Andrej Babiš: Kdy budou F-35 v operační pohotovosti? Doufám, že nikdy

Andrej Babiš: Kdy budou F-35 v operační pohotovosti? Doufám, že nikdy
foto: Airman 1st Class Christopher Callaway / Public domain/F-35 USAF

Mezi body, kterým se věnoval expremiér Andrej Babiš ve svém úterním projevu na úvod 136. schůze PSP, byla celá řada věnována akvizicím pro Vzdušné síly AČR.

Předseda hnutí ANO shrnul své opakovaně sdělované výhrady k nákupu letounů 5. generace Lockheed Martin F-35A Lightning II a s ní související modernizaci a prodloužení pronájmu stávajících švédských letounů Saab JAS-39 Gripen C/D a opřel se i do nákupu dvou středních transportních letounů Embraer C-390 Millennium.

Modernizace letounu JAS-39 Gripen dražší o 1,1 miliardy korun

 

„Ve schváleném rozpočtu byla na rok 2024 částka nula, přičemž u akce bylo uvedeno, že modernizace bude hrazena v roce 2025 ve výši 266 milionů a v roce 2027 ve výši 106 milionů, tedy celkem 372 milionů. Vyčerpáno v roce 2024 bylo 844,3 milionu korun, přičemž rozpočet na rok 2025 uvádí, že bude čerpáno v letech 2025 až 2027 dalších 606 milionů, tedy celkem 1 450 milionů,“ řekl Andrej Babiš se položil dotaz, proč došlo k nárůstu o 1,1 miliardy korun, jestliže rozsah modernizace zůstává stejný: „Jediným vysvětlením je nešikovnost vyjednávacího týmu – a to jsme tady už kritizovali opakovaně. Švédská strana si je vědoma, že Ministerstvo obrany nemá jinou volbu po oznámení, že F-35 budou až do roku 2031, a toho samozřejmě náležitě využívá.“

Gripen C a L-159 v Čáslavi

Pronájem dvojnásobně dražší oproti dřívějším podmínkám

 

Pozastavil se také nad aktuální švédskou nabídkou pronájmu 12 stávajících letounů pro roky 2027-2035. O té Ministerstvo obrany uvádí: „Podle švédské nabídky zaplatí Česká republika v letech 2027 až 2035 za pronájem letounů, servis a výcvik podle současného kurzu švédské koruny přibližně 16,65 miliardy korun včetně DPH (...) Vzhledem k vývoji v oblasti potřeb operačních schopností letounů v reakci na situaci panující na současném bojišti bude potřeba nyní používané letouny modernizovat. Česká armáda by za modernizace podle švédského návrhu zaplatila 3,9 miliardy korun včetně DPH. Modernizovat letouny bylo či bude potřeba již v současné periodě pronájmu (v letech 2015 až 2027), a to za téměř 2 miliardy korun včetně DPH.“

„Česká republika platila za pronájem cirka 100 milionů korun/letoun a rok (...) 8. 4. se Ministerstvo obrany na svých stránkách chlubilo, jak vyjednali slevu. Vyjednali pronájem na osm let 2027 až 2035 - za 12 Gripenů zaplatí údajně 16,65 miliardy, to znamená 208 milionů korun/ letoun/rok, a ještě zaplatí modernizaci 3,9 miliardy. Takže reálně budeme za dvakrát zaplacená letadla, která navíc nákladně zmodernizujeme, platit dvakrát tolik, a to jen proto, že Ministerstvo obrany neumí vyjednávat, nejenom vyjednávat, ale ani nakupovat,“ řekl ve Sněmovně Andrej Babiš.

Gripen C

Sleva, o které Ministerstvo obrany hovoří, se vztahuje k původní loňské nabídce na prodloužení pronájmu, která představovala navýšení o 30–40 % oproti původní částce, jež vycházela v posledním roce přibližně na 121 milionů korun na letoun. Ministerstvo obrany ve své tiskové zprávě uvádí úsporu 25 % („Oproti původní nabídce jsme vyjednali slevu přibližně 25 procent“), ale jednotková cena tomu skutečně neodpovídá. Andrej Babiš navýšení ceny přisuzuje tomu, že vláda napřed podepsala nákup amerických letounů F-35, a teprve poté začala jednat se Švédy o prodloužení pronájmu Gripenů na překlenovací dobu, než budou F-35 plně nasaditelné.

Babiš: F-35 nahraďme letounem evropské výroby

 

K letounům F-35 žádal Andrej Babiš doložení harmonogramu dodávek a zeptal se, kdy budou v operační pohotovosti: „No, já doufám, že nikdy a že se to podaří té příští vládě nahradit jiným, levnějším letounem, nejlépe evropské výroby.“ Řekl také, že státní závěrečný účet uvádí v případě akvizice F-35 částku 142 miliard korun za 24 kusů. Tato částka zahrnuje přibližně 40 miliardy na rekonstrukci infrastruktury základny Čáslav, a naopak nezahrnuje úhrnem přibližně 10 miliard korun na munici (střely AMRAAM, SIDEWINDER a pumy GBU) a výcvik.

F-35

Pozastavil se znovu nad vyplacenými zálohami: „Ministerstvo obrany poslalo do listopadu 2024 zálohu 10,6, miliardy korun a pak v prosinci ještě dalších 15,5 miliardy korun, údajně. Tedy celkem 26,2 miliardy, což neodpovídá avízovanému tempu financování. Je evidentní, že šlo pouze o to, co nejvíce utratit ještě v roce 2024. Zdůvodnění, že první dvě letadla dostaneme v roce 2030 místo 2031 je směšné, zvlášť když vedle toho se říká, že si pronajmeme Gripeny až do roku 2035.“

Kromě pořizovacích nákladů přitom nepřišla vůbec řeč na náklady provozní a náklady údržby letounů, které se dlouhodobě potýkají s nízkým stupněm provozuschopnosti. Snahy výrobce pod tlakem US Air Force snížit cenu letové hodiny (CPFH) v roce 2025 na 25 tisíc dolarů (570 tisíc korun) nemají efekt. V roce 2021 byla podle GAO (americký úřad pro odpovědnost vlády) 38 tisíc dolarů s klesajícím trendem, dnes ji lze odhadovat mezi 30 a 33 tisíci dolary. Oproti tomu CPFH letounů Gripen E je odhadována (podle Avacionline, 2024) na cca 8000 dolarů (183 tisíc korun). Aktuální cena letové hodiny dvoumotorových francouzských letounů Rafale je uváděna okolo 21,5 tisíc dolarů (492 tisíc korun). Vzlet F-35 například při řešení standardního problému u nekomunikujícího civilního dopravního letounu bude pro daňové poplatníky obrovský výdaj – pokročilé schopnosti letadlo při takovém zásahu nijak nevyužije.

Již dříve Andrej Babiš zmínil možnost, že by pro ČR určené letouny F-35 mohla převzít některá ze spojeneckých zemí, případně Izrael. Ačkoli některé státy od pořízení letounů ustupují (Portugalsko, Kanada), jiné naopak počítají s navýšením objednávek (v tomto ohledu vzhledem k chladným vztahům se současnou americkou administrativou překvapivě Dánsko), a uvolnění kapacit převzetím české objednávky teoreticky do úvahy připadat může. Otázka Izraele je komplikovanější, protože jeho stroje F-35i obsahují mnohem větší podíl domácí izraelské výroby a jsou pořizovány za odlišných podmínek. Faktem zůstává, že mezi státy NATO, které disponují nadzvukovým letectvem, Francie, Švédsko, Maďarsko, Španělsko, Bulharsko, Slovensko ani Chorvatsko F-35 nepořizují a neplánují to.

C-390 armáda nepovažovala za prioritu

 

Dalším bodem, který se dotýkal akvizic v oblasti letectva, zmínil Andrej Babiš nákup dvou středních transportních letounů C-390 Millennium od brazilské společnosti Embraer podle smlouvy z října 2024, v hodnotě 11,3 miliardy korun bez DPH a dodáním v letech 2025 a 2027/2028. „Vojáci údajně letoun nechtěli, mají jiné priority. Dokonce prý NGŠ (náčelník generálního štábu, pozn. red.) na kolegiu ministryně pro tuto zakázku nehlasoval, podle našich informací,“ řekl Babiš, a potvrdil tím informace Security Magazínu, který se na toto Generálního štábu loni v létě, jen několik měsíců před podpisem smlouvy, zeptal: „V tuto chvíli probíhá příprava zpracování rozpočtu, kde se bude posuzovat předpokládaná výše finančních prostředků. Na základě této výše budou stanoveny priority vyzbrojování a vyzbrojování AČR,“ zněla odpověď, namísto očekávatelné: "Ano, jistě, jde o strategickou zakázku podle schválené KVAČR 2035.“

C-390

Babiš rovněž připomněl rozdílnou cenu letounů pro ČR a jiné uživatele: „Vlastně jsme koupili všechno možné vybavení, ale asi nikdo tam o tom nepřemýšlel. Cena za kus tak vychází na 225 milionů euro. A teďka dobře poslouchejte, vážení spoluobčané. Rakousko uvedlo, že kupuje čtyři kusy v ceně 130 až 150 milionů euro, takže Ministerstvo obrany 225 milionů euro, Rakousko 130 až 150 mil euro, no tak to je několik miliard rozdíl. Nabídka pro Indii tohoto letadla byla v rozmezí 140 až 160 milionů dolarů, Maroko dokonce uvádí částku 50 milionů dolarů v říjnu 24.“ Oním vybavením je schopnost tankování za letu – ovšem netýká se letounů F-35, pro něž je tento modul pro C-390 teprve vyvíjen – nebo hašení ze vzduchu, což má být vysvětlením pro vyšší českou cenu.

Otázka přehodnocení akvizice letounů F-35 bude v následujícím volebním období klíčovou. Kromě zmíněných pořizovacích nákladů na letouny F-35 (které jsou řádově srovnatelné s jinými letouny na trhu, jež ale nejsou tolik náročné na přestavbu čáslavské základny) budou obrovským problémem především provozní náklady a náklady údržby. Podle prvotního odhadu vlády jde o 322 miliard do roku 2069, ale tyto náklady budou nepochybně narůstat. Při současném tempu vývoje nových technologií, umělé inteligence a bezpilotních prostředků, není zcela snadné věřit, že letoun F-35 po dlouhá desetiletí relevantním, natož nepostradatelným prvkem výzbroje západních armád, skutečně zůstane. Náklady ovšem bude znamenat nepochybně enormní.

Tagy