Plánuje Argentina nakoupit letouny JF-17 Block III od Pákistánu?

Plánuje Argentina nakoupit letouny JF-17 Block III od Pákistánu?
Autor: Shimin Gu, CC BY-SA 4.0|Popisek: Letoun JF-17
24 / 09 / 2021, 13:00

Argentina plánuje pořídit 12 stíhačů JF-17 Block III od Pákistánu. Tak zněly před několika dny titulky odborných médií. Nyní Argentina popírá, že by si vybrala čínsko-pákistánskou variantu a údajně dále vybírá až z 5 uchazečů.

12 nadzvukových lehkých strojů JF-17 Block III od Pákistánu má posílit argentinské letectvo. Argentina již alokovala pro tento nákup 664 milionů dolarů v rámci rozpočtu na příští rok. Ve zmíněné částce 664 milionů je 20 milionů určeno pro opravu a modernizace ranvejí a potřebné infrastruktury. Tímto způsobem psala řada odborných médií o již ,,zaručeném" nákupu strojů JF-17 Block III, které měly posílit argentinské letectvo.

Jenže Argentina krátce nato dementovala, že by letoun kupovala. Argentinské ministerstvo obrany vydalo prohlášení, v němž uvedlo, že si země nezvolila čínsko-pákistánský stíhač a stále vybírá z až 5 potenciálních uchazečů. Otázkou tedy má správně znít, jaký víceúčelový bojový letoun si nakonec Argentina vybere.

Údajným nákupem letounů JF-17 měla být otázka nového nadzvukového stíhače pro Argentinu vyřešena a zároveň odmítnuty nabídky, které měla od Ruska, USA či Indie. Před několika lety zkusila promluvit do volby nového argentinského bojového letounu také Čína, když Argentině nabízela svůj stroj J-10 a odborná média tehdy informovala, že kontrakt na pořízení letounů je v podstatě na spadnutí. ,,Námluvy" Argentiny s čínským výrobcem probíhaly již od roku 2013, ale z finalizace kontraktu nakonec sešlo z důvodu změny argentinské vlády. 

Argentina se každopádně dlouhodobě potýká s absencí moderního víceúčelového bojového letounu, a i když si nakonec JF-17 nevybere, musí se v blízké budoucnosti přiklonit k určité variantě. V roce 2015 byly vyřazeny z letectva zbývající bojové letouny francouzské výroby typové řady Dassault Mirage. Důvodem byly ekonomické faktory a zhoršená schopnost nadále tyto stroje udržovat. Argentina má ve své výzbroji notně zastaralý lehký bitevní letoun FMA IA 58 Pucará, jehož první let se uskutečnil již v roce 1969, a cvičný a lehký bojový letoun FMA IA-63 Pampa. Pořízení nové moderní bojové platformy je tak nutností. Argentina na druhé straně preferovala vzhledem k finanční stránce celé věci i nákup lehkých bojových platforem.

Argentina měla před časem zájem i o pořízení lehkých bojových letounů FA-50 z Jižní Koreje, ale Velká Británie, která vyrábí některé komponenty k tomu stroji, jeho prodej Argentině zablokovala. Ta potom označila britský krok jako projev ,,imperiální pýchy". Stejně tak pod britským tlakem nevyšel ani zvažovaný nákup švédských letounů JAS-39 Gripen.

Potenciální pořízení pákistánsko-čínského JF-17 by se však jevilo jako zajímavé technické i politické řešení. Letouny jsou kompletovány v Pákistánu, kde je též alokováno 52 % výroby a zbylých 42 % je v Číně. Avšak i Rusko má ve výrobě své ,,želízko v ohni", kdy dodává např palubní kanóny GShK-23-2 nebo motory Klimov RD-93, jež jsou kvalitnější alternativou k čínským Guizhou WS-13. Dá se říci, že tím je eliminována plná závislost na jednom státu, respektive dodavateli. Pro Pákistán by to byl i lukrativní ekonomický počin. Tyto letouny byly zatím exportovány pouze Myanmaru a Nigérii, obchod s Argentinou by mohl otevřít dveře na jihoamerický trh i do dalších zemí, jako jsou Malajsie, Katar, Sudán, Maroko atd.

JF-17 Block III je víceúčelový stíhač, na němž se podílejí Čína a Pákistán. Mezi hlavní vylepšení patří využití většíhio podílu kompozitů, pilotní helmy HMDS s průhledovým displejem, instalace jediného velkého multifunkčního displeje do kokpitu, nového radaru kategorie AESA, či infračervených senzorů IRST Pákistánské letectvo počítá s tím, že si pořídí nejméně 50 těchto stíhačů do roku 2024. Pákistán letouny nahradil především stárnoucí flotilu strojů Chengdu F-7 a Dassault Mirage III.

Uvidíme, jaké řešení Argentina nakonec zvolí, výběr je otevřený. Na každý pád se bude muset popasovat s financováním letounu v delším časovém rámci. Argentinské hospodářství však i kvůli pandemii Covidu-19 zažívá strmý propad a zatím to nevypadá, že by se blýskalo na lepší časy.

Zdroj: aerotime.aero, Janes, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace