Americká námořní pěchota podrobuje vrtulník CH-53K King Stallion zkouškám. Stroj vstoupil do další fáze testování
foto: Lance Cpl. Molly Hampton, volně k použití /CH-53K King Stallion
Námořní pěchota Spojených států podrobuje nový těžký vrtulník CH-53K King Stallion testům, které přešly do fáze operačního testování a vyhodnocování.
Americká námořní pěchota (USMC) provádí zkoušky nových vrtulníků CH-53K King Stallion, které nyní přecházejí do fáze operačního testování a vyhodnocování, uvedl server Defence Blog. Počítá se s tím, že King Stallion má vstoupit do služby mezi lety 2023-2024.
Vrtulníky CH-53K King Stallion, které jsou primárně určené pro americkou námořní pěchotu, mají nahradit flotilu strojů CH-53 Sea Stallion. CH-53 King Stallion, který je výkonnější variantou staršího CH-53E bude schopen unést až 16 tun nákladu. První let stroje se uskutečnil v roce 2015. USMC byl dodán první vrtulník v roce 2018.Vrtulník může letět rychlostí 261 km/h a jeho dolet je 852 km. Pohon CH-53 King Stallion obstarávají 3 turbohřídelové motory General Electric T408.
USA před několika dny schválily také potenciální prodej nových 18 vrtulníků Izraeli. Hodnota kontraktu má činit necelých 3,5 miliardy dolarů. V únoru 2021 izraelské ministerstvo obrany oznámilo, že dalo přednost právě Ch-53K před CH-47 Chinook od Boeingu. CH-53K King Stallion tak bude novým těžkým vrtulníkem židovského státu. Nutno podotknout, že pro Izrael je nový těžký vrtulník nutností, protože dosavadní flotila 22 vrtulníků CH-53D Jasur je už zastaralá.
Psali jsme
Dokáže ruský radar Nebo-M detekovat americké letouny F-35 či F-22? Šéf společnosti Almaz-Antey Yan Novikov má v této otázce více než jasno.
Je nutno si v této souvislosti uvědomit, že historie CH-53 sahá až do roku 1966. Toto potvrzuje, že americké konstrukční kanceláře jsou schopny vyvinout zcela nadčasové konstrukce (např. B-52 nebo A-10), ale též jsou objeviteli ,,slepých uliček", což je však logické, kdo nic nedělá, též nic nezkazí. Robustnost konstrukce trupu CH-53 umožňuje jednak obměnu avioniky za modernější a doplňkové obranné i jiné systémy, ale též změnu konstrukce rotorů, výrazné navýšení výkonu motorů a s tím spojený větší užitečný náklad. Nelze opominout, že u námořních verzí je standardem tankování za letu, což však u letounů s rotačním křídlem standardem není.
Vzhledem k oficiálně potvrzenému prodloužení životnosti B-52, jehož historie sahá až do roku 1952 (první let), lze bez nadsázky říci, že CH-53 je B-52 mezi vrtulníky.
Zdroj: Flight Global
Tagy