AS90 - britská samohybná houfnice i do pouště

AS90 - britská samohybná houfnice i do pouště
Autor fotografie: Rhonda J. Roth-Cameron, volné dílo|Popisek: Samohybné houfnice AS90 v Iráku
09 / 07 / 2021, 13:00

Od roku 1992 má britská armáda k dispozici samohybnou houfnici AS90, které bylo vyrobeno 179 kusů.

Britská armáda má ve výzbroji 155 mm samohybnou houfnici, jejíž vývoj se datuje do druhé poloviny 80. let. Zakázku na novou houfnici získala společnost Vickers Shipbuilding and Engineering (nyní BAE Systems).

Vývoj zbraně navazovala na evropský projekt tří zemí - Německa, Velké Británie a Itálie na počátku 70. let, jehož cílem bylo postavit samohybnou houfnici s označením SP70. Nicméně tento projekt skončil nezdarem pro vysoké náklady, i když plány byly poměrně ambiciozní. Projekt byl zrušen oficiálně v roce 1986 a otázka tedy zněla, jak dál.

Britská armáda se tedy rozhodla pustit se do vývoje 155 samohybné houfnice s automatickým nabíjením a dostřelem až 30 km, a kterou by mohla potenciálně nabídnout i zahraničnímu kupci. Nová zbraň byla do služby přijata v roce 1992. Následně se konaly i zkoušky v letech 1994-1996, kdy probíhaly testy v Arizoně, Kuvajtu a Saúdské Arábii. I když zkoušky dopadly úspěšně, přesto o britskou houfnici nebyl ze zahraničí projeven zájem.

Posádku houfnice tvoří řidič, velitel, mířič a až dva nabíječi. Houfnice je vybavena digitálním systémem řízení palby AGLS a laserovým zaměřovačem LINAPS. Vozidlo pohání osmiválcový turbodiesel Cummins VTA903-660 o výkonu 492 kW. Maximální rychlost činí 55 km/h, dojezd 370 km. Vozidlo je vyzbrojeno 155mm houfnicí L31 s délkou hlavně 39 ráží, sekundární výzbroj zajišťuje kulomet L7 ráže 7,62 mm.

Britové měli v plánu vyvinout rovněž modernizovanou variantu houfnice pod názvem AS90M Braveheart, což je v podstatě ,,základní model", která měl mít výkonnější kanon s délkou hlavně 52 ráží a větším dostřelem. Nicméně upgrade byl nakonec zrušen pro nedostatek finančních prostředků, na druhé straně licenční práva na dělovou věž zakoupilo Polsko pro svou samohybnou houfnici AHS Krab. Dále existuje ještě verze AS90D, což je modifikace pro nasazení v poušti s termální ochranou pro posádkou a vylepšeným chlazením motoru.

AS90 se po dobu své služby zúčastnila několika konfliktů, z nichž jmenujme například válku v Iráku, Bosně či Kosovu. Do mediálně velmi sledované války v Iráku byly houfnice nasazeny v roce 2003. Ve všech zmíněných konfliktech se britské houfnice osvědčily, přesto kvůli finančním úsporám klesl počet těchto zbraní v britské armádě na 146 kusů v roce 2010 a 95 v roce 2016.

Ještě na závěr dodejme, že i tento projekt dokazuje, že tzv. evropská zbrojní spolupráce je spíše jen zbožným přáním než realitou. Vzpomeňme na projekty Eurofighter, NH-90, Archer a další, nemluvě o spolupráci v rámci V-4.

Dalším parametrem, technickým, je prodlužování hlavní L-52 až L-55. A posledním zásadním faktorem je, že masivní rušení dělostřelectva se projevilo jako zcela kontraproduktivní a tato zbraň je opět zaváděna, i když ne v plném rozsahu zašlé slávy.

 

Zdroj: Army Recognition, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.