Americká armáda chce nové lehké tanky pro aeromobilní a výsadkové operace

Americká armáda chce nové lehké tanky pro aeromobilní a výsadkové operace
Popisek: Griffin II
12 / 02 / 2019, 14:30

Zatím co v ruské armádě mají výsadkové jednotky k dispozici několik typů lehkých obrněných vozidel s velkorážovými zbraněmi, americké jednotky si musejí od poloviny 90. let vystačit pouze s lehkými vozidly, lehkými taženými houfnicemi a přenosnými protitankovými střelami. Velení americké armády to ale hodlá změnit.

Změna má přijít v rámci programu Mobile Protected Firepower, který má do výzbroje US Army zavést vysoce mobilní vzduchem přepravitelná pancéřovaná vozidla palebné podpory pro jednotky IBCT (Infantry Brigade Combat Team). Půjde v podstatě o stroje snoubící v sobě prvky lehkého tanku a vozidla palebné podpory, které budou na větší vzdálenost pěchotě čistit cestu od protivníkovy pancéřované techniky, opevněných bodů či bunkrů, a budou nasaditelné i v zastavěných oblastech a městských aglomeracích.

Nelze ovšem říci, že by šlo o nový koncept v rámci amerických ozbrojených sil. Už od 60. let sloužil v roli průzkumného a podpůrného lehkého pancéřovaného vozidla tank M551 Sheridan, jenž mohl být vysazován na padácích. Přestože sloužil od 60. do poloviny 90. let a bylo ho vyrobeno poměrně velké množství, nedostal za sebe náhradu, a tak americké pěchotní, aeromobilní a výsadkové jednotky od jeho vyřazení nemají k dispozici obrněnou pásovou platformu s těžkými zbraněmi.

Velení armády několikrát uvažovalo o zavedení nové platformy, a to především v rámci programu Airborne Gun System (AGS). Ten ale zůstal jen ve stádiu zkoušek prototypů. Vše má ale změnit rozhodnutí armády o udělení kontraktu na vývoj nových lehkých tanků společnostem BAE Systems a General Dynamics Land Systems z poloviny prosince minulého roku. Obsahuje zadání vyvinout obrněné vozidlo, jehož hmotnost nebude přesahovat 30 t a které bude přepravitelné vzduchem letounem C-17 popřípadě i C-130. Oproti minulosti armáda primárně nepožaduje možnost shozu nových vozidel z transportních letadel na padácích, vozidla by však měla mít množství munice, zásob a proviantu na 24 hodin intenzivního nasazení. Podstatnou podmínkou je také ráže hlavní výzbroje, nové lehké tanky mají být vybaveny kanony ráže 105 nebo 120 mm.

M8

Obě společnosti získaly od armády finance na vývoj a stavbu 12 prototypů od každého typu. Ty se pak podrobí armádním zkouškám a na základě jejich výsledku bude vybrán vítěz. General Dynamics Land Systems uspěla s technologickým návrhem Griffin II a BAE Systems s obnoveným projektem M8 (AGS). V obou případech budou nová vozidla vycházet z již existujících strojů a výrobních technologií, což má přispět k rychlému postupu konstrukčních prací i bezproblémové stavbě prototypů.

Griffin II bude kombinací podvozku ASCOD 2, respektive jeho britské verze pro program Ajax, a odlehčené bojové věže z tanku M1 Abrams. U M8 jde o reinkarnaci projektu z 90. let, v rámci něhož měl vzniknout přímý nástupce tanku M551 Sheridan, ale velení armády jej velmi brzy zastavilo. Korporace BAE System před několika lety převzala původní projekt lehkého vozidla XM8/M8 a nyní s ním v modernizované podobě, doplněné o prvky z poslední generace obrněného vozidla CV-90 a BVP Bradley, chce uspět napodruhé. Otázkou zůstává, jak moc lze dvacet let starý koncept přizpůsobit modernímu bojišti budoucnosti. Navíc zatímco Griffin bude disponovat kanonem ráže 120 mm, a v tomto ohledu se tedy vyrovná nejvýkonnějším tankům, nová podoba M8 bude mít podobně jako původní koncept kanon jen ráže 105 mm, což nemusí v konečném důsledku přinést dostatečný palebný účinek a tudíž i efektivitu nasazení v boji.

m8 ridgeway

Z českého hlediska je zajímavé, že vozidla ASCOD 2 i CV-90 budou nabízena také české armádě v nadcházejícím výběrovém řízení na nová pásová vozidla a americký příklad ukazuje, že jde opravdu o univerzální platformy použitelné pro různé účely. Stejně tak ovšem stojí za zmínku, že další kandidáti na přezbrojení mechanizovaných jednotek AČR, tedy německé stroje Puma a Lynx, v americkém programu Mobile Protected Firepower neuspěli.

Obě vybrané společnosti musejí dodat americké armádě hotové prototypy ke zkouškám do 14 měsíců, pak bude následovat období intenzivních zkoušek a testů, přičemž v roce 2022 má být vyhlášen vítěz. Následovat má objednávka na 504 vozidel. Samozřejmě se počítá se špičkovým elektronickým vybavením, zaměřovacími a detekčními přístroji i komunikačními a datovými systémy. Ještě důležitější však bude nasazení aktivních ochranných systémů, protože půjde o lehce pancéřovaná vozidla, která nemohou disponovat těžkou masou klasického pancíře. Tu musí nahradit vyspělá elektronika a ochranné systémy typu soft i hard kill.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace