Armáda: víme, co chceme? Místo osobního terénního automobilu nákladní pickup

Armáda: víme, co chceme? Místo osobního terénního automobilu nákladní pickup
Autor: army.cz|Popisek: UAZ 469
05 / 06 / 2020, 13:00

Kromě další zastaralé a zastarávající techniky se útvary Armády České republiky dlouhodobě potýkají s problémem přesluhujících ex-sovětských terénních vozidel UAZ 469 a již nevyráběných Land Rover Defenderů. Tendr vypsaný na náhradu těchto automobilů byl před Vánocemi 2019 zrušen. Oficiálně proto, že "část zájemců si příliš striktně vykládala některé požadované parametry", ve skutečnosti spíše proto, že zadání nebylo zcela jednoznačné, a mj. nebylo zřejmé, zda kromě osobních automobilů akceptuje Ministerstvo obrany také nabídku pickupů, tedy nákladních vozidel. Nedávno zveřejněný záměr pak přímo pickupy požaduje: čtyřdveřové s krycí nástavbou nad nákladní korbou. Vozidla stejného konstrukce pořizuje také polská armáda. Přesto se vůbec nezdá, že jde o řešení ideální.

Původní požadavek na osobní terénní vozidlo v kategorii M1 nebo M1G, jichž chtěla armáda pořídit 600-1200 v hodnotě zakázky 1-2 miliardy korun, již tedy neplatí a armáda, která "ví, co chce", nyní ví, že chce v rámci zakázky "automobil osobní terénní" pickupy v kategorii N1G, nákladní automobily s hmotností do 3,5 tuny. Má jít o čtyřdveřovou variantu, protože klasičtější dvoumístná by v žádném případě UAZy ani Land Rover Defendery ve službě nahradit nemohla. Pětimístná má ovšem své nevýhody a je velmi diskutabilní, jde-li o vhodně zvolené řešení.

UAZ 469B je až sedmimístný terénní osobní automobil s pohotovostní hmotností 1590 kg využívaný k přepravě osob a lehkých nákladů a může být využito také jako vlečné (do hmotnosti vlečeného vozidla 800 kg). Modernější Land Rover Defender měl původně UAZy v české armádě nahradit, ale z různých důvodů je de facto doplnil. Jde o vozidlo stejného určení, jeho pohotovostní hmotnost dosahuje až 2020 kg, může táhnout nebrzděný přívěs do hmotnosti 750 kg, a armáda používá různé varianty, nikoli však typy LRD 130 CC (Crew Cab) s dvojmístnou kabinou a ložnou plochou, ani DC (Double Cab) s pětimístnou kabinou a ložnou plochou, který svým určením odpovídá dnes poptávaným pickupům.

Pickup se těžko může stát adekvátní náhradou za vozidla uvedených parametrů. Jeho pětimístná varianta je kompromisním řešením, jakýmsi přechodovým typem mezi lehkým nákladním vozidlem a osobním SUV. V zájmu zvětšení prostoru pro převážené osoby je zmenšen prostor pro převážený náklad, a jakkoli mezi armádní priority pohodlí zrovna nepatří, rozhodně mezi ně patří schopnost převážet plně vyzbrojené a vystrojené vojáky. Což ve stísněném prostoru na zadní trojsedačce takového pickupu půjde skutečně obtížně. A naopak: instalací větší kabiny pro pasažéry trpí nákladový prostor, který nadto nelze zvětšit způsobem, jaký známe z běžných osobních automobilů, totiž sklopením zadních sedaček.

Zároveň platí, že zatímco standardní terénní vůz s pevnou střechou může delší předměty převážet na střeše, střecha pickupu podobně rozměrný prostor nenabízí, a řešením může těžko být i kryt nákladového prostoru, protože ten spolu s kabinou netvoří jeden celek, a při pohybu vozidla v terénu může vzhledem ke konstrukci docházet k vzájemnému pohybu kabiny a krytu, který vylučuje instalaci zahrádky či podobného zařízení. Přístup k převáženému nákladu má osádka přitom jen zvnějšku, a v případě pevného krytu kabiny jen zezadu, což je pro většinu představitelných úkolů dosti nepraktické a zdržující. Protože nákladový prostor není součástí kabiny vozidla, neposkytuje takový komfort ani ochranu v případě, že by v něm byly převáženy osoby.

Je současně pravdou, že své Honkery nahrazuje právě moderními čtyřdveřovými pickupy polská armáda. Honker sám je přitom konstrukcí terénní pickup. Buď s pevným krytem nákladového prostoru a sedačkami pro až deset převážených osob, nebo klasický dvoudveřový nákladní pickup. Polská odnož české firmy Glomex má polské armádě dodat stovky vozidel Nissan Navara, který bude podle polských požadavků schopný přepravit pět osob a alespoň 250 kg nákladu.

Dosud se mělo za to, že AČR pořídí vozidlo jiné kategorie. Hovořilo se mj. a především o druhé generaci vozidel Defender nebo o Toyotě Land Cruiser, tedy o plnohodnotných osobních terénních automobilech, které lépe odpovídají dosavadnímu způsobu využití základních variant stávajících UAZů nebo Defenderů. Když MO zrušilo v prosinci 2019 tendr na osobní terénní automobil poprvé, chtělo upravit parametry tak, aby mohlo vybírat z maximálního množství nabídek. Zřejmě by dávalo smysl, kdyby do soutěže pustilo i moderní pickupy a porovnalo jejich možnosti a parametry se skutečnými osobními terénními vozidly. Namísto toho se zdá, že ty jsou ze soutěže venku, a vybírat se bude jen mezi nákladními pickupy. Těžko říci, budou-li uživatelé, tedy vojáci, nadšeni.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace