foto: flickr.com (CC BY 2.0)/AV-8B Harrier II
Letouny AV-8B Harrier II budou sloužit u americké námořní pěchoty až do roku 2029, uvedl server Defence Blog.
Americká námořní pěchota počítá se svými letouny AV-8B Harrier až do roku 2029, i když původní plán byl jen do roku 2025. Informaci o prodloužení životnosti Harrierů o čtyři roky přinesl server Defence Blog.
Společnosti Vertex Aerospace byl udělen kontrakt v hodnotě 123 milionů dolarů na údržbu, modifikaci, respektive upgrady, technickou podporu a celkové prodloužení životnosti strojů. Subodavatelem společnosti Vertex Aerospace pak bude britská zbrojovka BAE Systems. Cílem je udržet Harriery ve vzduchu do konce příští dekády, kdy budou tyto stroje nahrazeny letouny F-35B.
Psali jsme
Další letový test hypersonické zbraně AGM-183A provedlo americké letectvo na bombardéru B-52H.
AV-8B Harrier je jednomotorový bitevní letoun, který představuje druhou generaci letounů Harrier. Je schopen svislého vzletu a přistání nebo vzletu na krátké dráze (V/STOL). První let se uskutečnil v roce 1981, letoun byl zařazen do služby v roce 1985. Celkem se vyrobilo 325 kusů stroje. AV-8B Harrier operuje z malých letadlových lodí, vrtulníkových výsadkových lodí a z jednoduchých předsunutých základen.
Letouny si prošly řadou vojenských operací či konfliktů, například válkou v Iráku v roce 2003, v Libyi v roce 2011, od roku 2001 sloužily v Afghánistánu. V těchto konfliktech se pak osvědčené letouny rozhodně neztratily.
O kvalitě strojů Harrier svědčí i to, že se jedná v podstatě celosvětově o jediný letoun tohoto určení zvedený do sériové výroby doma i licenčně a nasazený v bojových operacích. Kopírovat se jej snažil SSSR, kdy shodnost vnějšího designu je patrná. Jeho výroba však byla ukončena v roce 1981 a nejednalo se vůbec o zdařilou konstrukci. Harrier sloužil v Afghánistánu úspěšně, kdežto Jak-38 měl velmi malý operační dolet a v podstatě nebyl schopen použít systém VTOL. Jak-38 měl dva zdvihové a jeden letový motor, kdežto Harrier celý výkon svého jediného motoru přesměruje dle potřeb.
Psali jsme
Víceúčelové stíhací letouny F-15E Strike Eagle jsou americkým letectvem nasazovány od roku 1989, a to by je rádo udrželo v aktivní službě nejméně...
Prodloužení jeho životnosti je logické a je-li nahrazován teprve nyní a technologií, jakou je F-35, není ani potřeba více dodávat. Jen je svým způsobem škoda, že s jeho odchodem zmizí i britská konstrukční škola, jež vyprodukovala ikonické letouny, jakými byly letouny Spitfire, Hurricane a naposledy Harrier. Úspěšné Tornado již bylo kooprodukčním projektem.
Zdroj: Defence Blog
Tagy