Americká armáda pořídí mobilní systémy protivzdušné obrany krátkého dosahu

Americká armáda pořídí mobilní systémy protivzdušné obrany krátkého dosahu
Popisek: IM-SHORAD
25 / 11 / 2020, 11:00

Americké pozemní síly se v posledních letech intenzivně zabývají otázkou, jak zabezpečit mechanizované jednotky prostředky přímé protivzdušné obrany. Tyto systémy po dlouhá léta v americké armádě chyběly, to se má nyní změnit.

Od počátku nového tisíciletí u mechanizovaných divizí americké armády postupně mizely samohybné systémy protivzdušné obrany krátkého dosahu. V posledních letech se však ukazuje, že takovéto prostředky protivzdušné obrany mají na moderním bojišti své místo, zvláště v souvislosti s rozmachem bezpilotních prostředků. Proto od roku 2018 společnost General Dynamics Land Systems (GDLS) na objednávku americké armády pracovala na vývoji systému zvaného IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense).

Vývoj systému IM-SHORAD, na kterém vedle GDLS spolupracují i společnosti Leonardo DRS a Raytheon, nedávno vyústil v kontrakt americké armády na dodávku 144 kompletů IM-SHORAD v ceně 1,219 miliardy USD, která zahrnuje jak vývoj a testovací procesy, tak vlastní výrobu sériových protiletadlových kompletů. Dodávky jsou naplánovány do roku 2024. GDLS jako nosnou platformu pro systém IM-SHORAD použila již v americké armádě zavedené obrněné vozidlo Stryker. Nový Stryker A1 8x8 se systémem protivzdušné obrany krátkého dosahu IM-SHORAD znásobí schopnosti lehkých manévrujících uskupení pozemních sil vybaveným kolovými obrněnými vozidly a posílí jejich ochranu, při zachování logistiky a servisního zázemí jednotek.

Oproti standardním vozidlům Stryker s motorem Caterpillar C7 již zavedeným v americké armádě dostal nový Stryker A1 8x8 silnější dieselový šestiválec Caterpillar C9 o výkonu 450 koní a také výkonný elektrický zdroj pro napájení protivzdušného kompletu IM-SHORAD a dalších podpůrných subsystémů. Zvýšila se rovněž odolnost nového Strykeru proti minám a výbušným zařízením, a to i díky podlaze korby s tvarem dvojitého V. Celkově tak narostla váha celého vozidla, instalace silnějšího motoru má tedy své opodstatnění.

Objednané Strykery A1 ponesou konfigurovatelný bojový modul RIwP (Reconfigurable Integrated-weapons Platform) s několika zbraňovými systémy. Jde o rychlopalný automatický kanon XM914 Bushmaster ráže 30 mm a koaxiální kulomet M210 ráže 7,62 mm, do modulu je dále instalován odpalovací kontejner se čtyřmi řízenými střelami Stinger s infračerveným naváděním a odpalovací zařízení pro dvě řízené střely AGM-114L Longbow Hellfire. Díky této skladbě výzbroje je IM-SHORAD schopen působit i proti pancéřovaným pozemním vozidlům, včetně tanků. Jak už vyplývá z označení modulu, je možné jej osadit i jinými zbraňovými systémy a výzbrojí.

Primárním nástrojem pro detekci cílů, určování jejich pozice, sledování jejich pohybu a zaměřování slouží radarový systém MHR (Multi-Mission Hemispheric Radar) se čtyřmi plochými anténami celokruhově pokrývajícími prostor kolem kompletu IM-SHORAD. Jde o pulsně-dopplerovský radar s anténami typu AESA (active electronically scanned array), který je vedle vzdušných cílů schopen detekovat a sledovat i cíle na zemi. Komplet IM-SHORAD disponuje ještě opto-elektronickým a infračerveným systémem MX-GCS, který má rovněž rozsah 360°a umožňuje vedle pozorování vzdušné situace kolem vozidla detekovat a identifikovat cíle.

Osádka Strykeru IM-SHORAD má k dispozici systém řízení palby FAAD C2 (Forward Area Air Defense Command and Control) a také prostředky pro vedení elektronického boje. Nové Strykery IM-SHORAD jsou plně integrovány do systému velení a řízení amerických pozemních sil a jsou uzpůsobeny i pro spolupráci s radary protivzdušné obrany, jako je například AN/MPQ-64 Sentinel.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace