Američané prodlužují životnost svých F-15E Strike Eagle díky křídlům ze Saúdské Arábie

Američané prodlužují životnost svých F-15E Strike Eagle díky křídlům ze Saúdské Arábie
Autor: U.S. Air Force, SSgt. Aaron Allmon, volné dílo|Popisek: F-15E Strike Eagle nad Afghánistánem v roce 2008
15 / 12 / 2020, 13:00

Víceúčelové stíhací letouny F-15E Strike Eagle jsou americkým letectvem nasazovány od roku 1989, a to by je rádo udrželo v aktivní službě nejméně do roku 2040. K tomu bude třeba, kromě dalšího, vyměnit dravcům unavená křídla. S přechodem saúdskoarabských F-15S na pokročilejší variantu F-15SA se Američanům otevírá cesta pro výrazně levnější řešení alespoň u části letounů - pro své staré F-15E mohou využít křídla saúdskoarabských strojů. Ty dostanou zcela nová.

Na projektu se podílí 409. peruť řízení dodavatelského řetězce (Supply Chain Management Squadron, SCMS) společně se Střediskem správy životního cyklu (Air Force Life Cycle Management Center, AFLCMC). Úkolem SCMS je plánovat a provádět úkoly v rámci dodavatelského řetězce letectva s cílem umožnit nasazení zbraňových systémů tam a tehdy, kdy jsou zapotřebí. Spolu s AFLCMC podléhají Air Force Materiel Command (materiální velitelství). Operační struktura AFLCMC poskytuje integrovaný rámec pro rozhodování a optimalizaci procesů v průběhu celého životního cyklu zbraňového systému.

Jde o konverzi 68 saúdskoarabských F-15S, exportní subvarianty F-15E, které byly ve druhé polovině 90. let dodány v počtu 72 kusů, na standard označovaný jako F-15SA. Ty budou moci kromě dalšího využívat dosud nepoužívané vnější zbraňové závěsníky a budou vybaveny pokročilými elektronickými systémy (AESA, radar s aktivním elektronickým snímkováním; DEWS, digitální systémy elektronického boje; IRST, infračervené vyhledávací a sledovací systémy). A za tím účelem u nich dojde k plánované úplné výměně křídel. Přitom ta stávající jsou výrazně méně opotřebovaná než křídla amerických F-15E - namísto likvidace je čeká další služba u amerického letectva.

video: youtube

"Když bylo zjištěno, že konverze F-15S Královského saúdskoarabského letectva na verzi SA zahrnuje odstranění a likvidaci křídel, kancelář amerického letectva F-15 určila, že potenciál získání několika sad křídel v bezvadném stavu během konverze na F-15SA může nabídnout výraznou časovou i finanční úsporu pro stárnoucí flotilu F-15," uvedl podplukovník Pope, zástupce AFLCMC zapojený do programu F-15SA.

Prvních osm sad křídel saúdskoarabských F-15 bylo dodáno na leteckou základnu Robins v Georgii v srpnu. Nahradí křídla těch amerických F-15E, která jsou ve stavu neumožňujícím ekonomicky racionální opravy. Výměna proběhne během plánované údržby v roce 2021.

Saúdskoarabské letectvo kromě konverze stávajících F-15S nakupuje 84 nově vyrobených F-15SA, z nichž první byly dodány v roce 2017. Podle odhadu amerického letectva lze ze 68 F-15S získat až 48 sad křídel v bezvadném stavu, a ušetřit tím oproti nákupu zcela nových křídel čtvrt miliardy dolarů.

Nejde přitom o první podobný program. V roce 2017 se Izraelci dozvěděli o devíti vyřazovaných F-15D americké národní gardy, koupili je, letouny prošly intenzívní modernizací, a slouží dál. Potenciál celosvětové flotily F-15 zatím rozhodně nebyl vyčerpán. V Letectvu Spojených států nyní slouží přes 200 F-15E Strike Eagle. Nejmladší z nich jsou v polovině životního cyklu, a ty nejstarší, vybavené slabšími motory, se nejspíš vyřazení v následujících dvou desetiletích nevyhnou. Souběžně s tím plánuje nahradit starší stíhací F-15C/D Eagle variantou F-15EX, které budou s jistotou sloužit i dlouho po roce 2040, paralelně k F-35.

Zdroj: robins.af.mil, thedrive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace