Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Altaj
Turecký prezident Erdogan by se moc rád postavil do role vůdce muslimského světa a dělá pro to mnoho. Aktuálně odstartoval výstavbu letadlové lodi MUGEM, torpédoborce TF-2000 a ponorky MILDEN.
Erdoganova snaha zasahovat do konfliktu v Gaze je poměrně známá. Nic to ovšem není proti tomu, co se děje aktuálně v Sýrii a je víceméně jasné, že za tím stojí Ankara. Erdogan si ušlapává cestičku k tomu, aby mu zůstali pohraniční syrská území a měl dominantní vliv v Damašku. Odtamtud prakticky vytlačil Rusy a západ splakal nad výdělkem. A nejde v žádném případě jen o soft power Turecka, ale velmi zásadně o Erdoganovu hard power. Ta neustále roste. Ať jde o stíhací letouny údajně páté generace KAAN, po kterých podle The Aviationist pokukuje Saúdská Arábie, nebo tanky Altaj údajně čtvrté generace.
Erdogan a Altay, MILDEN a KAAN
Z jedné strany lze říci, že vývoj MBT Altay trval šestnáct let a rozhodla až spolupráce s Hyundai Rotem, kteří produkují K2 Black Panther. Jenže tank je nakonec na světě a je o něj zájem. O koupi uvažuje opět Saúdská Arábie, Azerbajdžán, Pákistán a Katar už přímo objednal prvních sto kusů. Podle Army Technology dokonce 400 kusů Altay. Je to celkem jednoduché, západ se zdráhá prodávat do některých zemí, Čína zase nechce poskytovat své nejlepší technologie a Erdogan prodá komukoliv. A hlavně se o Altay mluví pozitivně. Proč ne, když má prvky K2 Black Panther. Sama turecká armáda objednala sérii 250 tanků.
V loňském roce se uskutečnil první let neviditelného dvoumotorového stíhacího letounu KAAN. Ten by měl vstoupit do služby kolem roku 2030. A Rijád uvažuje o nákupu stovky letadel. Takže buď blafuje kvůli F-35 nebo Ankaře opravdu věří. I přes řadu koketování je vývoj zatím čistě domácí provenience, alespoň oficiálně. Je třeba si uvědomit, že letadlo páté generace má Čína, Rusko, pokud se tak dá hovořit o Su-57, USA a nikdo další. A je také si třeba uvědomit, že Turecko má v rámci hard power druhou největší armádu v NATO. To už je docela slušné.
V návaznosti na to uvedl polský WPtech, že Ankara 2. ledna 2025 zahájila stavbu dvou velkých hladinových lodí a jedné ponorky. Ponorka se jmenuje MILDEN a podle Naval News je součástí národního ponorkového programu, který probíhá od roku 2012. Nutno podotknout, že turecký rozpočet na obranu vzrostl z 13,4 miliardy USD v roce 2020 na 44,5 miliardy USD v roce 2024. Trump má jistě radost. MILDEN by měla mít výtlak 2 700 tun a délku před osmdesát metrů. Primární je kategorie útočné ponorky nezávislé na vzduchu.
TF-2000 a MUGEM stavěné Ankarou
TF-2000 by měl být raketový torpédoborec zaměřený na protivzdušnou obranu. Je celkem jasné, že je již počítán jako doprovod pro letadlovou loď. Výtlak by měl činit 8 300 tun. To z něj udělá jednu z největších lodí tureckého námořnictva. Rychlost by ale měla činit jen 26 uzlů, což je vzhledem k západním torpédoborcům málo. Ty mají jako doprovod rychlých letadlových lodí ve většině případů rychlost třicet uzlů. Čím se ovšem vyrovná západní konkurenci je počet raketových tubusů. V rámci PVO jich bude 96, tedy stejně jako třeba budoucí páteř amerického námořnictva DDG(X) a Arleigh Burke. TF-2000 ale bude disponovat i střelami země-země.
Vrcholovou záležitostí by ovšem měla být letadlová loď MUGEM o výtlaku 60 000 tun. Má mít dvě vzletové dráhy a jednu přistávací. Turci dokonce pracují na vlastním katapultu. MUGEM by měl nést třicet letadel v hangárech a dvacet na palubě. Slušný počet, který se rovná čínským letadlovým lodím. Liaoning unese 40 letadel a Shandong dokonce jen třicet. MUGEM již počítá i s UAV ANKA-III a Bayraktar TB-3. Maximální rychlost by měla činit více jak 25 uzlů. Pochopitelně stavba takovéto lodi budí velké pochybnosti. Ankara s tím nemá zkušenosti a nemá na to ani projektově, ani technologicky. Pokud stavbu MUGEMu bude chtít opravdu realizovat, nezvládne to sama.