Autor fotografie: redakce|Popisek: LEV v expozici Arquus a VTÚ na Future Forces 2024
V průběhu výstavy Future Forces 2024 jsme měli možnost mluvit s generálním ředitelem společnosti V Solution Tomášem Vališem. V Solution je výhradním zástupcem společnosti Arquus v České republice a mluvili jsme především o lehkém útočném vozidle LEV, které Arquus vyvinul společně s VTÚ.
Vozidlo LEV vychází z francouzského typu Sabre, který je postaven na platformě Sherpa Light. Sabre byl vyvinut pro speciální síly a vyznačuje se mimořádnou nosností, autonomií a výzbrojí, která nabízí odpověď na libovolné hrozby. Ve spolupráci společnosti Arquus s VTÚ a podle požadavků Armády České republiky vznikla verze určená specificky pro výsadkáře a vyhovující technickým požadavkům 43. pluku na nové lehké útočné vozidlo, které má nahradit stávající a dosluhující Land Rover Defender 130 Kajman. Výběrové řízení bylo v roce 2023 zrušeno a akviziční projekt podle Koncepce výstavby AČR 2035 odsunut k roku 2030, ale potřeba výzbroj výsadkového pluku modernizovat tím není o nic méně naléhavější.
Můžete nám představit společnosti Arquus a V Solution?
V Solution je výhradním zástupcem značky Arquus na českém a slovenském trhu. Společnost Arquus nese více než stoletou tradici a historii, a to nejen, ale především ve zbrojním průmyslu. Zastřešuje značky, jako jsou Renault Truck Defense, Panhard, ACMAT Defence, ale také historické značky jako Latil, Somua, Auverland nebo Berliet. Berliet je známý v České republice s ohledem na licenční výrobu Avií A 20, A 30, které byly ve Francii známé pod jménem Renault Super Goelette. Jako značka zabývající se výhradně kolovými obrněnými vozidly spolupracujeme s českým trhem a fungujeme na něm od poloviny 90. let. První významný projekt, který jsme zde realizovali, začal v tehdejších roudnických strojírnách. Jednalo se o lehké nákladní terénní vozidlo ROSS R 210.12 VV 6x6, které vycházelo z francouzského vojenského vozidla MIDLUM. Tento projekt jsme následně úspěšně dokončili ve spolupráci se společností Tatra v Kopřivnici, a do dnešního dne tato vozidla tvoří poměrně důležitou součást logistického zabezpečení Armády České republiky, a nejen její.
Řadu projektů zpracováváme ve spolupráci s VTÚ, který je od druhé poloviny 90. let naším partnerem. Toto partnerství jsme v posledních letech prohloubili na průmyslové partnerství. S VTÚ jsme v minulosti spolupracovali již na zmíněném projektu středního nákladního terénního vozidla 6x6, ale také jsme spolupracovali například na modernizaci vozidla BRDM-2. To je do dnešního dne využíváno v rámci Ministerstva vnitra pro speciální příležitosti. Tato vozidla lze vidět při různých neblahých příležitostech, jako byl výbuch muničního skladu ve Vrběticích, atp. Na tuto poměrně dlouhou historii navazujeme. Měl jsem osobně možnost při tom od 2. poloviny 90. let být.
Dalším významným projektem, který prezentujeme na Future Forces, je vozidlo postavené na bázi Sherpa Light. To je kolová platforma, na které je několik různých aplikací, od obrněných vozidel, transportérů, sanitních vozidel, a samozřejmě i vozidlo vyvinuté pro speciální síly. Toto vozidlo, které je zde na stánku, jsme společně s VTÚ kompletně přestavěli podle požadavků české armády. VTÚ jako náš průmyslový partner nejen zasahoval do konstrukce vozidla, ale je zcela odpovědný i za celkovou integraci vozidla, ať už jde o komunikační prvky, zbraňové systémy, maskování, tedy veškeré prvky, které vycházejí z požadavků Armády České republiky, a zajištění kompletní podpory v průběhu životního cyklu.
Francouzský originál se jmenuje Sabre, to asi znáte. Toto vozidlo nese jméno LEV. Obchodně je to zajímavé, protože česká verze zkratky je stejná jako anglická, česky je to Lehké Evropské Vozidlo, anglicky Light European Vehicle, což se často nepotkává. A je tam ještě jeden důvod, proč se jmenuje LEV. Jak probíhal vývoj vozidla, v pracovní skupině vzešel nápad vozidlo pojmenovat návazně na volací znak české armády působící v té době v Afghánistánu, což bylo Lion, tedy česky Lev. To jsou důvody, které nás vedly k obchodnímu názvu tohoto typu, který zde prezentujeme.
Ten projekt ale není směřován jen ke speciálním silám, ale nějakým způsobem jsou do něj zapojeni také výsadkáři. Resp. vozidlo má také variantu lehkého útočného vozidla, které poptává 43. výsadkový pluk. S tím, že tendr byl v minulosti zrušen, ale s obnovou výzbroje výsadkářů se počítá. Jaké jsou rozdíly mezi těmi dvěma verzemi, pro speciální síly a pro výsadkáře?
Je velmi obtížné hovořit přímo o požadavcích speciálních sil. Musím říci, že co se týká základů platformy, rozdíly nejsou příliš významné. Nicméně jsou tam samozřejmě jiné komunikační prvky, je jiná elektronická výbava a jsou jiné požadavky na zbraňové systémy vozidla. LEV jako takový reagoval a odpovídal na parametry dané v rámci vámi zmiňovaného výběrového řízení na lehké útočné vozidlo. Změny se týkaly modifikace korby s ohledem na navýšení počtu palebných pozic, umístění jiné komunikační technologie a dalších prostředků. Také dalších požadavků na tažnou kapacitu přívěsu nebo možnost přepravy v podvěsu pod vrtulníkem. To vozidlo je připraveno pro leteckou přepravu a další logistické přepravní kapacity, jak je požadovala armáda a jaké jsou standardní v rámci NATO.
Ten produkt jako takový je již hotový, nebo ještě v této fázi probíhá v nějakém směru vývoj?
Produkt je hotový. Samozřejmě se počítá vždy s různými deriváty a verzemi. V naší branži je standardní, že dochází k drobným modifikacím v návaznosti na požadavky jednotlivých útvarů.
Jak ze své perspektivy vnímáte další vývoj toho českého projektu LÚV, který byl pozastaven, v rámci KVAČR 2035 odložen až o deset let. Očekáváte, že se k němu příští vláda, nebo možná ještě tato vláda vrátí pod tlakem potřeby obnovit výzbroj výsadkového pluku, tak jak o tom armáda hovořila v minulosti?
Samozřejmě my v to doufáme a pevně věříme, ale není na nás, abychom hodnotili priority, ať už jde o národní obranu nebo akvizice. Věříme, že naším úkolem je mít produkt připraven tak, abychom mohli reagovat na poptávku ze strany armády, kdy to bude potřeba. Na toto jsme s ohledem na naše kapacity, ať už to jsou výrobní, nebo kapacity našeho partnera, připraveni, takže vozidla můžeme dodávat ihned. To mě vrací k vaší otázce na kompletnost projektu a vozidla. Jsme připraveni.