ATMOS 2000 - Izraelská samohybná houfnice na podvozku TATRA

ATMOS 2000 - Izraelská samohybná houfnice na podvozku TATRA
27 / 11 / 2019, 14:00

ATMOS 2000 (Autonomous Truck Mounted howitzer System - Autonomní houfnicový systém na kolovém podvozku) je 155mm samohybná houfnice vyráběná izraelskou společností Soltam Systems, kterou v současnosti nasazují armády sedmi zemí, a počítá s ní také samozřejmě IDF (Israel Defense Forces), v jejichž výzbroji nahradí americké M109 na pásovém podvozku. I Armáda České republiky dává přednost kolovému podvozku pro zbraně tohoto druhu. ATMOS 2000 je v základní variantě postaven na podvozku 6x6 od společnosti Tatra.

ATMOS 2000 je výsledkem projektu z přelomu tisíciletí, původně označovaný jako SPWG (samohybné dělo na kolovém podvozku). Byl vyvinut z vlastní iniciativy společnosti a cílem byl původně především export, který probíhá úspěšně a zbraň nasazují armády Ázerbajdžánu, Kamerunu, Thajska, Ugandy, a v menších počtech také Rwandy a Rumunska, jehož varianta se nazývá ATROM a využívá izraelskou houfnici na domácím podvozku ROMAN 26.360 DFAEG 6x6. Polská verze nese název Kryl a vyrábí je na základě ATMOSu 2000 licenčně společnost Huta Stalowa Wola.

Polskou armádu, Izraelské obranné síly a také Armádu České republiky zajímají 155mm houfnice na kolovém podvozku z odhadnutelných důvodů. Kolový podvozek je v první řadě levnější na pořízení i údržbu než podvozek pásový. Zejména v oblastech s infrastrukturou je mobilnější, přičemž není závislý na transportérech; je výrazně lehčí a snáze transportovatelný letecky, tudíž má také vyšší strategickou mobilitu, což je v dnešní mezinárodní situaci důležitým aspektem. Jakkoli ne tolik pro izraelskou armádu, jejímž prvořadým úkolem je obrana vlastního území. 

Zbraň ráže 155 mm v délce 52 ráží (výrobce nabízí i alternativy) vyhovuje Společnému balistickém memorandu NATO (Joint Ballistic Memorandum of Understanding, JBMoU), a je usazena na terénním nákladním vozidle 6x6. Ovládání zbraně je plně hydraulické a řízené počítačem. Její dostřel činí 41 km při využití speciálního ERFB-BB projektilu a 30 km se standardním tříštivým granátem NATO L15, nebo 24,5 km se starším nábojem M107. ATMOS uveze 27 projektilů a prachových náplní a jeho obsluhu tvoří čtyři muži, z nich dva jako nabíječi. Díky nabíjecímu systému dosahuje rychlosti palby 4–9 ran v minutě. Příprava k nasazení do prvního výstřelu zabere přibližně jednu a půl minuty.

Srovnáme-li tyto parametry s pásovou M109, pak ta dostřeluje běžně na 18 km, nejvýše na 30 km (a pomineme zde zkoušený HVP, tedy naváděný hyperrychlý projektil, který zasahuje cíle ve vzdálenosti až 93 km) a dosahuje nejvýše čtyř ran v minutě, stejně jako česká DANA s houfnicí ráže 152 mm, která dostřelí na 18 km. Na Armádou České republiky požadovaném podvozku Tatra 8x8 by izraelská zbraň patrně velmi dobře splňovala, co naše armáda od samohybného dělostřeleckého systému očekává.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace