Autor fotografie: BAE Systems / Public domain|Popisek: Testovací AMPV pro námořní pěchotu
Legendární M113 jsou již beznadějně zastaralé a AMPV je mají nahradit. Američané již tentokráte absolutním způsobem vsadili na modulárnost vozidel a snadnou modernizaci.
Kopie M113 vyrábí ještě dnes Pákistán se svým obrněncem Talha. Turci vyrábí ACV-300, mechanizované jednotky Egypta jsou položené na M113 včetně bojového vozidla pěchoty a dokonce i Írán si vyrábí vlastní verzi. To asi ajatolláhům nevadí. Klasifikace M113 je pásový obrněný transportér. Vozidla jsou podle Army Technology ve službě US Army od roku 1960 a dočkala se neuvěřitelného množství modernizací a variant. M113 se používá jako nosič minometu, plamenometu, protivzdušný prostředek Chaparral, velitelské stanoviště.
AMPV jako náhrada M113 v mnoha variantách
AMPV bylo jako náhrada M113 vybráno v roce 2014 od firmy BAE Systems. Zatím je plánováno pět variant v celkovém součtu 2 907 kusů. Mají nahradit 2 800 M113. Zajímavé je, že nejvíce objednaných AMPV je ve verzi zdravotnické evakuační vozidlo (790 kusů), následované obrněnci pro všeobecné použití v počtu 522 vozidel. Za nimi jsou stroje pro lékařské ošetření, velitelská vozidla a nosič minometů. M113 byl nahrazen v předních liniích M2 Bradley. V Iráku se ukázalo, že ve městě je vozidlo již příliš slabé a přišly MRAP. Američané chtějí univerzální obrněnec, který by se vyrovnal mobilitou M2 Bradley a M1 Abrams.
Kromě výše uvedených verzí BAE podle anglické Wikipedie navrhuje ještě varianty jako s dálkově ovládanou stanicí Kongsberg a 30mm kanonem, ženijní vozidlo a také jako systém protivzdušné obrany velmi krátkého dosahu Leonardo M-SHORAD, který asi bude instalován na Strykerech. Američané představili AMPV na veletrhu AUSA 2024. Jednalo se o minometné a univerzální vozidlo. Jestli je něco pro AMPV charakteristické, pak je to balíček ExMEP. Podle WPtech se jedná o vyměnitelnou stropní část trupu, která je schopná velmi zpevnit konstrukci obrněnce a umožňuje rychlou instalaci jiného vybavení.
Takže zjednodušeně řečeno, chcete tank, můžete ho mít. Vozidlo palebné podpory, což je jen jiný výraz pro lehký tank, zatím není u AMPV v plánu, ale je nepochybné, že je jen otázkou času, než to přijde. BAE Systems tvrdí, že může instalovat až třicet různých věžových systémů. Takže modulárnost AMPV je neuvěřitelná a hlavně rychlost opravy nebo výměny komponentů bude velmi rychlá. Nemluvě o ekonomických dopadech údržby, která bude mnohem snazší. váha systému je 36 tun. Vrátíme-li se ke klasifikaci lehký tank, pak přímo vyráběný americký M10 Booker váží 38 tun. Takže AMPV jako lehký tank by asi svého bratra výrazně dorovnával.

Široká paleta stanic pro AMPV
Trup AMPV poskytuje americké armádě celé spektrum potenciálních možností modernizace a řadu misí, které současné rodiny vozidel nemohou uspokojit. A ve velkém množství variant. Již teď je paleta možností široká. Bezosádková věž Kongsberg má automatický kanón M813 ráže 30 mm se zásobou 150 střel. Navíc disponuje kulometem ráže 7,62 mm se 400 střelami. Samohybný minomet AMPV MTMS (Modular Turreted Mortar System) nese napodvozku dálkově ovládaný věžový minometný systém Kongsberg/Patria NEMO ráže 120 mm. Společnost BAE Systems dodala tento prototyp americké armádě v lednu 2024 k celé sérii hodnocení v terénu.
Další možností je izraelská stanice UT30 s opět 30mm kanonem nebo věž Oshkosh Medium Caliber Weapon System se stejnou ráží. Oba systémy jsou určené na boj s UAV. A všechny nástavby jsou na stejné desce trupu. A také budou všechny propojeny se systémy přehledu na bojišti. Nemají radary, ale budou schopné přijímat příkazy z řídících systémů, které si věže budou ovládat samy. Takže zvenčí přijdou jen souřadnice a elektronický povel, osádka se nemusí starat. Maximálně o vizuálně spatřitelné nebezpečí. BAE Systems by mělo vyrábět dvě stě AMPV ročně. Otázka zní, zda taková rychlost produkce bude stačit. Válka na Ukrajině vše mění.