Asijský ,,Mocný drak" byl předán čínské armádě. Stealth stíhací letoun J-20 má být odpovědí na americkou F-22

Asijský ,,Mocný drak&quote; byl předán čínské armádě. Stealth stíhací letoun J-20 má být odpovědí na americkou F-22
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: J-20
02 / 10 / 2017, 15:00

Stíhací letoun páté generace J-20 byl uveden do služby.

Čína oznámila, že jejich dlouho očekávaný stíhací letoun páté generace J-20 ,,Mocný drak" byl schválen do vojenské služby. Stealth stíhačka J- 20 tak má podle Číny být ,,důraznou" odpovědí na americký F-22 Raptor. 

psali jsme: Zhuhai Air Show: Veřejný debut čínského letounu 5. generace J-20

Mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian oznámil, že i když byl letoun od čínské firmy Chengdu Aircraft Corporation oficiálně uveden do vojenské služby, připraven k operačnímu nasazení bude až v roce 2018 či 2019. První testovací let absolvoval prototyp stíhačky již v roce 2011 a poprvé byla ukázán veřejnosti stroj minulý rok v listopadu na letecké show Zhuhai.

Základem pro čínský stroj J-20 se staly americké letouny F-22 a F-35. Někteří vojenští experti říkají, že J-20 je pouze kopií letounu F-117 Nighhawk, která byla sestřelena v roce 1999 nad Srbskem.

 psali jsme: Ruský expert: Čínský stíhač J-20 je kopií našeho Migu 1.44

Podle čínského ministerstva obrany je J-20 stíhacím letounem se stealth technologií, který má schopnost dosáhnout supersonické rychlosti. Disponuje systémy a subsystémy, které klasifikují J-20 jako letoun páté generace, oznámilo čínské ministerstvo obrany k uvedení J-20 do vojenské služby. Nicméně čínská kritéria pro zařazování jednotlivých letounů jsou jiná než mezinárodní standardy, a podle nich je J-20 stíhacím strojem ,,pouze" čtvrté generace.

Největší slabinou J-20, které se má podle čínského ministerstva obrany rovnat americkému F-22, jsou však motory. Čína zatím jasně zaostává oproti USA, ale i Rusku ve vývoji motorů. První prototyp J-20 létal s čínskými motory WS-10G, v současnosti to jsou ruské motory AL-31. Čína si tuto slabinu uvědomuje a v příštích letech chce osadit J-20 svými vylepšenými motory WS-15. To však ještě nějakou dobu potrvá.

Na druhou stranu, i když se J-20 stal terčem kritiky mnohých vojenských a leteckých expertů podle nichž se jedná o levnou imitaci amerických stíhaček, pro čínskou armádu bude mít nasazení J-20 velký význam. Podle zprávy U.S. Naval War College vydané už v roce 2014 zvýší J-20 znatelně čínskou vojenskou sílu a může se stát ,,ihned" nejpokročilejším letounem vyrobeným kterýmkoliv východoasijským státem. 

 

 Zdroj: defensenews.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace