Americké letectvo chce podpořit vypouštění malých družic

Americké letectvo chce podpořit vypouštění malých družic
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: satelit
19 / 03 / 2018, 14:00

Spojené státy americké mění přístup k vypouštění vlastních družic. Zatímco agentura DARPA pracuje společně s Boeingem na raketoplánu XS-1, letectvo požaduje pro následujících pět let 192 milionů dolarů pro nový projekt „vypouštění malých družic“

O tom, že se Spojené státy americké obávají vývoje protidružicových systémů jsme nedávno psali už v článku (//www.securitymagazin.cz/defence/ve-spojenych-statech-sili-obavy-ze-zarazeni-protidruzicovych-zbrani-1404059180.html). Krom toho už jsou však plánovány konkrétnější kroky jak ke snížení rizika jejich zničení, tak především k možnostem rychlé náhrady. Vyvíjené nosné systémy mají být zároveň schopny zjednodušit i zlevnit dopravu především malých družic na oběžnou dráhu.

Aby nahrazení nebylo potřeba

V první řadě je třeba zdůraznit, že snad žádný stát v současné době nemá reálně v úmyslu rozpoutat válku sestřelování cizích družic raketami ze země ani jiným přímo viditelným způsobem. Na druhou stranu takové riziko do budoucna vzhledem k důležitosti kosmické infrastruktury i vývoji protidružicových systémů nelze přehlížet.

psali jsme: SpaceX poprvé zkusí vypustit družici pomocí již použité rakety

Spojené státy americké chtějí podle současných plánů tomuto riziku čelit především vývojem nových nosných prostředků schopných vypouštět nové družice tak rychle, aby nepřítel vůbec nebyl motivován ke zničení těch stávajících. Tím má zároveň dojít k razantnímu zkrácení příprav kosmických startů i jejich zlevnění.

Letectvo nechce čekat

Samotné letectvo Spojených států možná trochu překvapivě nechce čekat na to, co přijde a hodlá vypuštění malých družic ještě více podpořit už v nejbližších letech. Požadovanou částku 192 milionů dolarů hodlá různě rozdělit do následujících pěti let a to nikoliv na vývoj nebo vlastní vypouštění, ale nákup kapacity od soukromých společností.

Samotná částka přitom není ve srovnání se současnou finanční náročností vypuštění vojenských družic vůbec velká. Kupříkladu jeden jediný start rakety Atlas V má Spojené státy vyjít podle dostupných informací na více než 100 milionů dolarů.

Současný plán počítá podle některých zdrojů s vynaložením 47,6 milionů v roce 2019, 11,5 milionů v roce 2020, 57,9 milionů v roce 2021, 12,1 milionů v roce 2022 a nakonec až 63,4 milionů dolarů v roce 2023. Proč jsou jednotlivé částky takto rozloženy, prozatím není známo. Stejně tak se můžeme jen domnívat, zda v dalších letech nedojde jiným způsobem k rozšíření celkového rozpočtu na nové programy ať už na úkor stávajících dopravců, či nikoliv.

Dohoda s Virgin Orbit

Jednou ze společností, která už s letectvem zahájila spolupráci je Virgin Orbit se s raketou LauncherOne vynášenou upraveným letounem Boeing 747-400 Cosmic Girl, který jí bude vynášet do výšky několika kilometrů a tam jí odhazovat. Samotná raketa dvoustupňové konstrukce proto nebude muset sama překonávat „nejhustší“ vrstvy atmosféry. K prvnímu zkušebnímu startu by mohlo dojít už letos nebo příští rok.

LauncherOne pochází původně „z dílny“ společnosti Virgin Galactic, respektive Scaled Composites, která se proslavila vývojem suborbitálních raketoplánu SpaceShipOne a SpaceShipTwo pro kosmickou turistiku. Vzhledem k provozním a dalším záležitostem však byla sekce vypouštění družic v minulém roce oddělena.

Boeing pracuje na raketoplánu XS-1

Nemalé zkušenosti s vývojem různých prostředků pro operativnější vypouštění družic má agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Ta do konce roku 2015 pracovala na projektu ALASA (Airborne Launch Assist Space Access) pod nímž se neskrývalo nic jiného než vypouštění raket z podvěsu stíhacího letounu F-15. Ačkoliv byl projekt nakonec údajně kvůli únikům pohonných látek ukončen, získané zkušenosti jsou využívány při vývoji dalších prostředků.

psali jsme: Indové dopravili do vesmíru první český technologický satelit

Aktuálně DARPA vyvíjí společně s Boeingem raketoplán XS-1, který má své první zkušební lety uskutečnit už v roce 2020. Ten je navržen jako dvoustupňový prostředek. 1. stupeň představuje raketoplán se svislým startem. Jeho úkolem je po dosažení výšky kolem 70 km a desetinásobné rychlosti zvuku vypustit raketu, přistát a připravit k dalšímu startu. Na oběžnou dráhu má vynášet až 225 kg těžké družice.

DARPA vyhlásí raketový challenge

Ředitel agentury DARPA nedávno přišel také s tím, že připravují soutěž známou doposud jako „DARPA launch challenge“ o to, kdo dokáže nejlevněji a nejrychleji vynášet družice na oběžnou dráhu. Mezi hlavní parametry bude patřit rychlá reakce na požadavek vypuštění, schopnost vynášet rozdílné náklady na rozdílné dráhy a v neposlední řadě také nezávislost na jediném vypouštění zařízení.

Bližší informace doposud bohužel nejsou známy, ale je jasné že by se jí mohla zúčastnit hned několik soukromých společností využívajících ať už rakety vypouštěné z pozemní rampy, tak vynášené letouny.

V každém případě tedy bude zajímavé sledovat, jakým vývoje se bude vývoj všech těchto prostředků ubírat. Protože ačkoliv to tak nevypadá, tak sledujeme aktuálně hned dvě revoluce ve vypouštění družic na oběžnou dráhu – jednu co se týče vícenásobné použitelnosti prostředků a druhou, co se týče operativnosti.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace