Americké letectvo vybírá nové motory pro bombardér B-52H Stratofortress

Americké letectvo vybírá nové motory pro bombardér B-52H Stratofortress
Autor: Arpingstone, Wikimedia Commons|Popisek: Boeing B-52H Stratofortress
27 / 06 / 2020, 13:00

Americké letectvo zveřejnilo výzvu k podání nabídek na náhradu pohonných jednotek bombardérů B-52H Stratofortress. Krom prodloužení životnosti mají přinést také snížení provozních nákladů i zvýšení současného doletu minimálně se zachováním letových vlastností.

O náhradě pohonných jednotek bombardérů B-52H Stratofortress se hovoří už dlouhá léta. Nějakou dobu byla ve hře i možnost náhrady jednoho motoru za dva, což by od každého pochopitelně vyžadovalo minimálně dvojnásobný tah. Od této možnosti však bylo zřejmě vzhledem k poptávanému počtu 608 jednotek (což s drobnou rezervou odpovídá minimálně 74 provozovaným bombardérům) opuštěno. Proběhnout má tedy výměna kus za kus.

V současné době pohání B-52 proudové motory typu JT3D/TF33 poprvé běžel už v roce 1958. Každý bombardér v poslední vyráběné variantě H, jenž se vyráběla v letech 1961 až 1963, přitom dostal celkem osm těchto motorů označovaných TF33-P-3. Každý z nich poskytuje tah až 75,62 kN, celkový maximální tah tedy dosahuje k necelým 608 kN. Umístěny jsou po dvojicích po dvou pod křídly, což bude podle všeho zachováno i do budoucna.

Letectvo si od náhrady slibuje v první řadě udržení bombardéru B-52H alespoň do roku 2050. Tím jako typ dosáhne v podstatě stoletého výročí (připomeňme, že k prvnímu letu první varianty došlo 15. dubna 1952) a provozované stroje budou od výroby staré neuvěřitelných devět desítek let! V té době už by měly sloužit po boku v současné době vyvíjených stealth bombardérů B-21 Raider. B-2A Spirit mají být vyřazeny do začátku 30. let, o něco starší B-1B Lancer pak má vydržet ve výzbroji do poloviny 30. let.

Krom toho mají nové motory přinést snížení provozních nákladů, především na údržbu a spotřebu paliva. Tím pádem se očekává i zvýšení doletu, a to dokonce o nějakých 20 – 40%. Bojový rádius by se tak navýšil ze současných 7 210 km na řádově nějakých 8 600 až 10 000 km a maximální dolet ze 16 232 km na snad více než 19 500 km. V podstatě by tak už nešlo o to, kam až letoun dolétne jako spíše jak dlouho vydrží ve vzduchu. To je pochopitelně u strategického bombardéru vítané vylepšení, byť vzhledem k současným v podstatě vyhovujícím výkonům bude pro letectvo důležitější nižší spotřeba paliva.

O nemalý kontrakt dosud projevily zájem tři výrobci. GE Aviation zřejmě nabídne motory CF34-10 a Passport, jenž jsou využívány v dopravních letounech Embraer a Bombardier, respektive v druhém případě v bizjetu Global 7500/800. Pratt & Whitney hodlá nabídnout PW800 využívaný také v letounech kategorie bizjetu, a to v Gulfstreamu G500/G600. A konečně Rolls & Royce má nabízet motor F130, což je vojenská verze Rolls-Royce BR700. 

Letectvo podle dostupných informací hodlá vybrat dodavatele nových motorů pro B-52H už do května příštího roku. Dodávky pak mají být rozloženy do dlouhých 17 let.

Zde je dobré si uvědomit, že některé konstrukce letounů předběhly svou dobu a jsou stále žádané. Moderní B-1 a B-2 mají být vyřazeny ze služby dříve než B-52, jenž je veteránem z Vietnamu a jiných konfliktů a přesto je to, jak se říká "Working Horse". Znamená to, že se jedná o velmi spolehlivou a stabilní platformu. Obdobně chtělo americké letectvo vyřadit ze služby A-10 Thuderbolt II, ale po zkušenostech z konfliktů a co vše tyto letouny vydržely, byla jejich služba prodloužena. Každopádně přemotorování B-52 jim dá novou kvalitu, otázkou bude i investice do jejich autonomní ochrany, tankování ve  vzduchu, uložení moderních raket či bomb a podobně.

 

Autor: Michal Polák

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace