Americké letouny Harrier budou sloužit až do roku 2029

Americké letouny Harrier budou sloužit až do roku 2029
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: AV-8B Harrier II
15 / 01 / 2021, 13:00

Letouny AV-8B Harrier II budou sloužit u americké námořní pěchoty až do roku 2029, uvedl server Defence Blog.

Americká námořní pěchota počítá se svými letouny AV-8B Harrier až do roku 2029, i když původní plán byl jen do roku 2025. Informaci o prodloužení životnosti Harrierů o čtyři roky přinesl server Defence Blog.

Společnosti Vertex Aerospace byl udělen kontrakt v hodnotě 123 milionů dolarů na údržbu, modifikaci, respektive upgrady, technickou podporu a celkové prodloužení životnosti strojů. Subodavatelem společnosti Vertex Aerospace pak bude britská zbrojovka BAE Systems. Cílem je udržet Harriery ve vzduchu do konce příští dekády, kdy budou tyto stroje nahrazeny letouny F-35B.

AV-8B Harrier je jednomotorový bitevní letoun, který představuje druhou generaci letounů Harrier. Je schopen svislého vzletu a přistání nebo vzletu na krátké dráze (V/STOL). První let se uskutečnil v roce 1981, letoun byl zařazen do služby v roce 1985. Celkem se vyrobilo 325 kusů stroje. AV-8B Harrier operuje z malých letadlových lodí, vrtulníkových výsadkových lodí a z jednoduchých předsunutých základen.

Letouny si prošly řadou vojenských operací či konfliktů, například válkou v Iráku v roce 2003, v Libyi v roce 2011, od roku 2001 sloužily v Afghánistánu. V těchto konfliktech se pak osvědčené letouny rozhodně neztratily.

O kvalitě strojů Harrier svědčí i to, že se jedná v podstatě celosvětově o jediný letoun tohoto určení zvedený do sériové výroby doma i licenčně a nasazený v bojových operacích. Kopírovat se jej snažil SSSR, kdy shodnost vnějšího designu je patrná. Jeho výroba však byla ukončena v roce 1981 a nejednalo se vůbec o zdařilou konstrukci. Harrier sloužil v Afghánistánu úspěšně, kdežto Jak-38 měl velmi malý operační dolet a v podstatě nebyl schopen použít systém VTOL. Jak-38 měl dva zdvihové a jeden letový motor, kdežto Harrier celý výkon svého jediného motoru přesměruje dle potřeb.

Prodloužení jeho životnosti je logické a je-li nahrazován teprve nyní a technologií, jakou je F-35, není ani potřeba více dodávat. Jen je svým způsobem škoda, že s jeho odchodem zmizí i britská konstrukční škola, jež vyprodukovala ikonické letouny, jakými byly letouny Spitfire, Hurricane a naposledy Harrier. Úspěšné Tornado již bylo kooprodukčním projektem.

 

Zdroj: Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace