foto: Pixabay, Public domain/Stíhačka F-16
Letectvo USA, jedné z největších armád světa, funguje jen ze 60 procent. F-15, F-16, C-17, F-35 a další trápí velká poruchovost. A to tak velká, že ji historie USAF nepamatuje.
Že se sem tam u letadel něco porouchá, to se stane. Že to zabrání splnění úkolu je sice nemilé, ale pochopitelné. Jenomže letectvo USA má poměrně velký problém. Podle analytiků webu Defense News dokončilo v roce 2024 misi průměrně jen šest z deseti letadel, přesněji 62 procent. U arzenálu čítajícím podle dostupných čísel okolo pěti tisíc stíhaček, bombardérů a transportních letadel (což je mimochodem nejméně vzdušných strojů, co kdy USAF měl) to dělá přibližně 1 900 letounů.
A to mají USAF letadla poměrně mírnou definici toho, co znamená „mise schopné“. Podle magazínu Air&Space forces musí úspěšně splnit alespoň jeden typ mise, pro který bylo určeno. V případě F-35A to jsou protiofenzívy, elektronický boj, pozemní útok a sběr dat. Stačí, aby zvládl jedno z toho a je v pohodě. Kolik strojů zvládne všechny čtyři mise USAF nesděluje, zveřejňuje ale čísla provozuschopnosti podle kategorií.
B-52 méně než polovina, F-15 i jen třetina
A ty nejsou moc příznivé. U bombardérů, které jsou zastoupeny dosluhujícími stroji B-1, B-2 a zmíněnou B-52 to dělá méně než padesát procent. Ačkoliv u B-1 byl vidět lehký nárůst, zbylé dvě letky se propadly o 1,5 procenta. U stíhaček se čísla liší stroj od stroje. Zastaralé F-15C a D se pohybují mezi 33 a 55 procenty, modernizovaná verze F-15EX je naopak na 83 procentech. F-22 se propadly z 52 procent až na 40 a F-35A se drží stabilně okolo 51 procent. U transportního letounu C-5M Galaxy byla míra téměř 49 procent a tanker KC-46 se drží na 61 procentech, o čtyři body méně než loni. Asi nejlepší číslo si drží F-16C, ta byla loni na 69 procentech.

USA versus Francie
USAF je bohužel jedním z mála, který čísla pravidelně zveřejňuje. Pro porovnání ale můžeme vzít dokument francouzského serveru Air&Cosmos z roku 2022, který se objevil i na webu ministerstva obrany Francie. Zde se dozvíme, že provozuschopnost stíhaček Rafale byla v roce 2021 na 61 procentech u námořnictva a 55 procent u letectva. U transportního Airbusu A400M stoupla na 35 procent a u průzkumného letounu Breguet Atlantic činila 31 procent. Může za to hlavně úzká spolupráce vlády s firmou Dassault Aviation, která stojí za stíhačkami Rafale, a Airbusem.

B-52, C-5 nebo KC-135? Staré železo!
Za znepokojující americkou statistikou stojí hlavně stáří amerických letek. Aby taky ne, když USAF stále udržuje v aktivním provozu stíhačky F-15 a F-16, které, byť pravidelně modernizované, pocházejí ze 70. let. Jen u nich to ale nekončí. Takový bombardér B-52 ve své aktuální verzi H létá už od počátku šedesátých let. A co hůř, USAF se ho neplánuje vzdát a chystá jeho modernizaci. Ta by měla životnost B-52 protáhnout až do 50. let tohoto století, tedy celých sto let po první verzi. Modernizace se jim ale zpožďuje. Místo plánovaného roku 2030 bylo loni oznámeno, že verze B-52J bude dostupná nejdříve v roce 2033.
Že jsou čísla alarmující potvrzuje i bývalá pilotka F-16 Heather Penny. Podle ní čísla mohou být ještě horší, protože neodráží aktuální hodnoty. Letectvo podle ní posměšně přezdívá starým letadlům „unavená železa“ a říká o nich, že stále vymýšlejí nové zajímavé způsoby, jak se porouchat. Inu, u C-5, B-52 nebo tankeru KC-135 by to bylo ještě pochopitelné, u F-35A, která má být nejlepším letounem na světě, to už ale vyvolává otázky. Už proto, že ho do svých letek zařazuje i většina Evropy.
S F-22 a F-35 na dlouhá léta
Jaké jsou tedy možná řešení problému? USAF má vcelku svázané ruce. Americkým vládám se poslední roky příliš nechce pumpovat miliardy dolarů do obnovy letového parku. Když v roce 2022 letectvo přišlo s plánem vyřadit 33 starších F-22, Kongres jim přikázal je zmodernizovat. Dosluhující bombardéry B-1 a B-2 zase čekají na příchod jejich nástupce B-21 Raider. U ostatních letadel je situace horší. U tankerů KC-46 a KC-135 nepřijde náhrada dříve než v polovině příští dekády. F-15 sice mají svého nástupce F-15EX, stejně se jich ale neplánuje úplně zbavit. U F-22 a F-35 nezbývá než vychytat všechny mouchy, protože tyto stroje tady budou ještě hodně dlouho.
Autor: Marek Baloun
Tagy