Armádní stroje v boji s koronavirem: Česko stojí na Tatře, Itálie nasadila vrtulníky AugustaWestland

Armádní stroje v boji s koronavirem: Česko stojí na Tatře, Itálie nasadila vrtulníky AugustaWestland
Autor: Łukasz Golowanow, Konflikty.pl (wiki)|Popisek: HH-101A Caesar italského letectva
09 / 04 / 2020, 09:15

Opatření proti šíření čínské chřipky COVID-19 způsobené koronavirem SARS-CoV-2 podporují v každé postižené zemi také ozbrojené složky se svou technikou. V České republice jsou výrazným symbolem při převozu zdravotnicého materiálu nepostradatelné tatrovky. V Itálii jsou to vrtulníky AugustaWestland typů AW101, AW139 a AW169 – užitečné především díky své prostorné kabině a modularitě umožňující rychlou úpravu pro plnění úkolů v nastalé nesnadné situaci.

Vrtulník Caesar italského letectva je povoláván k pomoci ve speciální pandemické operaci.  Italský ministr obrany Lorenzo Guerini během mimořádné situace zpřístupnil italským civilním orgánům vrtulníky HH-101A, tedy letectvem využívané verze středního AW-101. Tyto vrtulníky, které jsou ideální právě na použití v civilní obraně a během krizového řízení, mají společně se specializovaným lékařským týmem italského letectva za úkol přepravovat pacienty postižené nemocí COVID-19 do nemocnic nebo zdravotnických zařízeních.

AW-101 je větší třímotorovou sestrou helikoptéry AW-139, kterou italská společnost Leonardo nabízela ve vojenské verzi AW-139M také Armádě České republiky. U italského letectva létá HH-101A od roku 2014 bojové pátrací a záchrané mise. U italského námořnictva létají od konce roku 1999  pod označením EH-101 také v úpravě pro protilodní a protiponorkový boj, včasnou výstrahu, transport nákladu a podporu pro obojživelné operace, a nabízí ve své třídě podobně pestrou variabilitu jako AW139. Britové, Dánové a Portugalci svým EH-101 říkají „Merlin“.

Je to poprvé, kdy italské letectvo zapůjčilo na tento typ humanitárních operací své vrtulníky. V souladu se specifickými medicínskými postupy při provádění těchto transportních misí infikovaných pacientů je vrtulník AW-101 vybaven izolátorem Aircraft Transit Isolator a speciálním izolovaným nosítkem. 16tunový vrtulník Leonardo AW101 se vyrábí ve Vergiate v Itálii a právě v Yeovilu v Anglii, odkud byl nyní povolán „do služby“ právě vrtulník HH-101A Caesar. Vrtulníky AW-101 se vyznačují především největší kabinou ve své třídě, což v aktuální situaci dovoluje zdravotnickému personálu poskytovat převáženému pacientovi v rámci možností efektivní péči. Stroje disponují nejmodernějšími technologiemi, mj. unikátní technologií na snižování vibrací, což je další vlastnost neocenitelná opět při transportu pacientů.

V rámci opatření proti koronaviru jsou v Itálii používány i další modely od společnosti Leonardo – například už výše zmíněná AW-139 nebo AW-169 (v militarizované verzi AW-169M je používá finanční stráž) přičemž všechny jsou používány ve speciální konfiguraci pro biologickou ochranu. Ta mimo jiné umožňuje plnou izolaci pacienta a personálu na palubě tak, aby byla zajištěna maximální bezpečnost a zdravotníci i piloti nebyli vystaveni riziku nákazy. Nastaveny jsou samozřejmě i procesy následné desinfekce a sanace vrtulníku. Univerzální platforma vrtulníků těchto typů je umožňuje překonfigurovat tak, aby v případě potřeby mohly plnit úkoly civilní obrany, tedy například pomoc při živelních katastrofách, nebo právě k přepravě pacientů, lékařského vybavení nebo lékařských týmů.

Vrtulníky společnosti Leonardo tak v krizi výrazně pomáhají Itálii ve zvládání současné krize. Itálie je přitom prvním státem na světě, který má příslušným úřadem pro civilní letectví schválený postup pro vyhrazený transport infikovaného pacienta, který lze použít u multifunkčních vojenských vrtulníků AW139M a AW 169M. Helikoptéry hrají klíčovou roli při řešení pandemických mimořádných úkolů, reagují na potřeby a požadavky díky své všestrannosti a schopnosti zajistit rychlý a efektivní transport pacientů z jakéhokoli místa na jiné. Na celém světě je pro lékařské, zdravotnické a pomocné mise přitom k dispozici 650 různých typů či modelů helikoptér Leonardo, které lze použít k záchranným úkolům. Stačí jim pouze modulárně změnit jejich konfiguraci.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace