Avizovaný prodej L-39NG do Vietnamu: Detaily kontraktu vzbuzují otazníky. Proč se dodavatel i odběratel odmlčeli?

Avizovaný prodej  L-39NG do Vietnamu: Detaily kontraktu vzbuzují otazníky. Proč se dodavatel i odběratel odmlčeli?
Autor: Karel Šubrt, CC BY-SA 4.0|Popisek: L-39NG
01 / 03 / 2021, 11:30

Skupina Omnipol se nedávno pochlubila zajímavou zprávou o úspěšně dojednaném prodeji moderních českých cvičných a lehkých bitevních letounů L-39NG do Vietnamu. Jak ale zjistila redakce Securitymagazin.cz, z celé akvizice může nakonec sejít.

Tiskovou zprávu o kontraktu převzala všechna relevantní média a citovala ji i řada médií zahraničních. Za povšimnutí možná stojí, kde se zpráva dodnes neobjevila. Zpráva o prodeji dvanácti L-39NG se totiž neobjevila na webu ani na facebooku výrobce, tedy Aero Vodochody. Anglicky ji pochválil jen účet Aera na twitteru. Může za tím být několik faktorů, které u vodochodského výrobce nemusí vzbuzovat nadšení.

"Jsme hrdí na to, že můžeme veřejně oznámit tuto zásadní strategickou spolupráci, která je významným milníkem pro projekt letounu L-39NG. Kombinace moderních cvičných letounů L-39NG a vysoká profesionalita vzdušných sil Vietnamu přináší prohloubení a vzájemný rozvoj vztahů mezi Českou republikou a Vietnamem," komentoval s ministerstvem národní obrany Vietnamu uzavřenou smlouvu prezident Omnipolu Jiří Podpěra. Dvanáct letounů L-39 NG, přeškolení pilotů, výcvik instruktorů, pozemního personálu, náhradní díly, vybavení pro pozemní a logistickou podporu má být ozbrojeným silám Vietnamu dodáno v letech 2023-2024.

Na první pohled zní informace logicky. Vietnam patří mezi dosavadní uživatele starších verzí letounu L-39C Albatros. Redakce SM se zeptala vietnamského ministerstva, zda jej podepsaná smlouva zavazuje k odběru letounů. Podle informací redakce totiž závazek letouny odebrat na vietnamské straně vznikne až s první platbou. Vietnam čekají v květnu parlamentní volby. 

Security Magazín poslal vietnamskému MO dotazy, kde se ptáme, zda může existenci smlouvy s Omnipolem potvrdit, zda se smlouvou zavázalo letouny odebrat a kdy očekává dodávky. Ze strany vietnamské strany to však zůstalo bez odpovědi.

Oznámení o obchodu za Vietnamskou stranu se nepodařilo dohledat ani z otevřených zdrojů. Vzbuzuje to minimálně dohady o tom, jak celou dohodu vietnamská strana vnímá. Je obecným pravidlem, že nákup vojenské techniky je kupujícím státem bohatě komunikován. Má to logiku. Místní ministerstvo si chce odpromovat svůj úspěch a i vojáci jsou nadšení, že se jim podařilo doplnit svůj arsenál moderní technikou. Mlčení země z jihovýchodní Asie tak vzbuzuje přinejmenším hluboké pochybnosti.

Nedůvěru potvrzuje i chování klíčové společnosti v celém procesu, a sice samotného dodavatele letadel, společnosti Aero Vodochody. I u ní bychom čekali obsáhlou prezentaci prodejního úspěchu a neskrývanou radost z povedeného prodeje.

Redakce Security magazín položila tiskovému oddělení Aero Vodochody několik otázek týkající se právě dodávek nových letounů pro vietnamskou armádu. Chtěli jsme vědět, zda existuje smlouva mezi Aerem a Omnipolem o odběru letounu. Omnipol totiž zahájil akvizici vodochodského výrobce, ale ta stále ještě nebyla dokončena. Aero je tedy stále samostatný subjekt a dodávku letounu si Omnipol musí  yjednat.

Druhá otázka směřovala na harmonogram dodávek. Omnipol odběr letadel ohlásil na roky 2023 až 2024. Jedná se přitom o značně šibeniční termín. I zde je podstatný názor samotného výrobce, že je dosažení tohoto termínu schopen. Klíčový je i poslední bod, a sice subdodávky specifických a výrobně velmi náročných amerických motorů. Ani ty se totiž neválí na skladě a začínají se vyrábět až v okamžiku, kdy je někdo závazně objedná.

Mlčení Aera Vodochody v těchto kruciálních otázkách tak vzbuzuje mnohem více otazníků, než by bylo zdrávo. 

Pokud se totiž na situaci podíváme bez růžových brýlí tiskové zprávy o skvělém exportním úspěchu, vidíme možné problémy. Pokud totiž Vietnamci z jakéhokoli důvodu nepošlou první platbu a nepotvrdí závazně svůj zájem, těžko bude Omnipol podepisovat závaznou smlouvu s výrobcem. A pokud nebude mít Aero Vodochody závaznou smlouvu na odběr letounů, těžko bude objednávat výroby u svého amerického subdodavatele, který nejen v aktuální složité světové situaci není určitě zvědavý na výrobu "do šuplíku" v případě, že by ve finále z ohlášeného obchodu sešlo.

Uvidíme proto po květnových volbách ve Vietnamu, kterým směrem se projekt vydá, a zda se Omnipolu skutečně s L-39 NG podaří konečně prorazit. Podobný prodej čtyř letounů do Senegalu byl loni v létě odsunut na neurčito. Důvodem byla údajně pandemie COVID-19 znemožňující osobní jednání. Nezbývá než Aeru Vochodody přát, aby vietnamská zakázka nebyla jen zbožné přání nebo dočasné PR potenciálního nového vlastníka.

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace