AMX 30 AuF1 – francouzská samohybná 155mm houfnice (1977-2019)

AMX 30 AuF1 – francouzská samohybná 155mm houfnice (1977-2019)
10 / 09 / 2019, 10:00

Ministerstvo obrany a Armáda České republiky připravují akviziční proces, v jehož rámci pořídí nový dělostřelecký systém. Jedním z hlavních požadavků je, aby nová zbraň disponovala ráží NATO 155 mm, a nahradí tak dosavadní samohybné kanónové houfnice vz. 77 DANA s ráží 152 mm poplatnou systému Varšavské smlouvy. AČR dává přednost kolovému podvozku. Dnes se ovšem podíváme na samohybnou houfnici na pásovém podvozku: francouzský systém AMX 30 AuF1 (Automoteur modèle F1) je 155mm houfnice na podvozku hlavního bojového tanku (MBT) 2. generace AMX 30, který sloužil ve francouzské armádě v letech 1966-2011. I ta je postupně nahrazována zbraní na kolovém podvozku.

Ráži 155 mm zavádělo NATO v reakci na posílení mechanizovaných jednotek armád států Varšavské smlouvy v polovině 60. let. První zavedenou samohybnou houfnicí této ráže byl ve francouzské armádě typ AMX 13-155 AmF3 vyvíjený od poloviny 50. let. Jde o nejlehčí a nejmenší vozidlo s takto těžkou výzbrojí, přičemž hlavní zbraň přesto neumožňuje zasahovat cíle ve vzdálenosti přes 20 km. Spolu s nepraktickým bezvěžovým uspořádáním tím armáda platila za nízkou pořizovací cenu a dostupnost vozidla na podvozku velmi rozšířeného a úspěšného lehkého tanku AMX 13.

Podle zadání, jehož hlavními požadavky byly pohyblivost srovnatelná s hlavním bitevním tankem a schopnost s velkou rychlostí působit proti různým cílům v okruhu 360°, byl vyvinut počátkem 70. let systém AMX 30 AuF1 na podvozku tanku AMX 30 B, který byl opatřen věží s kanónem GCT ráže 155 mm v délce 39 ráží, a zásobou munice 42 projektilů, se základním dostřelem 23,5 km, a 28 km se speciální municí RTC, náměrem 5°-66° a úsťovou rychlostí 810 m/s. Motor Hispano-Suiza HS-110 o 680 k dává houfnici rychlost na silnici 60 km/h, nepatrně nižší než byla rychlost tanku AMX 30 B (65 km/h), a to při bojové hmotnosti dosahující 43,5 tuny (o 4-6 tun více než hlavní bojový tank). Asi 70 ze 400 vyrobených houfnic bylo modernizováno na verzi F2 instalací účinnějšího kanónu s délkou 52 ráží.

Vozidlo bylo úspěšně vyvezeno do Saúdské Arábie (51 kusů), Iráku (85 kusů) a Kuvajtu (18 kusů). Z 253 kusů nasazených v dělostřeleckých jednotkách tankových divizí a brigád francouzské armády jich zůstávalo ve službě v roce 2016 32, a vyřazeny budou v roce 2019, přičemž v záloze se s nimi počítá až do roku 2030. Nahrazují je kolová vozidla Caesar (CAmion Equipé d’un Système d’Artillerie – kamion vystrojený dělostřeleckým systémem) od firmy Nexter, vyzbrojená poloautomaticky nabíjeným kanónem ráže 155 mm dlouhým 52 ráží s dostřelem 4,5-42 km běžným granátem a až 50 km granátem raketovým. Kromě třicítky houfnic AuF1 a osmdesátky Caesarů disponuje francouzské dělostřelectvo také americkými raketomety M270 (ve francouzské službě LRU, Lance Roquettes Unitaire), taženými kanóny TRF1 ráže 155 mm a taženými 120 mm minomety MO-120-RT.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace