Americký ministr zahraničí: Naši spojenci by neměli kupovat vojenský materiál z Ruska, můžeme uvalit sankce

Americký ministr zahraničí: Naši spojenci by neměli kupovat vojenský materiál z Ruska, můžeme uvalit sankce
foto: Dmitriy Fomin, flickr.com (CC BY 2.0)/S-400

Americký ministr zahraničí Antony Blinken prohlásil, že všichni spojenci USA včetně Turecka by se měli zdržet nákupu vojenského vybavení a zbraní od Ruska.

Antony Blinken ve středu řekl, že nikdo ze spojenců USA by neměl nakupovat vojenskou výzbroj od Ruska, což se týká i Turecka. Právě Erdoganův režim však s Ruskem poměrně čile s vojenským materiálem obchoduje. Blinken rovněž ve svém projevu proneseném pohrozil uvalením sankcí, které by mohly dopadnout především na Turecko za nákup ruských zbraní, ale také na Indii (i když ta není v NATO) kvůli plánované koupi ruských protivzdušných kompletů S-400.

,,Je velmi důležité začít tím, že Turecko a také američtí spojenci se mají v budoucnu vyhnout nákupu ruského vojenského vybavení, včetně protivzdušných kompletů S-400," prohlásil Blinken.

Blinken dále varoval, že zbrojní transakce prováděné spojeneckými zeměmi s Ruskem mohou být postiženy na základě zákona o boji proti americkým nepřátelům prostřednictvím sankcí jako (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act - CAATSA). Ten umožňuje trestat ty státy, které obchodují ve větším množství s Ruskem v oblasti obranného průmyslu.

Koncem minulého roku již USA ostatně uvalily na Turecko sankce za to, že si Ankara pořizuje protivzdušné komplety S-400. Americko-turecké vztahy nyní procházejí další krizí, kterou umocnilo čerstvé prohlášení prezidenta Joea Bidena, v němž oficiálně uznal genocidu Arménů za první světové války. S tím ovšem Ankara kategoricky nesouhlasí.

Turecko však považuje zmíněný americký zákon za diskriminační a nejnověji označilo Blinkenovu řeč za ,,nehoráznou" s tím, že na ni v nadcházejících měsících odpoví. Nedá se tak reálně předpokládat, že turecko-americké vztahy se v nejbliží době významně zlepší.

Rozeberme si celou problematiku trochu šířeji. Z technického hlediska není problémem, zda zbraně nebo zbraňové systémy byly zkonstruovány v místě ,,A" nebo ,,B". Byť z dané diskuze lze cítit, že se nemají kupovat zbraně a systémy pocházející z Ruska a měly by se kupovat zbraně a systémy primárně pocházející z USA, akceptovatelné jsou i z EU. Podívejme se však na zbraně ruské provenience z vojensko-technického hlediska. A zde je nutno říci, že mnohé systémy jsou absolutní špičkou.

Druhou položkou je, pokud by došlo k akvizici, jaké procento technologie a za jakých podmínek cílový stát získá. Takže pokud Turecko nakoupí S-400, bude mít licenci na 100% produkci a zároveň možnost či schopnost provádět modernizace nebo úpravy bez zásahu vlastníka licence, tedy Ruska, má k dispozici moderní systém pocházející z Ruska, ale plně v rukou domácího průmyslu, pokud bude schopen v softwarové oblasti eliminovat veškerá ,,zadní vrátka", ,,Malware", ,,Trojany" a další ,,nášlapné miny" daného systému, jistě bude možno systém velmi účinně zařadit do PVO systému NATO

Není pochyb o tom, že S-400 je velmi výkonný a moderní systém. Za zvážení stojí, pokud Rusko je ochotno tento systém prodat zemi NATO, zda se jedná o průnik do systému PVO NATO, nebo o velmi intenzivní komerční a propagandistický tah, nebo je již S-400 z ruského hlediska tak zastaralý, že je možno jej prodat i do NATO.

I zde lze najít podobnosti, kdy USA i pro nejlepší spojence uvolňují jen některé technologie, nebo systémy upravené pro export. Takže dá se říci, není mnoho rozdílů, nyní je nutno najít, jak hluboko lze uchopit technologie pocházející z té či oné země.

 

Zdroj: Reuters

Tagy