dolarů (asi 2,3 miliardy Kč) na provedení celého projektu, avšak zatím neuvedla, za jak dlouho by měl být dokončen. Podle informací výrobce by se měl nyní letoun vyskytovat přibližně v polovině celého procesu vývoje, stavby a certifikace budoucího stroje a jeho finální dokončení je proto předpokládáno v řádu několika příštích let. Bližší informace o vývoji nebo dokončení však nejsou k dispozici.
Z celého návrhu projektu jasně vyplývá, že účelem letounu bude pouze převážení listů větrných turbín, ale již nyní je jasné, že má stroj mnohem větší potenciál. Mohl by totiž v budoucnu sloužit pro přepravu různého těžce skladného nebo přepravitelného materiálu, avšak je otázkou, do jaké míry bude výrobce umožňovat jeho využití také pro jiné účely.
Tagy