Autor fotografie: foto: BAE Systems|Popisek: BVP CV90
Ministerstvo obrany zahájilo jednání s vládou Švédského království o nákupu 210 pásových BVP CV90 Mk.IV od společnosti BAE Systems, a to poté, kdy na základě doporučení externí právní kanceláře a pro nesouhlas ostatních dvou uchazečů (GDELS a Rheinmetall) s novými podmínkami výběrového řízení zrušilo tendr vyhlášený v březnu 2019. Nedlouho předtím stejný typ bojového vozidla vybrala také Slovenská republika, s níž chce ČR v akvizici spolupracovat. Armáda nová BVP netrpělivě vyhlíží, potřebu modernizovat výzbroj zdůrazňuje zejména probíhající konflikt na Ukrajině. Zvolený způsob akvizice BVP za 52 miliard korun má nicméně dvě problematická místa, která v kombinaci vytvářejí potenciálně třaskavou směs: BAE Systems má za sebou velké korupční skandály. A současně právě tato společnost klade od začátku projektu velký důraz na spolupráci se ztrátovým a netransparentním státním podnikem VOP CZ.
Britsko-švédská společnost BAE Systems se do historie velkých českých armádních akvizic zapsala již před dvěma desítkami let, a byl z toho roky trvající skandál se zásadními souvislostmi a mezinárodními přesahy. Řeč je o podezřeních z korupce, která provázela projekt nákupu 24 nadzvukových stíhaček Gripen, který byl po povodních v roce 2002 redukován do podoby desetiletého pronájmu 14 letounů, a posléze prodloužen do roku 2027 s opcí do roku 2029. S ohledem na podmínky tendru stanovené vládou Miloše Zemana v květnu 2001 ze soutěže odstoupili všichni potenciální dodavatelé, ale společnost BAE Systems velmi loajálně potvrdila, že se tendru hodlá účastnit i nadále.
Kromě evropských společností EADS a Dassault Aviation (výrobci typů Eurofighter Typhoon a Rafale) šlo především o americké společnosti McDonell-Douglas/Boeing (letouny F-18) a Lockheed Martin (letouny F-16), kterým další účast podle Finantial Times přímo s odkazem na nedostatečnou transparentnost tendru zakázala vláda Spojených států. Spor mezi BAE Systems a americkou vládou vyvrcholil podáním žaloby, která obsahovala sdělení, že koncern platil prostředníkům přesto, že bylo vysoce pravděpodobné, že platby budou použity k tomu, aby při výběrových řízeních tuto společnost zvýhodnily. Věc byla vyřízena mimosoudně v květnu 2011, kdy BAE Systems zaplatila americkým úřadům 79 milionů dolarů (tedy 1,4 miliardy Kč) za "porušování pravidel exportu."
Korupčních kauz v řadě zemí v souvislosti s BAE Systems proběhlo mnoho a týkaly se mj. Slovenska (mobilní komunikační systém MOKYS), Tanzanie (nákup radarového systému), Jihoafrické republiky (Gripeny). Prakticky souběžně s českým tendrem na stíhačky musela BAE Systems čelit skandálu obvinění ze špionáže ve prospěch Ruska. Její zaměstnanec Ian Parr měl od začátku roku 2002 poskytovat Rusku tajné informace, které mohly ohrozit bezpečnost nebo zájmy Velké Británie. V dubnu 2003 dostal desetiletí trest. O rok později se další zaměstnanec BAE Systems, konzultant Joseph T. Colon, naboural dokonce do serveru americké FBI a získal 38 tisíc hesel, včetně samotného ředitele FBI. Údajně pro snazší instalaci nových počítačových systémů.
Nelze si také nepovšimnout podobnosti mezi průběhem tendru na nadzvukové letouny z přelomu století, a tendru na pásová bojová vozidla pěchoty z let 2019-2022. I nyní byl tendr vystaven dlouhodobě kritice, a to především jeho velmi složitá struktura postavená na roli státního podniku VOP CZ, i množství požadavků (9000 ukazatelů), a i nyní z tendru de facto odstoupili ostatní uchazeči, zatímco spol. BAE Systems se k novým, mimořádně přísným podmínkám přihlásila a byla ochotná se jimi řídit. Naopak za konkurenční společnost GDELS vyjádřil opačný přístup Thomas Kauffmann ve věci spolupráce s VOP CZ v dopise poslancům Výboru pro obranu: "Industrializační model současného výběrového řízení vyžaduje licenci pro ministerstvo obrany a státní podnik VOP jako hlavního partnera. Současný průmyslový model je založen na specifické metodice hodnocení, která upřednostňuje státní podniky před soukromými a definuje 40% práh pro národní industrializaci. V současné post-pandemické situaci GDELS a ELBIT věří, že takový přístup zaměřený na jednotlivé státní podniky není dostatečným ekonomickým stimulem."
Ztrátový státní podnik VOP CZ je zřizovaný Ministerstvem obrany. Od roku 2014 zaznamenal celkovou ztrátu 527 milionů korun a dlouhodobě se mu nedaří získávat v oblasti vojenské techniky významné zakázky, díky nimž by byl schopen udržet a rozvíjet kapacitu a disponovat kvalifikovanými zaměstnanci. Současně s tím má mezi ostatními státními institucemi výhodu, pokud jde o vypisování veřejných zakázek. Zatímco státní instituce nebo příspěvkové organizace státu vypisují nadlimitní zakázky na dodávky a služby při hodnotě nad 3.563.000 Kč, státní podniky mají tento limit stanoven na 5.610.000 Kč. Nadto pro něj může MO využít výjimky v případech, kdy se jedná o zajištění obranyschopnosti republiky. Kombinace těchto faktorů znamená jediné: takto nastavený systém zvyšuje korupční potenciál.
Nelze zpochybnit, že nabídka vozidel CV90 vyšla na Slovensku jako vítězná a cenově nejvýhodnější, a to podle očekávání. I v českém prostředí se dlouhodobě hovořilo o tom, že právě švédská nabídka bude cenově nejpřijatelnější. Nelze ani zpochybnit, že vozidlo CV90 vyhovuje požadavkům Armády České republiky. Ale pokud se podíváme na akcentovanou symbiózu VOP CZ, kterému Transparency International udělila v roce 2020 nejhorší možné hodnocení z hlediska protikorupční odolnosti, a společnosti BAE Systems, která má za sebou dlouhou historii korupčních skandálů po celém světě, a jeden z nejvýraznějších přímo v České republice (aniž by padl pravomocný soudní rozsudek, nicméně částečné přiznání viny ve vztahu k USA a zaplacení vysoké pokuty je vypovídající), vidíme potenciálně velmi rizikový až třaskavý koktejl.
Zdroj: denik.cz; idnes.cz; ihned; computerworld.cz