Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-35
KOMENTÁŘ: Svoboda je drahá, proto si musíme pořídit letouny F-35. Stojí implicitně v titulku posledního rozhovoru velitele vzdušných sil generála Čepelky pro Seznam Zprávy. Jde o jedno ze základních sdělení, které AČR a MO používají, aby veřejnost přesvědčily, že zvolily správnou cestu: F-35 zajistí bezpečnost České republiky na 50 let. Uviděly ve své křišťálové kouli. Aby svá hesla podpořily argumenty, zmiňují zodpovědné posouzení parametrů nabídek sedmi typů letounů. Velitel letectva ve zmíněném rozhovoru ale říká: "Když se tvořilo vojenské doporučení, velmi detailně hodnotilo nabídky čtyř potenciálních dodavatelů."
"Vojenské doporučení srovnávalo náklady i na další platformy, konkrétně šlo o sedm typů. Ke všem letounům si AČR vyžádala oficiálně údaje od vlád zemí, v nichž se letouny vyrábějí," vysvětluje Ministerstvo obrany ve svém článku z 11. září. Jak jde dohromady výrok o sedmi typech letounů a čtyřech dodavatelích? Z neznámého důvodu nám MO/AČR nechtějí říci, které typy od kterých dodavatelů/vlád spojeneckých zemí porovnávaly. Šlo zřejmě o tyto možnosti:
1) pokračování Gripenů C/D, s jejich modernizací (Saab, Švédsko),
2) pořízení Gripenů E/F, včetně zřejmě dočasné kombinace C/D a E/F (Saab, Švédsko),
3) pořízení letounů F-35 (Lockheed Martin, USA),
4) pořízení letounů F-16 Block 70/72 (Lockheed Martin, USA),
5) pořízení letounů Rafale (Dassault Aviation, Francie),
6) pořízení letounů Typhoon (Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, mezinárodní)
7) ...
Jestliže generál Čepelka nyní hovoří o čtyřech dodavatelích, lze spekulovat, že sedmým typem byl opět letoun F-16, a že tedy armáda posuzovala starší a novější variantu. To ovšem neodpovídá informacím o nabídkách společnosti Lockheed Martin. Bill Thomas, který v Lockheedu odpovídá za strategii a business development, řekl Security Magazínu v září 2021: "americká vláda České republice odpověděla, že jí může nabídnout jak stíhačky F-16 Block 70/72, tak další produkt společnosti Lockheed Martin, letouny F-35 Lightning." Bylo to v době, kdy veřejné informace o tom, že F-35 vůbec přicházejí do úvahy, byly zcela čerstvé. Starší verze letounů F-16 zmíněny nebyly.
Alternativně tedy mohl sedmým posuzovaným typem být letoun McDonnell Douglas F-15 Eagle či F/A-18 Hornet, o kterých se spekulovalo okrajově také, F/A-18 byly i prezentovány mj. během Dnů NATO v Ostravě, ovšem v tom případě by neodpovídal počet dodavatelů, který uvádí generál Čepelka. Nebyli by čtyři, bylo by jich pět.
Kromě toho: jakou švédskou nabídku Sekce rozvoje sil, v jejímž čele generál Čepelka v době vzniku vojenského doporučení stál, detailně hodnotila, jestliže dnes Joakim Wallin, ředitel pro G2G švédské vyzbrojovací agentury FMV, říká: "Švédsku nebylo umožněno předložit komplexní a podrobnou oficiální nabídku. Předložili jsme pouze nevyžádanou orientační cenovou nabídku"? A nejen to. Před dvěma lety napsal magazín Key Aero, že na českou žádost o informace odpověděly jen Lockheed Martin a Saab (Request for Information není výzvou k podání komplexní nabídky). Naopak na ni nereagovali výrobci letounů Typhoon a Rafale.
Ministerstvo obrany a Armáda České republiky dnes tvrdí, že v detailním srovnání sedmi typů od čtyř výrobců vycházelo z oficiálních údajů, které jim poskytli ti, s nimiž o případném kontraktu bude vedeno jednání; tedy vlády zemí, v nichž se letouny vyrábějí, protože byla zvolena forma nákupu mezivládní dohodou. Nepochopitelné tajnosti kolem posuzovaných typů a dodavatelů, náznaky a vyjádření, která si vzájemně odporují, provázejí oficiální komunikaci o největší zbrojní zakázce spolu s banálními marketingovými hesly o tom, že jedině F-35 zajistí bezpečnost České republiky a že ji zajistí na 40 nebo na 50 let, a že bez nich nebudeme platnými členy Aliance. Zapochybovat o tom dnes v určitých kruzích automaticky znamená, že je člověk zařazen mezi proruské dezoláty.
Současně s tím je přitom vstup Švédska do NATO samozřejmě vnímám a vítán jako významné posílení Aliance. Velvyslankyně USA při NATO Julianne Smith přivítala zprávu o plánovaném růstu švédského obranného rozpočtu o 28 % slovy: "Švédsko je silný, schopný partner připravený vstoupit do NATO, a toto dále ukazuje, že budou ještě silnějším spojencem."
Podle kategorických zastánců nákupu F-35, pro které diskuse dávno skončila, tomu tak ale nemůže být, protože jedině F-35 zajistí odstrašení potenciálního agresora. Lépe řečeno 24 českých F-35, bez nichž tvrzených 500-600 Lightningů II v Evropě v roce 2030 nebude pro stejný účel stačit. Proč mohlo slovenské Ministerstvo obrany velmi podrobně referovat například o srovnání jednotlivých nabídek pásových BVP, včetně velmi detailních cenových parametrů, ale v České republice se máme spokojit s výzvou, abychom věřili armádě, že ví, co chce, a to jen chvíli poté, kdy zásadně přehodnotila svůj přístup k taktickým dronům nebo lehkým útočným vozidlům? Jakým koeficientem například přepočítávala armáda finanční hodnotu schopností, kterých dosahuje nebo bude dosahovat F-35, a nedosahují jich jiné stroje?